[BLOG] Het zijn zware tijden voor de radio. En dus zeker voor Talpa Radio, de grootste commerciële radiogroep van Nederland. Dus opereer je in zo’n tijd uiterst voorzichtig, versterk je de gelederen en ga je zeer tactisch te werk. Maar niet op de Bergweg in Hilversum, daar wordt het tegenovergestelde gedaan en de plank vaker mis dan raak geslagen.
Natuurlijk is het makkelijk schieten op de zenders die toch al in zwaar weer zitten. Maar dat is niet de bedoeling van deze blog. Ik wil gewoon weer, net als bij het verhaal ‘De ondergang van 538’ een half jaar geleden hardop uitvogelen wat niet logisch is en volgens mij beter kan. Laten we weer beginnen met ooit het vlaggenschip van John’s riante zenderverzameling:
Radio 538
Iedereen heeft er een mening over. Iedereen weet het beter, ook intern. En daar wringt nou ook meteen de schoen. Fabeltjes als ‘jongeren luisteren niet meer naar de radio dus we moeten verbreden’. Met als resultaat dat het format van 538 vlees noch vis is. Het gaat alle kanten op. Niet (meer) duidelijk door bemoeienis van jan-en-alleman. En wat doen ze nadat ze voor het eerst de koppositie in de belangrijkste doelgroep 20-49 zijn kwijtgeraakt aan en in de overall meting zijn ingehaald door QMusic? Voor de tweede keer een slap aftreksel uitzenden van De Foute 500, Die Verrückte Top 538. Hoe denk je nou in Godsnaam een claim te kunnen leggen op ‘de hele week foute meezingers’ als Q dat al jarenlang doet, in hun reclameuitingen, dagelijks op de radio en maand in maand uit met allerlei feesten door het land en een mega event in Den Bosch. Je helpt je concurrent hiermee alleen nog maar meer in het zadel en je eigen format helemaal naar de vernieling. Oplossing: kies een duidelijke koers, blijf die varen, stop met hijgerig achter je concurrenten aan te hollen en je aan te passen. Probeer niet beter te zijn, wees anders, herkenbaar en duidelijk.
Verder wordt er natuurlijk veel gesproken over ‘de ochtend’ van Frank Dane en ‘de middag’ van Coen en Sander. Van die laatste twee kwam mij laatst eens ter oren wat ze zo verdienen op jaarbasis. Ik durf het hier niet te herhalen, want dan is in één klap heel de radiowereld jaloers. Maar als het bedrag werkelijk waar is wat ik gehoord heb, dan snap ik wel dat Coen er overspannen van is geworden. Voor dát geld vier keer per week dit laten horen? Daar zou ik ook knap nerveus van worden. Zo slecht is het allemaal niet maar die bedragen zijn middagshows echt niet meer waard en ik zou er dan ook alle begrip voor hebben als De Mol zich dagelijks bemoeit met wat er ’s middags uit de speakers komt. Je zou van zulk budget toch veel meer kunnen maken, huur wat creatievelingen in om grappen te verzinnen en stoere tot de verbeelding sprekende items. Het ligt nu toch vaak allemaal veel te veel voor de hand wat ik hoor. Verder is het natuurlijk gek dat die Dane niet vaker het nieuws haalt met leuke en sympathieke stunts, dat heeft een verse ochtendshow echt nodig om weer relevant te worden, na het vertrek van Evers.
