Er wordt al jaren over gesproken, maar nu is er contact met Nederlandse kabelbedrijven en volgens de Volkskrant is er momenteel goede hoop dat het gaat lukken. De Amerikaanse publieke omroep PBS (Public Broadcasting Service) doet een concrete poging om voet aan de grond te krijgen in Nederland.
Er zou 1 groot kabelbedrijf grote interesse hebben. De zender zegt minimaal 1 miljoen aansluitingen in Nederland nodig te hebben om uit de kosten te komen. Er is ook al een Britse versie die goede kijkcijfers heeft. Opvallend is dat de mensen achter PBS vooral zo goed te spreken zijn over de kennis over Amerika onder Nederlanders.
Frontline
Diepgang is het ‘selling point’ waarmee de op 4 na meest bekeken zender in de Verenigde Staten zich hoopt te profileren. Vooral het programma Frontline, dat is overladen met Emmy Awards, is bekend vanwege haar onderzoeksjournalistiek. Verder zijn er veel documentaires over nieuws, cultuur, geschiedenis en wetenschap. PBS trekt wel een stuk minder kijkers dan de grote concurrenten.
De inkomsten moeten voornamelijk komen uit giften van kijkers en sponsors. Ook de Amerikaanse regering betaalt fors mee. Grote pleitbezorger in Nederland is BNR-commentator en televisieproducent Bernard Hammelburg, die zelf jarenlang correspondent voor de Nederlandse radio en televisie in de Verenigde Staten is geweest. Een paar jaar geleden sprak hij al van een ‘schatkist vol pareltjes’.
http://www.volkskrant.nl/televisie/amerikaanse-omroep-zet-in-op-nederlandse-markt~a4232014/
Geef als eerste een reactie