Patrick Kicken: Waarom Qmusic de wedstrijd aan het winnen is

[BLOG] 31 augustus, niet alleen de datum dat piraat Radio Veronica z’n uitzendingen moest staken in 1974, ook de datum dat het Vlaamse Qmusic een Nederlandse variant kreeg in 2005. Afgelopen week dus 15 jaar geleden. Een mooi moment om het station eens onder de loupe te nemen en vooral uit te zoeken wát hun nu zo succesvol maakt. Zo succesvol dat zelfs de Vlaamse variant haar jongere Nederlandse zusje nu volop aan het kopiëren is en ze Radio 538 voorbij zijn.

Het Merk
Allereerst natuurlijk het merk. Dat is inmiddels ijzersterk. Door goede marketingcampagnes, een duidelijke huisstijl waarin niet teveel ‘gezwabberd’ wordt en een herkenbare kleur rood die overal in terugkomt.

De ochtendshow
Ze hebben bij Qmusic het debacle rondom Mattie & Wietze, die ruzie kregen omdat de een wel naar TalpaSky wilde overstappen en de ander op het laatst niet, op een goede manier recht weten te trekken. Al snel kwamen ze erachter dat de oplossing Mattie, Fien & Igmar té gekunsteld was, dat duurde gelukkig maar een maand of negen. Daarna werd Mattie & Marieke gelanceerd, al dan niet naar Australisch voorbeeld, maar het werkte wel. Marieke blijkt een uiterst open en spontane meid te zijn waar veel vrouwen van die leeftijd zich mee kunnen identificeren. De dynamiek met Mattie is prima. En de combinatie man/vrouw is natuurlijk het allerbeste. Jonge mannen en vrouwen kijken veel dingen van elkaar af, zeker als het gaat om de interactie tussen beide seksen in die relatievorm.

Social Media
Op dit gebied loopt Q echt mijlenver vooruit op haar concurrenten. Waar ze op De Bergweg en op het Mediapark in Hilversum nog steeds urenlang gezellig zitten te vergaderen over een twitterpost, denken ze in De Kauwgomballenfabriek in Amsterdam gewoon na over goede content, posten het snel zodat het viral gaat. Ook de wekelijkse YouTubesamenvattingen van de ochtendshow scoren als een trein. Waarom? Omdat er niet nog allerlei clutter in video omheen zit van andere jocks. ‘Want mijn item is ook leuk en moet ook op de socials!’. Ze snappen dat het op de eerste plaats om de ochtendshow draait. Ook op Facebook en Instagram betrekken ze hun luisteraars er goed bij en is het niet louter een online reclamebrochure zoals bij veel andere stations. Op TikTok valt ook voor Q nog flink wat te winnen.

Het Geluid
Deze stationsbrede aktie is natuurlijk goud. Niet alleen verlengt het de luistertijd, mensen praten er ook over. De spanningsboog is goed, het bedrag loopt lekker op omdat het niet om de haverklap geraden wordt. Jocks realiseren zich het grote belang. Geen discussie als ‘nu mag de hoofdprijs wel een keer in MIJN programma weggegeven worden!’.

De Muziek
De muziek is consistent, fris, het format wordt niet om de haverklap rigoreus aangepast omdat De Grote Baas het niks vindt of de stationmanager op een verjaardag te horen kreeg ‘dat toch wel echt teveel dezelfde nummers voorbijkomen’. En ze durven hits te breken, zoals recent door de zomerhit Jerusalema mede dankzij deze Spreekbuis column erover een maand geleden op te pikken en Alarmschijf te maken. Bij 538 gingen ze hem lekker eigenwijs kraken met 73%. Geeft mooi de afstand tot wat de belevingswereld van de luisteraar is weer. ‘De meeste leuke nieuwe muziek ontdek ik bij Qmusic’, aldus mijn vriendin. Oh shit nu doe ik hetzelfde als wat ik veroordeel.

Het Foute Uur
Dit uurtje is inmiddels een begrip geworden. Ze hebben hiermee echt een claim gelegd op ‘guilty pleasures’. En perfect uitgebouwd, met de Foute (1)500, Foute Party, Foute Dit, Foute Dat. En het niet na een jaar alweer afgeschaft, omdat Mia van de kantine het zat was. De Vlaamse Q, die wat meer in zwaar weer zit, voert het uurtje niet voor niets weer in, na jaren afwezigheid.