Radio 10
Bij 10 hangt iedere maand de vlag uit: kijk eens hoe goed wij het doen. Maar da’s ook wel lekker makkelijk natuurlijk als je de enige oldies zender op FM bent. Nostalgie scoort wereldwijd overal goed. Zodra Joe of Radio 5 ook fatsoenlijk te ontvangen is in Nederland overal dan is deze alleenheerserij snel afgelopen. Wat Ekdom zit te doen in de ochtend is best aardig, maar oei wat krommen mijn tenen toch steeds bij de uitingen online rondom zijn ochtendshow. Het lijkt wel een dronken carnavalsparade. En in de bushokjes wordt Gerard afgebeeld als ware hij de nieuwe lijsttrekker van D66:
Sky Radio
Het enige station binnen de Talpa Radio groep wat valt te prijzen dat ze een strak format hanteren waar over is nagedacht en wat consequent wordt uitgevoerd. Sky Radio zou nog veel groter kunnen zijn, ware het niet dat het letterlijk klein wordt gehouden om grote broer 538 te beschermen of versterken, door reclamecampagnes te cancellen en het budget voor hun te reserveren. Het stomste wat je kunt doen natuurlijk en hiermee speel je concurrent Q alleen maar in de kaart. Laat Sky toch een allerbest scorend station zijn waar je gewoon tegen de allerhoogste prijs je commercial zendtijd kunt verkopen. Geef het marketingbudget om dingen te organiseren, het merk te versterken en vanaf de andere flank QMusic te beconcurreren. Laat het gewoon de hits roteren zoals het maximaal kan.
Dat concurreren onderling vindt natuurlijk wel plaats op de Bergweg, maar dan op personeelsniveau. Natuurlijk wil je als jock of producer bij ‘het grootste merk’ werken. Reken maar dat er op de verdieping bij 10 lacherig gedaan wordt over het verlies van 538 of Veronica. Uit kostenbesparingsoogpunt is het nog te begrijpen dat je alle vier de stations op één adres vestigt, maar voor de sfeer en het teamverband is het echt niet goed. Alsof je Ajax, Feyenoord, FC Utrecht en AZ voortaan in hetzelfde stadion laat trainen, douchen en voetballen. Geeft onrust, angst, haantjesgedrag en ‘ieder voor zich’. Zeker als er ontslagen gaan vallen.
Radio Veronica
De kleinste zender van de grote Talpa radioreus heeft toch de meeste air en bravoure. Ook hier wordt naar hartelust gezwalkt in het format, druk gedaan over het zestig jarige bestaan plus een ochtend- en middagshow die totaal niet op elkaar lijkt en dus potentiële luisteraars afschrikt. Weinig tot geen kruisbestuiving tussen de shifts onderling en ja ook nul marketingbudget om eventuele pluspunten die zijn toegevoegd kenbaar te maken aan nieuw luisterpubliek. Het gros van de jocks dat er zit zit er met tegenzin omdat ze liever bij grote broer 538 te horen zouden zijn, of zit er puur voor de broodwinning.
Wat alle stations valt te verwijten is dat ze op social media gebied heel veel steken laten vallen. Zelden gaat er iets van de vier Talpa radiozenders viral en als het al het geval is is het per toeval. Terwijl hier op voorhand echt over valt na te denken, zeker met zoveel creativiteit in huis. Ook op TikTok, het populairste social media platform momenteel, is er weinig tot geen Talpa content te vinden. En dan hebben we het nog niet eens over de marketinguitingen gehad. Omdat het allemaal niet veel mag kosten zie je van met name 10 en 538 vaak posters in bushokjes hangen waarvan je denkt welk meisje van de basisschool heeft dat ontworpen? Kan vaak met veel meer klasse en stijl.
Juke
Wat ooit het digitale paradepaardje van Talpa mét abonnees had moeten worden is toch al gauw teruggeschroefd naar een gratis muziekplatform waar je radio en podcasts kunt luisteren. Ook daar zijn er al zo veel van. Wat is dat voor megalomaan idee dat je het gaat winnen van platforms die zich op dit gebied al (internationaal) bewezen hebben? Prima initiatief om er iets nationaals tegenover te zetten, maar kom dan ook met een alternatief. Leuk voor het ego van Rob Stenders, Leo Blokhuis, Wilfred Genee en Johan Derksen dat ze er hun eigen webstationnetje of podcast mogen hebben, maar zou het niet véél slimmer zijn om vanuit de luisteraar te denken? Misschien heeft die wel behoefte aan een gepersonaliseerd station, waar hij of zij kan aanvinken wat voor muziek ie wil horen, welke (Talpa) content, welke comedians, wel of geen nieuws, files, flitsers etcetera. Ik zou er geld voor over hebben, zo’n optimale beleving! Je mag het zelfs een eigen naam geven, er likes en fans voor scoren via je eigen sociale media. Allemaal traffic naar jouw platform, je creeërt ambassasdeurs voor je merk én kan de data gebruiken om je eigen stations te perfectioneren. De techniek is er al een tijd, waarom dit concept nog niet? Uiteindelijk was de Jukebox vroeger ook een soort persoonlijke radio.
