De Monitor Ooggetuige is een nieuw online KRO-NCRV-concept waarbij een foto van een gebeurtenis uit de recente Nederlandse geschiedenis centraal staat. Aan de hand van een iconische foto wordt met behulp van het publiek het verhaal gereconstrueerd. In het vandaag gelanceerde project gaat het om een foto van een trein met vluchtelingen in die in 1992 vanuit Bosnië naar Nederland kwam.
De Monitor Ooggetuige wordt gemaakt door het zelfde team als dat verantwoordelijk is voor het succesvolle onderzoeksprogramma De Monitor en wordt ook gepresenteerd door Teun van de Keuken. Net als bij De Monitor is journalistieke crowdscourcing de basis. De redactie schakelde ook bij dit nieuwe project het publiek in om getuigen op te sporen en details in kaart te brengen. Na de verspreiding van de foto via de social media stroomden de reacties over de historische treinreis binnen. Moeders, kinderen, gewonden en hulpverleners meldden zich en binnen korte tijd was vastgesteld wie de mensen op de foto waren.
De Ooggetuige Monitor plaatst de komende weken drie keer per week een update online, zodat de bezoeker als in een feuilleton wordt meegenomen in het verhaal. Wie zijn de mensen in de trein en wat is hun verhaal? Zijn ze gebleven of zijn ze teruggegaan? Hoe hebben ze de gastvrijheid van de Nederlanders ervaren? Maar ook, hoe kijken ze naar de vluchtelingen die nu ons land binnenkomen. Verhalen van pijn, verdriet, opluchting en hoop.
Volgens KRO-NCRV mediadirecteur Taco Rijssemus werpen de nieuwe vormen van journalistiek die de omroep inzet, hun vruchten af. “We hebben innovatie hoog op de agenda staan bij KRO-NCRV en zijn op zoek naar nieuwe manieren om onderzoek te doen en verhalen te vertellen. MetDe Monitor hebben we inmiddels bewezen dat journalistieke crowdsourcing goed werkt. Dat vertalen we nu op een andere manier met De Ooggetuige Monitor, een prachtig en uniek project waar ik veel kansen voor zie. KRO-NCRV was de eerste omroep die op een journalistieke manier experimenteerde met de 360 graden camera, daar gaan we binnenkort een vervolg aangeven. We zijn de Journalistenacademie gestart , bereiken met de journalistieke app Brandpunt + veel jongeren en we zijn nu nu aan het onderzoeken hoe we datajournalistiek op een zinvolle manier kunnen toepassen binnen onze redacties”, aldus Rijssemus.
Geef als eerste een reactie