Voormalig NPO Radio 2 en 5-zendermanager Jan Willem van Engelen is vandaag met een nieuw podcastlabel gestart.
Topcast Media is een nieuw podcastlabel wat makers, luisteraars en adverteerders bij elkaar brengt. In samenwerking met vooraanstaande programmamakers willen zij spraakmakende content creëren.
Jan Willem van Engelen meldt op social media: ‘Freek Heinen, Stan Steeghs en ik hebben onze kennis, ervaring en krachten gebundeld en het bedrijf Topcast Media een feit! ‘
Tot eind vorig jaar was Jan-Willem van Engelen zendermanager van NPO Radio 2 en 5. In zijn functie wist hij binnen drie jaar beide publieke zenders door een nieuwe positionering enorm te laten groeien. Onder zijn leiding werd NPO Radio 2 de best beluisterde radiozender van Nederland. Ook NPO Radio 5 werd, zelfs zonder FM-frequentie één van de best beluisterde radiozenders van Nederland.
Het is goed dat er diverse initiatieven zijn om podcasts te ‘monetizen’, maar iets in mij zegt dat dit nou bij uitstek een medium is waar commercie niet massaal zijn intrede gaat doen. Podcastmakers (zoals ik) beginnen zo’n podcast uit een gevoel iets te willen delen met de luisteraar wat ze zelf enorm raakt of bezighoudt. Dan speelt geld geen rol, sterker nog: het voelt bijna vies om je ‘kindje’ waar je zoveel tijd en liefde in stopt te ‘vervuilen’ met reclame. De beloning voor de makers zit in de mooie feedback die je erop krijgt, je komt op plekken waar je anders nooit kwam (voor interviews) en je verrijkt je eigen leven enorm met alle gesprekken die je voert. Ik hoop van ganse harte dat het ze gaat lukken dit rendabel te maken, maar heb er een hard hoofd in.