John de Mol
Het grootste probleem van de Talpa Radiogroep is natuurlijk de eigenaar. Die door zijn internationale successen is gaan denken dat hij overal verstand van heeft en zich dus om de haverklap bemoeit met alles, op detailniveau. Dit is niet goed, dat is niet goed, dit nummer wil ik niet meer horen, dat item moet van de zender af. Het is zijn goed recht zeggen velen dan, want de hut is van hem. Ja, maar als effect krijg je natuurlijk dat iedereen in de paniekstand schiet en op safe gaat spelen. ‘Doe dat maar niet, je weet nooit hoe John er over denkt’. Verder heeft deze miljardair natuurlijk een enorm imagoprobleem. Hij had in deze roerige coronatijd veel mensen voor zich kunnen winnen door bijvoorbeeld de cultuursector of een bepaald poppodium financieel te ondersteunen. In plaats daarvan worden er ‘draconische maatregelen’ afgekondigd, gooit ie een hoop personeel op straat en staat hij eens te meer te boek als een kille zakenman die helemaal geen boodschap heeft aan het menselijke aspect achter zijn medewerkers en vooral druk is met zijn eigen agenda (Talpa naar de beurs?) en vermogen.
Het erge is dat ik het ook niet meer zie verbeteren. Iedereen is zoals hij is, er is geen kant-en-klare oplossing voor deze processen. Het wachten is op de nieuwe frequentieverdeling zodat er weer wat vers bloed op de Nederlandse radiomarkt komt. De hele radiobusiness in Nederland ligt op z’n gat door de schaakmat van een vermogende tv miljardair. Dus kun je er ook niet raar van opkijken dat er in heel veel vuistjes stiekem gelachen wordt als ‘zijn bezit’ Radio 538 of Veronica wéér gezakt is in het maandelijkse luisteronderzoek. Wij Nederlanders hebben een broertje dood aan opgekocht succes.
Dat gedeelte wat in de paragraaf “Juke” wordt beschreven lijkt me wel wat: een gepersonaliseerd station… Radio op maat.
Mij dus ook! Zoiets is helemaal van deze tijd. En je loopt daarmee voorop op Spotify, Deezer etc. omdat je iets biedt wat zij niet of nog niet kunnen bieden.
Er blijft steeds maar gedacht worden vanuit het oude model. Hoe lang heeft het bijvoorbeeld geduurd voordat NPO Radio 1 eindelijk een terugspoelfunctie in haar app had gebouwd, zodat je bij een interessant gesprek live op R1 even naar het begin kon terugspoelen.
Blijft ook gek dat Talpa niks met TalkRadio doet of gedaan heeft. In een tijd dat luisterboeken helemaal hot zijn en podcasts idem, had je op z’n minst een poging kunnen doen. Zet desnoods de audio van alle Veronica Inside TV shows op rotatie, probeer iets, je zal er van versteld staan wat het zal doen voor en met de fans.
Hoi Patrick,
Je bedoeld een systeem waarin bepaald welke muziek, programma’s, items, column, humor, Nieuws of niet, podcasts etc. kan aanvinken in persoonlijke lijst of platvorm? Dat lijkt me wel wat! En dat deze dan automatisch aangevuld word met wat ik wil. De overtreffende trap van Spotify.
