RTL Nederland wordt hard geraakt door de coronacrisis. Het bedrijf maakte nog winst in de eerste helft van dit jaar.
RTL Nederland, eigenaar van de televisiezenders, Videoland en deze site, heeft een winst voor aftrek van onder meer belastingen van 2 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 18 miljoen euro. De inkomsten namen ook af, naar iets meer dan 200 miljoen euro.
Veel adverteerders trekken zich vanwege de coronacrisis terug en dat merkt het bedrijf. De advertentie-inkomsten namen af. Wel wist het bedrijf meer abonnees aan te trekken voor streamingdienst Videoland.
Terug naar 1 of max. 2 kanalen. En die vullen met fatsoenlijke content. Er zijn teveel tv zenders voor een te kleine markt.
Het is op deze manier dik 70% van de zendtijd van al die zenders opvullen met meuk. Kost veel, levert niets op.
Nu proberen ze doelgroepen te verdelen over zenders om de adverteerder een bepaalde doelgroep voor te schotelen.
Iets waarbij je met online adverteren veel betere sturing op hebt, en dus doelgerichter en goedkoper is.
Daar gaat men het met televisie niet meer op winnen. Terug naar 1 of 2 kanalen om een zo groot en breed mogelijk publiek te trekken. En dit veel meer combineren met online. Zelfde geld voor John de Mol.
Dit heeft echt niet alleen met Corona te maken. Maar vooral te lang stil zijn blijven hangen op traditionele lineaire TV.