In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Arjan Snijders (Dit Was De Radio Podcast)
Een jaar lang heb je met Harm Edens de 100 Jaar Radio podcast gemaakt. Hoe kwamen jullie op het idee om de serie continueren naar het hedendaagse en maandelijks het laatste radionieuws te bespreken?
We hebben zo veel plezier beleefd aan het maken van die serie ‘100 Jaar Radio’. Al die avonden waarop Harm en ik tot diep in de nacht in een leeg pand in die radiostudio elkaar konden vermaken met luisteren en praten over audio, daar wilden we zeker niet mee stoppen. Doorgaan met terugblikken op oude radio was evengoed niet onze ambitie, dat hebben we nu al uitvoerig af gegrazen. Vergeet niet, ik maakte in 2015 ook al de podcast ’50 Jaar 3FM’. Tijd voor de radio van nu.
Ook wel omdat er zo verdomd weinig aandacht is in de media voor radio. Schrijven en praten over tv, dat doen tientallen sites, programma’s (ook op de radio praat men alleen over tv en niet over de radio zelf). Ook in een krant zie je nooit een verhaal over een radioprogramma, altijd is het klatergoud van tv of social media desnoods het enige wat behandeld wordt. Raar als je weet hoeveel miljoen mensen dagelijks die radio aan hebben staan. Maar nu zijn wij er, met een terugblik op alle opvallende radio van de afgelopen maand.
Je doet podcast samen met Harm Edens en Ron Vergouwen. Wat is jullie rolverdeling doorgaans?
Ron heb ik erbij gevraagd omdat hij net als ik een echte liefhebber is en alles volgt. Hij kan er bovendien op een droge manier over vertellen. Ik heb eerder met Ron gewerkt aan mediaprogramma’s en ik wist dus dat we een klik hadden. Het leek me goed voor de balans om deze reeks met z’n drieën te doen, ook omdat Harm vooral primair reageert op wat hij hoort en voorgeschoteld krijgt. Nu komt er input van Ron en van mij samen, we kunnen dus ook elkaar verrassen. De bloopers die Ron meeneemt zijn ook goud waard! Vergeet ook de bijdrage van geluidsknutselaar Sybrand Verwer niet. Hij is het toetje van de show, een programma moet een uitsmijter hebben waar je naar uitkijkt. Syb stuurt zijn audio op, Ron en ik verzamelen fragmenten en nemen die mee naar de studio. Harm suggereert programma’s als hem zelf iets opvalt, dan doen we dat erbij. Vervolgens nemen we op, dat gaat heel organisch, de volgorde van de items verandert vaak ter plekke. Vervolgens monteer ik de opname, waar witjes en te lange babbels worden weggehaald en wat jingles worden toegevoegd.
‘Groei’ is het thema van Online Radio Awards editie 2020. Wat doen jullie om het aantal luisteraars te laten groeien?
Veel free publicity genereren. Dus een leuke quote of een verrassend nieuwtje van een gast als kort audiofragment delen of een kort filmpje daarvan maken en persberichten erover rondsturen naar media sites.
Daarnaast willen we de podcast, die eerst was ondergebracht bij NH Media, nu zelf in de markt zetten. We verhuizen de content naar een nieuwe provider om er meer zelf mee te kunnen doen. Sponsoring en advertenties horen dan tot de mogelijkheden. Op Vriendvandeshow.nl/radio kan je ook vriendje worden en doneren. Voor deze fans is er exclusieve content en als we op locatie opnemen bijvoorbeeld zitten ze front row. Podcasts worden voor liefhebbers van een redelijke niche gemaakt en die liefhebbers hebben veel over voor de show. Dat is geweldig leuk om te merken hoe er naar een nieuwe aflevering van Dit Was De Radio wordt uitgekeken. Voor die liefhebbers gaan we nog een paar speciale afleveringen maken!
Inkomsten genereren met je podcast is ook voor veel makers een uitdaging. Welk verdienmodel is volgens jou het meest kansrijk?
Als het vooral om de centjes gaat en je hebt gewilde content, dan is je podcast aanbieden exclusief via een groot platform ongetwijfeld de toekomst. Dan verdien je als maker het meest. Heel leuk is dat niet, als je betaalde abonnementen bij meerdere aanbieders moet afsluiten om je favoriete programma’s nog te kunnen volgen, dus ik ben er zelf niet een voorstander van. Dit Was De Radio mag overal te horen blijven. Wij doen het niet voor de centjes maar echt voor onze lol. Niettemin, als de kosten die we ervoor maken gedekt kunnen worden door donaties, sponsoring en host read commercials, dan is dat fijn. Alles investeren we in nog leukere shows met speciale gasten en opnames met publiek op bijzondere plekken.
Vorig jaar vierde de radio haar honderd jarige bestaan. Op haar 101ste verjaardag ziet de wereld er opeens heel anders uit. De impact van de coronacrisis is ook te merken voor de radiowereld. Hoe gaat de radio komende jaren volgens jou veranderen?
Mainstream radio wordt nog wat eenvormiger omdat de ruimte om een risico te nemen nog kleiner wordt. De grote commerciële zenders zitten dus nog meer in elkaars vaarwater. Dat helpt de sector niet, want juist met keuze trek je een groot en gevarieerd publiek. Als veel op elkaar lijkt, vertrekken veel luisteraars naar streaming platforms. De NPO krijgt de kans zich nog meer te onderscheiden en nog duidelijker weg te blijven van die mainstream. Als ze dat goed doen, verwacht ik verdere groei voor de publieke radiozenders. Maar wel in een kleiner wordende markt. Radio krijgt het moeilijker. Audio niet, dat is al een groeimarkt en krijgt door online distributie alleen maar een groter podium. Daar is al veel specifieke en gevarieerde inhoud te halen. Dat is dus geen radio in de traditionele vorm, maar audio of radio voelt voor mij heel erg hetzelfde. De slotsom voor mij is dus: het wordt alleen maar beter!
Jammer dat de podcast vrijwel geheel gericht is op de nieuwtjes van de NPO. Van de 1,5 uur wordt er nog geen 2 minuten gesproken over commerciële zenders waar extreem veel wijzigingen zijn en veel gebeurd. Ze praten liever over het coronascherm dat Ruud de wild weg haalt.