Patrick Kicken: Rob van Someren heeft gelijk

[BLOG] Het begint een beetje op de Zwarte Pieten discussie te lijken he, de Gouden RadioRing verkiezing. Ieder jaar meer gezeik. Gelukkig worden er ook nog verstandige dingen gezegd, door prominente jocks. Ruud de Wild noemde het sneu, al dat gebedel om stemmen. En Radio 10’s Rob van Someren sprak zich afgelopen zondag in De Perstribune op NPO Radio 1 ook uit.

Van Someren, die met zijn team ook genomineerd was voor de RadioRing met het programma Somertijd, zei ‘laat de luistercijfers meewegen in de bepaling van wie de RadioRing wint’ en daar heeft hij natuurlijk 100% gelijk in. Wilfred Genee kon wel roepen vantevoren ‘als Bram Krikke dit jaar weer wint bewijst het het failissement van de RadioRing’ maar hij heeft eigenhandig de radioprijs bijna de nek om gedraaid, door zo fanatiek campagne te voeren bij de kijkers van zijn TV programma en de bijbehorende app dat het hem als radiomaker en winnaar van de prijs eigenlijk ongeloofwaardig maakt.

Ik zag Wilfred bij Jinek van de week zeggen dat dit zijn radioprogramma eindelijk op de kaart zet. Maar ik durf te beweren dat het juist averechts werkt. Luisteraars hun harten veroveren doe je één voor één, stuk voor stuk, niet door te zeggen ‘kijk eens hoe goed wij zijn’. Dat aloude truukje uit de marketingwereld (roepen ‘wij zijn de beste’) werkt nou net niet in de radiowereld. Mensen laten zich niet wijsmaken dat iets of iemand de beste is, dat willen ze graag zelf uitvinden. Natuurlijk gun ik Wilfred en zijn team de prijs van harte, maar op deze manier had zelfs twee uur lang een pieptoon uitzenden de prijs nog gewonnen. En twee keer zoveel stemmen als de nummer twee, zei Genee bij Jinek. Met nog niet eens één derde van het aantal luisteraars van concurrent Somertijd op dat tijdstip, hmm.

Over hoe het dan zou kunnen schreef ik 1,5 week geleden deze column, dus daar gaan we het nu niet meer over hebben. Maar het idee van Van Someren is een hele reële. Wat is het volgende waar kanshebbers volgend jaar voor gaan kiezen, reclamezendtijd barteren bij bevriende zenders? Shirtsponsor worden van een voetbalclub? Een bommelding bij concurrerende radioshows? Het wordt steeds gekker. En een grote ijdelheidsstrijd. Het enge eraan vind ik nog steeds: wanneer draait het nou toch eens om de luisteraar? Ja Wilfred is een goeie interviewer, zijn werklust is te prijzen, maar als ik de radiovariant van Veronica Inside hoor, dan hoor ik toch veel ‘bn’ers praten met bn’ers, over bn’ers’. En mijn ervaring na 12 jaar Radio Veronica, waaronder ook op hetzelfde tijdstip als Genee’s radioshow is: dat vindt de Radio Veronica luisteraar maar mondjesmaat interessant. Die hoort liever zichzelf terug op de zender, die wil zich herkennen in verhalen van medeluisteraars. Die houdt niet van ‘radio vanaf de hoge troon’. En heeft niet zoveel op met ‘sterren’. Doe maar normaal, laat maar zien dat je ons als luisteraar hoog hebt zitten in plaats van Bekend Nederland te bellen, bespreken, bellen en bespreken.

Het gekke vind ik dat Wilfred op TV nou precies wel dát doet wat een radioshow ook succesvol maakt: constant de kijker erbij betrekken met hun namen en opmerkingen in beeld. En als het over bekende mensen of stervoetballers gaat, dan worden ze al heel gauw terug naar aarde gehaald als ze ook maar iets vertonen van sterallures of ander belachelijk gedrag. Heerlijke TV, een feestje om naar te kijken.

Ik weet dat ik me er al jaren over opwind en waarschijnlijk met weinig resultaat, maar als ik op Twitter al zie dat een radiostation een tweet de deur uitstuurt met ‘Luisteraar Richard wil U2 horen’ dat ik denk ‘hou toch op met dat onderscheid’. Gewoon ‘Richard uit Utrecht wil U2’. Je plaatst jezelf, hoe subtiel dan ook, wéér boven ‘de luisteraar’. En dat doe je ook door diezelfde luisteraar maar de hele tijd te vertellen wat voor winnaar je bent, dat ie toch vooral naar je moet luisteren, of dingen als ‘je mag me nu bellen’. Goh, dankjewel meneer van de radio, dat ik je ‘mag’ bellen.

