Nederlanders zijn vorig jaar meer video on demand gaan kijken en minder televisie. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Stichting Kijkonderzoek. Televisiekijken deed de Nederlander in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag en dat is 4,8 procent minder dan in 2014.
De SKO twee redenen voor de daling van het aantal kijkminuten. Er waren vorig jaar geen grote sportevenementen zoals het WK voetbal of de Olympische Spelen. Per 1 januari 2016 is begonnen met het meten online kijken. Sinds 2008 wordt ook het uitgesteld kijken naar programma’s in de cijfers opgenomen.
De top-25 meest bekeken programma’s in 2015 wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland (voetbal) van 6 september 2015 met 3.536.000 kijkers.
Uitgesteld kijken
Het meest bekeken uitgestelde programma binnen 6 dagen na de uitzenddag is ook Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na de uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers.
Nog meer cijfers: Het marktaandeel in de avond van de publieke omroepen daalde van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland steeg van 28,7% naar 29,2% en SBS van 16,9% naar 18,4%. NPO 1 heeft wel het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).
Geef als eerste een reactie