De Nederlandse televisiemarkt is ook in het eerste kwartaal van 2020 weer gekrompen. Het totale aantal abonnees daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 24.000, ofwel 0,6 procent op jaarbasis tot 7,35 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Het marktonderzoeksbureau verwacht een verdere daling over het hele jaar 2020 als gevolg van de stopzetting van analoge kabeldiensten en meer consumenten die ervoor kiezen geen televisie af te nemen (de zogenaamde ‘cord-nevers’).
De daling in het eerste kwartaal van 2020 was vergelijkbaar met die in het eerste kwartaal van 2019. Volgens het Dutch TV Q1 2020-rapport gaat het echter om meer dan het dubbele van de daling in de voorgaande drie kwartalen. IPTV-diensten via DSL lieten voor het eerst een daling zien in het aantal abonnees, naast een verdere daling voor kabel, satelliet en DTT (ether-tv). Mogelijk is dit te wijten aan de geleidelijke stopzetting van het goedkope merk Telfort door KPN en de migratie van consumenten naar tv via glasvezelnetwerken.
KPN verliest meeste tv-abonnees
De KPN Groep verloor de meeste abonnees in het eerste kwartaal van 2020: 18.000. Het gaat om het vierde opeenvolgende kwartaal van daling in het aantal tv-abonnees voor de operator. Het marktaandeel komt daarmee uit op 31,4 procent van de tv-markt, vergeleken met 32,1 procent in dezelfde periode een jaar geleden. Ook de belangrijkste concurrent Ziggo verloor klanten, maar in een lager tempo. Ziggo hield zijn marktaandeel het afgelopen jaar stabiel op ruim 52 procent.
Tempo
Canal Digitaal, onlangs overgenomen door Canal Plus, blijft nummer 3 in de Nederlandse tv-markt met een stabiel aandeel van iets meer dan 4 procent, aangezien de uitbreiding van IPTV-diensten de verliezen van haar satellietactiviteiten compenseert. T-Mobile werd de vierde grootste tv-aanbieder in het eerste kwartaal, met bijna 3 procent van de markt. De uitdager blijft qua aantal tv-abonnees groeien, maar wel in een lager tempo doordat het merk Tele2 klanten verloor.
Telecompaper verwacht dat de krimp van de tv-markt in 2020 zal toenemen, met een daling van meer dan 1 procent van het aantal abonnees over het hele jaar, tot minder dan 7,3 miljoen aansluitingen eind 2020. Ziggo’s stopzetting van analoge tv, zal leiden tot minder abonnees. De omzet zal nog enigszins stijgen, doordat prijsverhogingen en inflatiecorrecties de omzetdaling door het lagere aantal abonnees compenseert.
Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op het doorlopende onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse communicatiemarkt. Een gedetailleerde analyse van de Nederlandse tv-markt, inclusief aansluitingen en inkomsten door technologie en providers, is beschikbaar in het driemaandelijkse rapport over de Nederlandse televisiemarkt, waarvan de laatste editie nu te koop is.
Geef als eerste een reactie