Ook voor televisie! Dat als ik thuis kom ik alleen maar mijn ge-update lijst hoef aan te zetten en er word afgedraaid wat ik wil zien van zowel tv, online maar kom muziek, radio, podcasts etc. zonder dat ik moet wachten, terugkijken, opnemen of zelfs zappen. Wel dat ik bijvoorbeeld bepaalde dingen kan wegdrukken of naar het volgende item in mijn persoonlijk lijst als iets me deze dag minder boeit of dat ik minder tijd heb. Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden dat als ik thuis kom van werk dat mijn tv met 1 druk op de knop automatisch Nieuws, regionieuws, weer, de Jensenshow, medianieuws of talk en daarna een comedy afspeelt. Tussendoor misschien nog wat muziekclips ofzo terwijl ik eten maak of de afwas doe.
Nog een vraag: Is het mogelijk om ergens aan te vragen dat je bepaalde muziek of nummers op Spotify wil? Ik zou graag willen dat meer oude muziek op komt.
Hoi Michel, ja mooi he. Kan allemaal. Alleen wordt jouw profiel (‘big data’) nu vooral gebruikt om je te bestoken met reclames die bij je passen. Hoe mooi zou het zijn als alles wat om die commercials heen zit óók helemaal jouw ding is.
Wat betreft muziek op Spotify kan ik je niet mee helpen. Wel weet ik dat de database bijna dagelijks wordt uitgebreid.
Prima analyse !!!
Dankjewel Herman. Gratis en voor niks, je zou toch een bloemetje van Talpa verwachten hiervoor?
Ik begreep dat Coen & Sander 850.000 per jaar ontvangen. 1,7 milljoen als radio-echtpaar dus
Belachelijk.
@Juul Inderdaad belachelijk! Zeker als je ziet dat ze eigenlijk jij 3FM al over het hoogtepunt heen waren. Ze doen nu nog steeds het zelfde maar het is een beetje uitgewerkt en niet meer vernieuwend. Ze hebben het zelf alleen niet door. Of ze hebben het wel door en denken voor het geld blijf ik nu even stilzitten.
Heldere analyse Patrick en heel wat genuanceerder dan je laatste tweets 😉 Met een baas als John de Mol had zelf Stenders Veronica niet op de rit gekregen. Wat er aan ontbreekt is de passie voor muziek. Edwin Evers vertelde mooi over zijn begintijd bij Veronica toen Alfred Lagarde daar een rol van betekenis speelde. Pure passie voor muziek en die delen met je luisteraar. Het beste Veronica programma ooit werd alweer 35 jaar geleden gemaakt… als dat de conclusie na het vieren van je 60 jarig bestaan is, is er werk aan de winkel maar of Talpa dezelfde conclusie trekt waag ik te betwijfelen
Hoi Lex, dankjewel. Ja op Twitter is het vaak zo lastig nuanceren 😉 Je hebt gelijk, pure anti reclame om op je zender te gaan roepen dat Curry en van Inkel nog steeds het beste is wat er ooit te horen was. Niks ten nadele van Adam en Jeroen, maar dat is hetzelfde als Philips die zeggen dat na hun videorecorder het alleen maar slechter werd.
heel mooi stuk Patrick, en hoewel het vele harde realiteiten bloot legt is het totaal niet kwetsend. Zelfs de John zou zich in de analyse moeten kunnen vinden.
Straks geeft ie je nog een job als crisismanager 😉
Ik zou wel de naam wijzigen mocht ik zijn (of jouw) schoenen staan, want “Talpa” is een miskleun van jewelste. De “al” roept een zekere obstructie op, iets van wALging, totaal losstaand van de lading die deze vlag dekt. Als TV-stationsnaam was het al geen groot succes, ik was zelf blij toen we er RTL8 van maakten (ook al is dat ook geen grootse naam, maar à la bonheur), ik was dus wel verbaasd toen die lelijke naam 10 jaar geleden weer opdook.
