Politiek Hilversum wil Glazen Huis, nu de ondernemers nog

Hilversum kan als 1 van 5 kandidaten voor Serious Request, de jaarlijkse actie van 3FM in het Glazen Huis, rekenen op steun van een meerderheid in haar gemeenteraad. Of mediawethouder Jaeger ook daadwerkelijk in januari zijn pitch hiervoor gaat houden, hangt af van het feit of er ondernemers zijn die brood zien in de komst van het evenement in december 2017 en dat ook mede willen bekostigen.

Het is als een net even te dure vakantie die je wel heel graag wil, meent Leonie Sazias, oud-omroepster en nu fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij Hart voor Hilversum. “Het is toch wel heel goed voor de stad, de detailhandel en de horeca. De ondernemers profiteren ervan. Misschien komen er nog kosten bij, dat weten we niet, daar hebben we ook nog vragen over gesteld. Eerst maar eens de helft van de bedrag binnenhalen en dan zien we verder”, zo zei ze tegen de lokale omroep RTi Hilversum.

Marktplein
Alles bij elkaar is er 350.000 euro nodig. Over klagers maakt Sazias zich geen zorgen. “Ach die zijn in de minderheid, die heb je altijd. Ik denk dat er meer mensen die het ontzettend leuk zouden vinden”. Het Glazen Huis zou in de visie van de gemeente gesitueerd moeten worden op het binnenkort te vernieuwen marktplein in het hartje van de Mediastad.

De VVD in Hilversum zegt dat er veel geld en energie in centrum en media gestoken zijn en vindt dat dat dan ook wel zichtbaar mag zijn. Alleen bij collegepartij SP en de oppositiepartijen PvdA en Christen Unie bestaan duidelijke reserves, niet alleen rond de kosten, maar ook met betrekking tot veiligheid en overlast.

100 jaar Mediastad
Serious Request moet in de ogen van het gemeentebestuur het startschot geven voor 100 jaar Mediastad. In 2018 is het een eeuw geleden dat de Nederlandse Seintoestellen Fabriek zich in Hilversum vestigde. “Met dit evenement zet Hilversum Mediastad zichzelf nationaal en internationaal nog steviger op de kaart”, aldus het college van burgemeester en wethouders in het voorstel.

“Daarnaast is een groots opgezet evenement als Serious Request dé kans om verbindingen te leggen tussen het Media Park en het centrum, tussen inwoners, bedrijven en verenigingen en reuring te genereren in de stad, de regio en in de provincie. Daarnaast is het landelijke bereik van Serious Request groot met zo’n 10,5 miljoen volgers via radio, tv en social media”.
 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*