De Jocks
De QJocks doen wat ze moeten doen. Het station verkopen, niet op de eerste plaats zichzelf. Zo’n Menno Barreveld en Wim van Helden zijn de perfecte waterdragers voor overdag. Bij stations als 3FM en 538 heb je toch het idee dat de jock er meer een eilandje van maakt, het ziet als ‘zijn/haar programma’ en bijvoorbeeld in het geval van Mark Labrand, wat best een goede deejay is, geen genoegen neemt met waterdrager zijn. Toch ook op TV willen, vaak in het nieuws verschijnen, eigenlijk teveel personality zijn voor dat tijdstip.

Alle neuzen dezelfde kant op
Wat misschien nog wel het grootste voordeel is dat Qmusic heeft ten opzichte van bijvoorbeeld 538 maar ook 3FM, is dat ze niet hoeven te concurreren met 2 of 3 andere radiozenders onder hetzelfde dak! Iedereen die naar binnenloopt daar in het Q pand in Amsterdam is bezig met en voorstander van.. Qmusic! Dat is bij Talpa Radio wel anders. Veel onderlinge concurrentie, afgunst over budgetten en zelfs de opdracht om 538 uit de wind te houden. Waarmee concurrent Q eigenlijk alleen maar in de kaart wordt gespeeld: als Sky Radio minder hits mag programmeren, vluchten de luisteraars echt niet automatisch richting 538, maar ook zeker voor een deel naar Q.

Slimme beslissingen
Het aantrekken van de Top 40, de Alarmschijf. In Vlaanderen gaan ze het ook allemaal weer doen, daar heet het de Topschijf, iets met rechten. Armin van Buuren en RadioRing winnaar en held bij de jeugd Bram Krikke binnenhengelen. Het zijn allemaal logische beslissingen door mensen met radioverstand. Niet gebaseerd op persoonlijke voorkeur of vriendjespolitiek. Maar ook niet bang zijn om snel of juist na lange tijd afscheid te nemen van stemmen, zoals Martijn Kolkman. Alles staat daar gewoon in het teken van één ding: QMusic. Niet teveel persoonlijke agenda’s, zoals het gevecht door Coen & Sander bij 538 om hun plekkie te behouden. Q verlengt de ochtendshow, 538 kort de dagshows in tot 2 uur.

De frequenties
De 100.7 FM in combinatie met de 100.4 FM is natuurlijk het beste zenderpakket wat je je als station maar kunt wensen. Tel daarbij op nog wat mooie regionale frequenties van Q Limburg en Q Randstad die de luistercijfers nog wat verder omhoog duwen.

De toekomst, wat kan er nog beter
Wat er nog beter zou kunnen bij Q daar schreef ik al een paar weken terug over: Gerard Ekdom binnenhalen, zijn contract loopt nog een half jaar. Hij heeft de perfecte gezelligheidsfactor die in het verlengde ligt van Mattie & Marieke en zou dus de middag goed voor zijn rekening kunnen nemen. Ook vind ik Domien niet echt de geschikte persoon om de Top 40 nét dat beetje extra te geven, Ekdom zou dat wel kunnen. Het zou tactisch gezien ook een hele goede zet zijn om Talpa Radio nog wat verder aan het wankelen te brengen.

Verder blijf ik erop hameren dat je je als station (en je adverteerders) zelf in de voet schiet door een nagenoeg reclamevrije, nonstop versie van je station aan te bieden als stream online. Ik hoor deze steeds meer aan staan overal in horeca, winkels en zwembaden. Ik snap dat je denkt hiermee Sky te beconcurreren, maar werkt dit niet averechts zoals ik hier al eerder beschreef. Ook Radio 10, Veronica en 538 maken dezelfde fout. Stop daarmee, focus op je hoofdzender. Dit doet meer kwaad dan goed.

Overigens is dit artikel op LinkedIn van Founding Father Erwin Deckers nog even interessant om te lezen. Vooral hoe dat toen ging, toen De Mol van Noordzee af wilde om dan maar het succes genaamd 538 op te kopen. Kan hij mooi na 15 jaar naar de sloop brengen, deze inmiddels verouderde occasion.

Patrick Kicken

48 Comments

  1. Frank werd bijna met de grond gelijk gemaakt omdat die rtl Boulevard deed presenteren.
    Marieke doet dat nog steeds en je rept er geen woord over in je column 🤔.

      • HAHAHAHAHAH.

        Dit kan je toch niet menen.

        Marieke is samen met Vivienne de slechtste van RTL Boulevard. (dit hoor ik ook vaak in mijn omgeving).

          • Je haalt door deze reacties wel je eigen columns naar beneden.

