Hilversum is de stad van creatieve makers. Een kleine stad, maar een grote concentratie aan mooie bedrijven! In deze reeks van Live Hilversum Business interviewen we creatieve makers uit de stad. Aflevering 3: Gerben Pasjes van NEP
Gerben Pasjes is sinds een jaar werkzaam bij NEP. Afkomstig uit de gaming industrie heeft hij de overstap gemaakt naar de tv-wereld. Daar waar iedereen roept dat traditionele media gaan verdwijnen, ziet Gerben juist een wereld aan mogelijkheden.
Met augmented reality als uitgangspunt ontwikkelen Gerben en zijn team complete digitale studio’s en sets, voor tv-formats wereldwijd.
Gaming vs. oplossingen designen
“Ik heb met heel veel plezier gewerkt in de gaming industrie. Ik heb tenslotte ook game design gestudeerd natuurlijk. Ik heb zo’n 3 jaar gewerkt in die sector. Maar toen was ik er wel klaar mee. Weet je, tekenen was en is echt mijn ding. Supercool. Maar van daaruit ging ik meer onderzoek doen. Onderzoek naar effectief ontwerpen. Ik vond dat mooie plaatjes maken wel leuk, maar niet zo interessant als de juiste oplossing designen. Daar zit naar mijn idee juist de meerwaarde. Ik merkte dat het stukje conceptontwikkeling veel interessanter was. Praten met mensen. Het probleem bespreken met elkaar. Luisteren wat een klant echt wil en dan een oplossing designen. Ik gebruik mijn teken skills, of eigenlijk meer 3D design, echt om problemen op te lossen. Ik doe nu zoveel meer dan alleen een mooie illustratie maken”.
Gaming roots
“Als je in de digitale wereld iets ontwerpt, bouwt, dan kun je dat vervolgens makkelijk testen en aanpassen. Daar houd ik zo van. Snel uitwerken, testen en kijken of het werkt. Uiteindelijk kwam NEP op mijn pad. Ze zochten mensen met kennis van augmented reality en dat is mijn domein! Nieuwe technologie introduceren en toepassen in een wereld, de tv-wereld, waar mensen er nog niet zo veel verstand van hebben. Met augmented reality kan echt alles, maar budgetten en wensen bepalen uiteindelijk wat we designen. Game technologie is de basis voor de oplossingen die we hier nu ontwerpen. Wat we feitelijk doen is dus digitale studio’s en omgevingen designen. Die vervolgens geprojecteerd worden in een green box of green room. We werken met een heel team van 3D artists om tot hele gave oplossingen te komen. En ik mag dat team leiden. Dat is echt te gek”!
NEP
“Ik praat in deze functie veel met klanten, vaak nationale en internationale broadcasters. Ik ben eigenlijk de spil tussen de opdrachtgever en ons team. Klanten geven aan wat ze willen, wat ze voor ogen zien. Ik vertaal dat uiteindelijk naar een oplossing. Die oplossing stuur ik middels een briefing naar ons team en samen met hen designen we dan die oplossing. Een heel intensief, maar ook gaaf traject. Waarbij concept, techniek en design in elkaar grijpen. Dat houdt wel in dat ik zelf tegenwoordig minder achter het scherm zit. Op zich wel jammer, maar het contact met klanten en juist die conceptontwikkeling, daar doe ik het voor. Daar krijg ik veel meer voldoening van”.
Augmented reality
“De mogelijkheden met augmented reality in combinatie met tv zijn eindeloos natuurlijk. En we zijn een van de weinige partijen die dit echt onder de knie hebben. We zitten ook steeds vaker aan tafel om veel meer te doen dan alleen die augmented omgevingen te bouwen. We merken dat we naast technische partner ook steeds vaker als creatieve partner aan tafel zitten. Augmented reality is niet alleen een oplossing, maar steeds meer de basis aan het worden van een tv-productie. Daarom worden we dus ook meer en meer gevraagd om een compleet concept inclusief huisstijl te ontwikkelen. Dus niet alleen iets doorvertalen, maar vanaf het begin aan de basis staan. Bijvoorbeeld de hele look & feel van de zender en de nieuwe studio settings. En we krijgen steeds meer van deze projecten. De technische ontwikkeling gaat ook steeds sneller dus we kunnen ook steeds meer qua techniek en design. Uiteindelijk is augmented door alle nieuwe ontwikkelingen bijna real time. We hebben straks gewoon geen green room meer nodig. Straks loop je gewoon buiten met een camera op een bepaalde locatie en de techniek vult die omgeving gewoon real time in met augmented reality. Ik denk dat dit nog zo’n 3 jaar duurt, maar het komt er echt aan”.
