Kijkers kiezen vaker voor NPO tijdens coronacrisis

Het gaat goed met de Nederlandse Publieke Omroep: niet alleen de waarderings-, kijk- en luistercijfers zijn hoog, ook het percentage Nederlanders dat de voorkeur geeft aan het aanbod van NPO is flink gestegen.

Dit blijkt uit NPO-onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoekbureau GfK. De voorkeur voor de Publieke Omroep onder het publiek is gestegen van 32% (2019) naar 37% (2020). Het bereik van nieuwsprogramma’s onder vooral jonge mensen nam de afgelopen weken fors toe.

Het NPO-persbericht meldt: ‘De cijfers lijken ook verband te houden met de nu al 10 weken durende coronacrisis, waarbij er door de NPO direct is gezorgd voor een aangepaste programmering en er door de omroepen in korte tijd veel extra programma’s zijn gemaakt. Uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek kwam de afgelopen periode al naar voren dat hiervoor veel belangstelling en hoge waardering was. Met name jonge mensen wisten de nieuws- en actualiteitenprogramma’s van de Publieke Omroep op tv, radio en online nog beter te vinden.’

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman: “Dat onze programma’s Nederland massaal op de hoogte houden, voor discussie zorgen, maar ook troost bieden in onzekere en soms angstige tijden, is een pluim waard voor alle makers, omroepen en producenten. In tijden van crisis zoeken mensen een betrouwbaar en onafhankelijk baken en het is goed om te zien dat de NPO dat voor zoveel mensen is.’

Het jaarlijkse GfK-onderzoek naar de kijkersvoorkeur is begin mei 2020 uitgevoerd onder 1500 mensen van 13 jaar en ouder. De voorkeur voor de NPO is hierin gestegen met 5% en ging van 32% naar 37%. De groep kijkers met een voorkeur voor andere Nederlandse mediapartijen op het gebied van tv, radio en online aanbod nam iets af, van 31% naar 29%.

Vooral mannen kijken graag naar de NPO-zenders, dat percentage steeg van 38% naar 44%. Bij vrouwen is er volgens GfK een lichte stijging van 27% naar 29%. De gestegen voorkeur is volgens de onderzoekers vooral toe te schrijven aan de leeftijdsgroepen 35-49 jaar (van 23% in 2019 naar 31% in 2020) en de leeftijdsgroep 50-64 jaar (van 34% naar 42%).

Als het gaat om de bereikcijfers, die continue worden gemeten door de Stichting Kijkonderzoek, dan is er, aldus het NPO-persbericht, vooral een toename te zien van het aantal jonge kijkers naar de informatieve programmering van de NPO. Het gemiddeld weekbereik op het gebied van ‘nieuws, actualiteiten en actuele meningsvorming’ is de afgelopen 10 weken fors toegenomen onder kijkers van 6 tot 12 jaar (van 40% naar 51,2%), van 13-19 jaar (van 29,9% naar 44%) en van 20 tot 34 jaar (van 41,5% naar 56%).

1 Comment

  1. Met 1 woord, NPO is geweldig, in z’n geheel. De commerciële zenders kunnen niet tippen aan de kwaliteit van de NPO. Zowel inhoudelijk als bezetting, presentatie van de diverse programma’s.
    Super, ga zo door.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*