Luistertijd ligt 11% hoger dan vorig jaar

De gemiddelde luistertijd per dag lijkt naarmate de coronacrisis voortduurt te normaliseren op een hoger niveau dan voor de crisis. ‘NLO Trends’, een analyse van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) naar de impact van de coronacrisis op het luistergedrag, toont aan dat de gemiddelde luistertijd direct vanaf de start van de crisis relatief sterk is gestegen en nu na vijf weken nog steeds op een hoger niveau ligt dan voor de coronacrisis.

In week 15 luisterden Nederlanders van 10 jaar en ouder gemiddeld 168 minuten per dag naar de radio. Onder radioluisteraars werd een gemiddelde van 265 minuten per dag gerealiseerd. Beide niveaus liggen respectievelijk 11% en 13% hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De gezamenlijke radiozenders haalden een bereik van 83%, dat is gelijk aan het niveau van week 14.

In week 15 komt de gemiddelde luistertijd uit op 168 minuten, dat is 6% minder dan een week eerder. Onder radioluisteraars is in week 15 een gemiddelde luistertijd van 265 minuten gerealiseerd, dat is 10% minder dan een week eerder. De indruk bestaat dat het luistergedrag langzaamaan weer richting het niveau van voor de coronacrisis kruipt.

Hoewel er sprake is van een lichte daling na de stijgende lijn aan het begin van de crisis, blijkt uit de analyse dat het niveau van de gemiddelde luistertijd nog altijd hoger ligt dat een jaar geleden. Op totaalniveau wordt er in week 15 11% meer geluisterd naar radiozenders (week 15 2020: 168 minuten, week 15 2019: 151 minuten). Onder radioluisteraars is de gemiddelde luistertijd 13% hoger (265 minuten vs 235 minuten).

Thuis luisteren heeft het grootste aandeel (75%) van het totale luistervolume en dat is gelijk aan het niveau van een week eerder.

Over het onderzoek ‘NLO Trends’
Het Nationaal Luister Onderzoek publiceert maandelijks de luistercijfers die betrekking hebben op een tijdvak van twee maanden. Deze luistercijfers zijn gebaseerd op het radiolog wat respondenten gedurende een week bijhouden. Ongeveer 93% van het radiopanel vult het radiolog online in via smartphone, tablet of laptop/PC. Daarnaast vult een deel van het radiopanel een papieren versie van het radiolog in. Het verwerken van de papieren radiologs neemt relatief veel tijd in beslag, waardoor snel inzicht in actuele gebeurtenissen onmogelijk is. NLO Trends is dan ook gebaseerd op alleen de online ingevulde radiologs, waardoor er verschillen kunnen ontstaan tussen de maandelijkse en de wekelijkse luistercijfers.

Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO dat door GfK wordt uitgevoerd. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), bvA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*