De impact van nieuwe technologie en distributiemethoden op het kijkgedrag van Nederlanders verandert de waardeketen binnen de tv-branche radicaal. Dat bljkt uit onderzoek Deloitte, GfK en Spot in een gezamenlijk rapport. Mobiele devices, content vanuit de cloud, snel (mobiel) breedband internet en Wifi maken toegang tot streaming video en live tv op steeds meer locaties mogelijk. Ook de hoeveelheid content groeit enorm.
Volgens het rapport verandert de waardeketen van de tv-branche onder meer door de komst van OTT-spelers zoals Netflix, Pathé Thuis en Amazon (die in Europa overigens alleen nog in de UK actief is met zijn Prime tv-aanbod). Zij dwingen bestaande tv-aanbieders, zowel tv-maatschappijen als operators, om met alternatieven te komen. Daarvan is NLZiet van de publieke en commerciële omroepen een goed voorbeeld. De huidige veranderingen zijn echter pas een voorbode van snellere en meer radicale veranderingen.
Deloitte stelt dan ook dat producenten, omroepen en distributeurs van tv-content hun lange-termijnstrategie nu al moeten aanscherpen om zich op genoemde veranderingen voor te bereiden. Uitgesteld tv-kijken is hiervan een van de belangrijkste exponenten. Volgens het rapport heeft 56 procent van de Nederlandse consumenten de afgelopen maanden minimaal éénmaal gebruik gemaakt van een VoD-dienst (video on demand), zowel gratis (bijvoorbeeld Uitzending Gemist) als betaald (HBO, Netflix). Negen procent van de Nederlandse huishoudens heeft behalve hun reguliere tv-abonnement al een abonnement op een betaalde tv-dienst. Deloitte verwacht dat deze groei voorlopig complementair zal plaatsvinden, dus met behoud van het tv-abonnement.
43% van de consumenten heeft alleen een basis tv-pakket, tegen 58% in 2012. 24% is geabonneerd op een betaal-tv dienst, zes procent neemt pay-per view-tv af. Nog eens 12% heeft een abonnement op één of meer premium tv-pakketten of een VoD-abonnement. Ongeveer de helft van de ondervraagde consumenten is bereid om tot tien euro te betalen voor een extra tv-kanaal (met name kanalen die films, misdaadseries en sport bieden). Deze ontwikkeling stimuleert de opkomst van betaalmodellen voor online livestreams en pay-per-view.
Het onderzoek stelt verder dat tv-kijken een belangrijke sociaal element heeft. 61% van de respondenten kijkt vooral tv ter ontspanning, tegen 59% in 2012. Verder kijken Nederlanders graag samen met anderen tv. Social media spelen hierbij een groeiende rol. Ruim een derde van de Nederlanders stuurt wel eens een bericht naar anderen die naar hetzelfde programma kijken. Onder jongeren van 13-17 jaar is dat zelfs 69%.
Geef als eerste een reactie