Makers creativiteit
De technologische ontwikkelingen op dit gebied gaan steeds sneller. Hele stappen in het huidige design- en productieproces kunnen straks worden overgeslagen. Camera’s kunnen zelf nadenken en de computers kunnen real time oplossingen uitvoeren. Het wordt allemaal veel toegankelijker volgens Gerben. Is Gerben niet bang dat door alle technologische ontwikkelingen bepaalde werkzaamheden gaan verdwijnen?
“Nee, ik denk juist het tegenovergestelde. Weet je, het gaat er uiteindelijk om dat we een vraag beantwoorden met creativiteit. Technologie maakt het misschien makkelijker om bepaalde zaken te maken, maar echt een probleem oplossen, de wensen en verlangens goed invullen dat kan alleen maar door creativiteit in te zetten. En dat gaat technologie nooit oplossen. Al die online logomakers bijvoorbeeld kunnen echt wel een leuk logo maken voor 100 euro. Maar krijg je daarmee je vraag beantwoord? Krijg je dan echt iets unieks? Ontwikkeld door mensen die meerdere gesprekken met je hebben gevoerd? Die je ambitie kennen? Die naar jouw toekomst en die van je bedrijf kijken? Nee dus. Ik denk dat het meer en meer gaat om het creatieve idee. Iedereen heeft tegenwoordig een acceptabele camera op zijn telefoon, maar een echte fotograaf fotografeert een verhaal. Met al zijn ervaring kan hij zoveel meer fotograferen dan alleen een plaatje met de juiste pixels. Dus techniek wordt minder relevant maar juist het unieke creatieve idee kan problemen oplossen. Daar draait het om volgens mij”.
Dagje Gerben
“Een typische doorsnee dag heeft minstens een meeting. Daar heb ik wel aan moeten wennen. Ik was echt een maker, ben nog steeds een maker, maar vergaderen hoort erbij. Dus een meeting intern, bijvoorbeeld een briefing of stukje conceptontwikkeling met het hele team. Of een meeting extern met een klant of producent over een nieuw project of de voortgang van een project. Zeker 2 uur per dag geef ik feedback aan het team. We werken natuurlijk aan verschillende projecten tegelijk. Dit moet je vooral zien als het stellen van kritische vragen aan de ontwerpers. Waarom die keuze? Waarom die kleuren? Helaas hoort administratie er ook bij. Je moest eens weten hoeveel e-mail je per dag moet wegwerken soms. En natuurlijk zit ik ook nog zelf achter het scherm. Dingen maken doe ik natuurlijk nog steeds het liefst. Maar hele dagen maken, dat gaat niet meer”.
Inspiratie
Inspiratie nummer 1 is voor Gerben de groei en ontwikkeling te zien van de mensen waarmee hij op dagelijkse basis samenwerkt en aanstuurt. By far zijn grootste inspiratiebron.
“De manier waarop ik dat doe ik te kijken naar wereldwijde design artists. Hoe doen zij het en hoe kom ik ook op dat niveau? Bijvoorbeeld Eytan Zana (red. concept artist) is een voorbeeld voor mij. Hij kijkt zo veel verder dan alleen het plaatje. Hij gaat zo diep voor die emotie en vertaald dat door in elke pixel die hij en zijn team designen. Maar ook de films waarvan Ennio Morricone de soundtracks heeft gedaan, bijvoorbeeld The Good, the Bad and the Ugly zijn een inspiratie”.
Toekomst
“Ik zit hier nog goed. Er is nog een heleboel te doen, nog een heleboel op te lossen. Maar ik weet niet of mijn toekomst in de broadcast ligt. Ik denk dat ik uiteindelijk iemand ben die kijkt naar de volgende designrevolutie en daarin mee wil gaan. Persoonlijk wil ik in de toekomst gewoon het liefst mensen helpen. Mensen begeleiden en coachen in hun creativiteit. Mensen mogelijkheden laten ontdekken die ze niet zien. Puur, omdat ik die ervaring heb opgedaan. Die ervaring en kennis wil ik delen in de toekomst”.
Hilversum and beyond?
“Onze klanten zijn voornamelijk broadcasters dus het Media Park als werkplek is dan vrij relevant. In Nederland hebben we veel technisch, hooggeschoold personeel. Maar ieder jaar zijn er meer én meer van die talenten nodig. Hilversum is in mijn ogen een hele goede plek om die talenten aan te trekken. Uiteindelijk zijn wij niet locatiegebonden bij NEP. Want NEP opereert wereldwijd. De opdrachten voor mijn team komen vanuit de hele wereld binnen. Dus onze locatie is in de toekomst niet heel belangrijk. Als er maar een vliegveld in de buurt zit en Schiphol is niet ver weg”.
Makers wijsheid
“Pak het op en zoek het uit! Dat bedoel ik op de beste manier hè. Je hebt zelf de controle en macht om iets uit te zoeken en daarna op te lossen. Weet je niet hoe? Dan ga je op zoek. Net zo lang tot je weet hoe je het kan oplossen en voer het daarna goed uit”.
Geef als eerste een reactie