Het is inderdaad niet zo’n goed idee om meerdere stations in 1 gebouw onder te brengen, dat weegt hoedanook op een of andere manier door. Wat TV stations betreft valt daar facilitair gezien wel nog iets voor te zeggen, maar voor radio heb je zo relatief weinig baat bij gemeenschappelijke infrastructuur (tenzij je vanop zee uitzendt 🙂 ) dat het me totaal ontgaat waarom je alle radiostations onder 1 dak zou willen. Toch wanneer die in dezelfde taal uitzenden. Bij RTL had je vroeger weinig interferentie tussen de verschillende zenders die elk op hun eigen taaleilandje zaten, medewerkers van bvb Der OldieSender praatten dan eigenlijk haast nooit met RTL 4 medewerkers, en die kampten bovendien ook niet om hetzelfde publiek. (ze zaten ook in aparte gebouwtjes, alleen de fitness en het restaurant waren gemeenschappelijk) Bij zo’n constructie als Talpa Radio zit je echter met 4 stations die echt wel met mekaar in een competitie zitten. En dan kan of mag er – zoals je schreef – geen enkele boven het maaiveld uit komen op straffe van wrevel beneden in het atrium…
Je hebt het al eens eerder geopperd om 10 en Veronica van rol te laten wisselen, dat zou wel kunnen werken denk ik. Koop die boot John, en stop Veronica als retrostation er terug op en je kan volop en GEMEEND die nostalgie-sfeer uitspelen. Maak er ook iets meer vrouwelijks van ipv een voetbalzender godbetert. Toen het rond 1970 een truttige radio was werkte het wel, het Bild Zeitung sfeertje uit de jaren ’80 waar ze zich blijkbaar nog steeds wat aan vastklampen wordt echter anno nu door zoveel anderen al gehanteerd dat het schip alleen maar wat kan zwalpen (ik ga ‘m niet laten liggen: Zwalpa ?)
En van 10 kan je weer iets als Radio 10 maken met echte muziekjocks, het betere popstation.
En Sky hoort meer in de Randstad thuis denk ik, die sfeer straalt het in elk geval al een eeuwigheid uit. ( Allez, voor mij als zuidelijke Beneluxer toch. )
Ik heb gezegd. 😉
Youp van ’t Hek heeft wel eens gezegd dat Talpa naast mol ook puist betekent. Het klopt niet helemaal, want dat geldt voor het Engelse woord mole. Maar het blijft wel hangen.
Je hebt gelijk. Het merk Talpa roept weerstand op. Deels terecht, deels onterecht door de beeldvorming in de media. Dankjewel verder voor jouw heldere toevoeging.
850.000 per jaar???? Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen.
Ja per persoon ook nog eens. En dat voor 4 dagen in de week 3 uur radio.
Om op dat bedrag te komen moet onze president Mark Rutte 7 maanden werken, met werkdagen (6/7 dagen in de week) van meer dan 8 uur. Met flink wat meer verantwoordelijkheid en werkdruk.
Dan begrijp je wel wat de uitdaging was van Coen en Sander om 3FM te verlaten voor 538.
Precies. En dat doet iets met een mens. Het geld ontvangen is één, de druk die het daarna oplevert is automatisch het ander. Dat laat je niet koud, zeker in tijden dat het allemaal wat minder gaat. Ongezond salaris zou ik het willen noemen.
Op zich wel duidelijk wie binnen Talpa informatie aan Patrick Kicken verschaft..
Dank je Patrick! Die heb je niet goed verborgen 🙂 Eerste les in journalisme is bescherm je bronnen. AU.
Ik heb geen bronnen nodig hoor. Puur een beetje opletten en je gezond verstand gebruiken. Diverse dingen die ik hier schrijf fluistert iedereen in radioland, maar zelden hardop.
Tuurlijk. Maar je gaf jezelf een beetje weg met bepaalde “pijnpunten”
Groetjes van de Bergweg. Je feedback waarderen we wel hoor:)
Ik wens jullie veel sterkte in dit slagveld van ontslagen. Er is zó veel mogelijk, hopelijk komt de focus weer op vernieuwen en vooruitdenken in plaats van veilig proberen vast te houden aan het oude..!
Okee Patric en gewoon doorgaan!