PNO Media zag de actuele dekkingsgraad in mei stijgen van 86,2 naar 88 procent, zo maakte het fonds bekend. Daarmee herstelt het in Hilversum zetelende pensioenfonds voor de omroep en de creatieve sector weer iets verder van de dreun van de coronacrisis.
De dekkingsgraad geeft aan hoeveel een pensioenfonds in kas heeft om aan de huidige en toekomstige verplichtingen te voldoen. Is de dekkingsgraad 100 procent, dan is voor elke euro verplichtingen ook precies een euro in kas. In het nu nog geldende pensioenstelsel is de dekkingsgraad cruciaal. Ligt die op 31 december van een jaar onder de kritische grens, dan moet het jaar daarop in de pensioenen worden gesneden. Voor PNO Media ligt die kritische grens nu op ongeveer 93 procent.
Het fonds sloot 2019 af met een actuele dekkingsgraad van 99,5 procent. Eind januari was dat gedaald naar 95,8 procent. De beleggingen rendeerden in januari wel, maar de dalende marktrente duwde de dekkingsgraad flink omlaag.
Dieptepunt
Daarna hakte de coronacrisis er enorm in doordat de beurskoersen – en dus de waarde van de beleggingen van alle pensioenfondsen – hard onderuit gingen. Eind februari stond PNO Media op nog maar 90,5 procent, waarna eind maart het dieptepunt volgde: 85,4 procent. Inmiddels is de dekkingsgraad – net als de beurskoersen – dus weer wat opgeveerd naar 88 procent eind mei. Zelfs de marktrente hielp een beetje mee door licht te stijgen.
Tegen de achtergrond van het akkoord over het nieuwe pensioenstelsel verklaarde minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) onlangs dat pensioenfondsen die dit jaar onder de honderd procent eindigen geen korting hoeven doorvoeren – tenzij ze de 90 procent niet halen.
Zal mijn habbekrats die ik nog steeds krijg ook verhoogd worden met een paar procentjes