Luisteronderzoek podcasts onderzoekt vooral de grote merken

Door hoge kosten zullen alleen grote mediabedrijven in staat zijn om hun podcasts mee te laten doen aan het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Naast de luistercijfers van de reguliere radiostations gaat het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) ook het luistergedrag naar podcasts en audio on demand meten. Over de huidige methodieken is veel debat, omdat ze onderling niet te vergelijken zijn.

Het NLO komt nu met een standaard, volgens het internationale model IAB. Daar zit een uitgebreide methodiek achter waarover in veel landen zoals Amerika veel consensus over is dat deze meetmethode de beste vergelijkingen maakt. Daarbij worden streamstarts gemeten van audio on demand (online terugluisteren) en podcast downloads (eigenlijk ook streamstarts, want maar weinig gebruikers downloaden de mp3 die een podcast is ook echt). Ook eerder uitgezonden programma’s van broadcasters zitten daar trouwens bij, als dat online terugluisterbaar is. Daarmee komen ook populaire FM-shows met terugluisteropties terug in dit online luisteronderzoek.

Net als bij het reguliere NLO-luisteronderzoek, moeten aanbieders van de audio betalen om mee te doen aan het onderzoek. Het NLO vraagt daarvoor 1200 euro per jaar. Plus 20 euro per titel per maand als je in de toplijst vermeld wil worden. Bij tien titels is dat op jaarbasis dus 2400 euro, plus 1200 euro contributie, 3600 euro. Triton, de firma die de metingen al in vele landen doet, factureert ook aanmeldingskosten (49 tot 3000 euro max.)

Individuele makers, die veel geld investeren in hun podcast titel en daar vaak nog geen verdienmodel aan hebben hangen, zullen daar niet snel tussen zitten. Nu duiken die eenpitters nog wel eens op in bijvoorbeeld een toplijst van Apple Podcast. Bij dit NLO Onderzoek zullen vooral de grote merken gemeten worden. De mediabedrijven die nu al veel podcasts maken (zoals NPO, Talpa, BNR, nieuwsmerken als Nu.NL en NRC) kunnen deze contributie eerder opbrengen. NLO erkent dit nadeel, maar kan het onderzoek niet gratis verrichten en heeft geprobeerd de tarieven laag te houden in de hoop dat toch veel kleine podcast aanbieders mee kunnen doen.   

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Podpraat #182 – vrijheid van meningsuiting | Podpraat
  2. Podpraat #182 - vrijheid van meningsuiting - Marco Raaphorst

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*