Aanpassing Mediawet vanwege technologische ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen hebben de laatste tien jaar een enorme vlucht genomen. De Mediawet kon daarbij natuurlijk niet achterblijven. Daarom wordt de Mediawet 2008 flink aangepast.

De belangrijkste wijzigingen zijn voor commerciële mediadiensten op aanvraag ook wel on demand genoemd. Daar vallen niet alleen streamingdiensten zoals NLZIET, Video, Netflix en Disney onder, maar straks ook kanalen van bijvoorbeeld influencers op videoplatformdiensten zoals YouTube. Voor al deze diensten gaan ongeveer dezelfde regels gelden. Denk daarbij aan regels voor reclame, sponsoring en productplaatsing en bescherming van minderjarigen. Commerciële mediadiensten op aanvraag moeten zich bij het Commissariaat voor de Media registreren. Ook moeten zij zich aansluiten bij het Nicam en de Stichting Reclame Code.

De Mediawet wordt aangepast vanwege de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten 2018. Lidstaten, dus ook Nederland, moeten de richtlijn in eigen wetgeving opnemen. De nieuwe richtlijn vervangt de Europese richtlijn Audiovisuele Mediadiensten 2010.

De wijzigingen zijn nog niet definitief. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel al aangenomen, maar de Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog behandelen.

Meer informatie kun je vinden op deze website, die regelmatig wordt aangevuld Op de site van het Commissariaat voor de Media zijn de aankomende wijzigingen in de Mediawet en de achtergrond daarvan te lezen.

1 Comment

  1. en meer regeltjes de regenring wil toch proberen de macht naar zich toe te trekken en overal invloed te hebben en dat noemt zich democratisch…

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*