Vier jongerenzenders hebben “verantwoordelijk alcoholbeleid”

De stichting voor verantwoordelijke alcoholcomsumptie heeft voor komend jaar de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon en de radiozender SLAM!FM als jongerenzender aangemerkt. Een jongerenzender is een zender die volgens deze STIVA gemiddeld méér dan 25% minderjarigen bereikt.

Volgens de Mediawet is het niet toegestaan alcoholreclame uit te zenden tussen 06.00 en 21.00 uur. Ook is het verboden reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen. De alcoholbranche heeft afspraken gemaakt op welke zenders wel en niet zal worden geadverteerd.

In de analyse voor TV zijn NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Lounge, RTL Crime, RTL Z, SBS 6, Net 5, Veronica, SBS 9, MTV, Comedy Central, Comedy Central Family, Nickelodeon, Spike, TeenNick, Disney Channel, Disney XD, Discovery Channel, TLC, ID, National Geographic, 24Kitchen, FOX, FOX Sports 1 Eredivisie, FOX Sports 2, FOX Sports 3 Eredivisie, FOX Sports 4, FOX Sports 5 Eredivisie, Eurosport, History, BBC First en Ziggo Sport opgenomen.

De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek, die van de radiozenders uit het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) dat GfK heeft uitgevoerd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*