Door de groeiende populariteit van podcasts kijken steeds meer uitgevers naar uitbreiding van hun audioactiviteiten.
Dit doen zij door naast artikelen in tekst de de consument mogelijkheid te bieden om het betreffende ook in audio te beluisteren. Audioartikelen geven de luisteraar nieuwe momenten om het nieuws te consumeren.
Emily Chow (The Washington Post) meldt: “We conducted user research and learned that users want to stay informed but are busy. So they appreciate an option to get up to speed on the latest news developments while cooking dinner, running errands or exercising.”
Het inzetten van audionieuws kan door uitgevers ingezet worden als retentietool. Op langer termijn kan het hen helpen om meer engagement en loyaliteit bij hun lezers te genereren, alsmede het verkrijgen van nieuwe abonnees of vergroten van advertentie-inkomsten.
De groeiende populariteit van podcasts laat zien dat het publiek openstaat voor audionieuws door middel van voorgelezen artikelen of automatische omzetting in audio middels text2speech.
Lange tijd was video een belangrijke mediavorm, die uitgevers steeds meer zijn gaan inzetten. Nu lijkt audio de nieuwe trend te worden met podcasts als een eerste stap. Een volgende stap is het omzetten van reeds bestaande (nieuws)artikelen in audio.
Diverse populaire titels zoals The Washington Post, Bloomberg, BBC, The Financial Times, The New York Times en The Economist zijn al enige tijd geleden begonnen hun audio-activiteiten uit te breiden.
Ton Standage (The Economist) meldt aan Whatsnewinpublising: ‘Our evidence suggests that the audio edition is a very effective retention tool; once you come to rely on it, you won’t unsubscribe.’
Ook het Deense magazine Zetland startte enige tijd terug met maken van audio-artikelen. Lezers reageerden positief en tegenwoordig zijn 70% van hun gepubliceerde online artikelen ook in audio verkrijgbaar. Hun abonnees consumeerden door toevoeging van audio veel meer artikelen en de klanttevredenheid ging ook omhoog. Daarnaast had het een positief effect op de retentie, loyaliteit en commitment.
Dat content in audiovorm meer wordt geconsumeerd is niet geheel opvallend, aangezien de doelgroep flexibeler is in wanneer zij (nieuws) artikelen tot zich nemen. Zij kunnen tijdens het fietsen, strijken, autorijden of werk immers ook tegelijkertijd audiocontent consumeren.
Naast de voorgelezen artikelen, worden ook steeds meer ‘synthetische stemmen’ via text-to-speech ingezet, waarmee tijd en kosten kunnen worden bespaard.
Net als podcasts zijn audionewsartikelen vaak gratis beschikbaar, maar steeds meer uitgevers kijken naar premium ‘subscribers only’-modellen of fragmenten met vooraf of tussentijds audioreclame. Ook andere sponsormogelijkheden zoals branded audio items behoren tot de mogelijkheden voor uitgevers om nieuwe inkomsten te genereren.
Bron: Whatsnewinpublishing
Geef als eerste een reactie