We dwalen af. Wilfred, ik hoop van ganse harte dat de Radio Veronica luisteraar je na het winnen van deze prijs massaal in hun harten sluit. Maar iets in mij zegt dat daar veel meer voor nodig is. Bel die luisteraar zelf terug als hij een klacht heeft. Ga eens ergens langs om de prijzen zelf te brengen. Zend live uit vanaf Utrecht Centraal en maak met iedereen een praatje. Zo win je luisteraars voor je, een voor een. En zo heb je een volgend jaar niet meer de kijkers van je TV programma Veronica Inside nodig of je hele achterban aan BN’ers om je die prijs te gunnen, dan is ie ook écht z’n gewicht in goud waard.

Patrick Kicken

8 Comments

  1. Waarmee ook weer wordt aangetoond dat een DJ die regelmatig op TV komt een voorsprong in de peiling heeft ten opzichte van een echte Radio-jock. Vroeger, ja opa spreekt, hadden we op TV Top Pop met presentator Ad Visser. Ook op de radio had hij een programma. Op de relatief matig beluisterde AVRO-maandag. En laten we eerlijk zijn, Ad was een prima TV persoonlijkheid, maar geen fenomenale DJ. In de polls over Radio (in Muziek Express enzo) scoorde hij echter steevast heel hoog, want ja, bekend van TV……

      • Ja, Super Clean Dream Machine deed Ad ook. Eerst als producer met Ad’s-Gravesande, later als presentator. Daar was de presentatie redelijk “weird”, met veel galm en effecten op de stem. Wel goeie muziek! Maar Ad Visser had in de middag ook een “gewoon” DJ programma. Geen idee meer hoe dat heette.

  2. 50 % luistercijfers 50 % stemmen van het publiek wil die radioring nog serieus genomen worden. Dezelfde afweging zou ook de Televizier-ring moeten maken met kijkcijfers en publieksstemmen)

  3. Goeie tekst Patrick !!! Genee zou nooit ’n programma solo kunnen maken!! Hij geeft ’n voorzet, ’n meelacher doet er ’n schepje op .’n tweede lacher/likker/schreeuwer doet dáár weer ’n berg op, de hele studio gilt mee , Genee hinnikt nog wat na en stelt dan ’n impertinente vraag aan ’n gast, meestal per telefoon, aan kómen doet men niet bij hem, na ’n beetje zinloos gekwebbel en nóg iets onbescbofterigs gieren alle aanwezigen het uit van de pret, de gast lacht ’n beetje mee, anders wordt hij/zij in de TV Versie weer voor schut gezet. Nog even melden dat’ie met dochter ’n liedje heeft gemaakt , Goed hè !!!Voilà , wat ’n show !! Armoediger kan het niet worden . Wie op dit radio-verdriet gestemd heeft ??, Ik denk dat Talpa/Veronica de enigen zijn. Onder druk nauurlijk ! Bah,,,,, Nee, Genee zou zich kunnen , nee moeten , spiegelen aan Meurders, Spits, Visser, de Vries, Torringa, Maat, van Kooten, Stok. Postema, Kroeske, van Someren (!!!!)zelfs Westbroek maar ook Kranenborg, Donkers , van Engelen ,,,moet ik doorgaan ?? Nee hè !!

  4. Zucht, nog één keertje dan (want op Spreekbuis nog niets over gezegd): al deze aanpassingen aan de regels helpen niet bij het wegnemen van stemoproepen en campagnes. Ook goed beluisterde shows vragen geregeld hun luisteraars om op hen te stemmen. Ook Somertijd deed dat trouwens toen ze de Ring wonnen. Evers Staat op in 2006 ook. Ekdom, Beelen, Coen & Sander, maar ook ‘credible shows’ als Theater van het Sentiment, ze voerden allemaal uitvoerig campagne. Totale misvatting dus om luistercijfers mee te laten wegen en te denken dat er dan geen campagnes meer komen en de winnaar dan wel terecht zou zijn. Ik herhaal wederom mijn conclusie, na me er 11 jaar uitvoerig in verdiept te hebben: OF een representatief onderzoek laten doen onder de Nederlandse luisteraar, wat het wedstrijdelement volledig weghaalt uit deze publieksprijs (en jarenlang dezelfde winnaar op rij waarschijnlijk) OF de boel vrij laten. Soms komt er dan een gek buitenbeentje boven drijven (waar ook hele leuke shows tussen zaten) en soms zijn de winnaars toch echt heel logisch en onomstreden.

    Voor meer hierover, luister Dit Was De Radio: https://nhradio.nl/podcast/dit-was-de-radio/

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*