            Iedere DJ met een ochtendshow moet volgens jou alles opgeven voor die ochtendshow. Lees je columns over Frank en Martijn. Maar Marieke die RTL Boulevard presenteert is volgens jou geen enkel probleem. Dit is zo krom als maar kan want volgens jouw eigen mening moet zij ook alles opgeven voor een ochtendshow.

            Heel toevallig zijn dat mensen zonder bril dus ik denk dat jij bril vol vlekken zit.

  2. Volgens mij is het Qmusic en niet QMusic. Irritatie dingetje…

    Verder is het nagenoeg zonder negativisme. Is het account van Patrick overgenomen door iemand anders?! 😉

  3. Wat ik vooral altijd sterk vind aan Q music is de branding. Het begint al bij de merknaam. Geen oudbollige verwijzigingen naar “Radio” “FM” of “Omroep”. Maar Qmusic. Verfrissend en aansprekend. Lekker kort en de nadruk op muziek. Dan het visuele logo, erg herkenbaar die grote “Q” meestal in een knalrood vlak. De sterke payoffs rondom de naam die iedereen (zelfs de niet luisteraars) kunnen meezingen zoals “Q, is good for You!” en “Q sounds better with you”. De audiovormgeving springt er ook altijd uit, verfrissend en modern. Mede dankzij de goede naam is dit lekker in te zingen als herkenbaar audio logo zodat het ook blijft hangen.

    • Met je eens. FM in de naam bij een multiplatform omroep is ook wel erg jaren 90. Die memo moeten ze bij NPO Radio 3(FM) nog krijgen.

  4. @Patrick.

    Ook jij kent de geschiedenis niet, maar ja, jong hé…………
    Veronica was GEEN piraat. We waren een zeezender. Piraat zouden we pas zijn als we door gegaan zouden zijn na 1 september 1974.
    Maar ja toen lag jij nog in de wieg beste vriend.
    En dat we geen piraat waren werd nog eens bevestigd tijdens de tweede kamer hearing op 18 april 1973.
    Lees maar en luister naar “Wagenaar”.

    http://www.norderney192.nl/historie_1973_20.html

    Toen stond jij in de planning………….

    Hopelijk ga je met andere zaken wat zorgvuldiger om als het om geschiedenis gaat.

    • Het is wel een moeilijke dit.
      “Piraat” betekend: “(zend-, ether- of radio)piraat, een radio- of televisiezender die zonder vergunning uitzendt”

      Veronica had geen vergunning.
      Maar het was niet illegaal omdat voor uitzenden buiten territoriale wateren destijds geen regels waren.

      Maar was het dan wel of geen piraat? Aangezien Veronica “geen vergunning” had. In elk geval niet om programma’s te maken voor het vaste land. Wat men wel deed legaal, zonder vergunning.

      Ben ik een Belg of een Nederlander als ik met mijn woning op de grens woon?

      • @ Patrick.

        Vanwaar de aversie? Da’s nogal duidelijk. Het is gewoon niet juist. En als we dat maar blijven roepen wordt dat de geschiedenis.
        Stel je voor dat ik maar steeds schrijf “Die Patrick was gewoon een slechte d.j.’
        Dan is dat over een tijdje de waarheid bij sommige mensen. hi

        En jij probeert het nu een beetje recht te schrijven. Waarom schrijf je niet gewoon zeezender?

      • Dan is het misschien verstandiger dat je schrijft dat de zeezender Veronica de geuzennaam piraat in jouw ogen verdient. Juul heeft een punt: als we feiten voor meningen en aannames verruilen, dan vertroebelt op den duur de context van alle informatie zodanig dat we niet meer op die informatie kunnen vertrouwen. In het ergste geval geef je dan elke kwaadwillend individu de kans om de boel naar zijn/haar hand te zetten.

        Daar kennen we een goede voorbeelden van: de streken van mijnheer Trump, mijnheer Erdogan, de Pravda, Fox News… enfin: vul maar in.

    • Als Veronica na 1 september 1974 was doorgegaan op 557 kHz, was de zender op het schip nog steeds geen piraat geweest. Want nu nog steeds geldt dat er geen frequentie toewijzingen zijn voor buiten de territoriale wateren, maar dat er ook geen verbod is om daar uit te zenden.
      Wat niet meer mag sinds 1 september 1974 is meewerken vanaf het vaste land in Nederland. En dat is de echte reden dat Veronica gestopt is (geldt ook voor Noordzee). Veronica zou er heel veel moeite mee hebben gehad als het hele bedrijf naar b.v. Spanje had gemoeten. Daar was het bedrijf te groot voor en teveel met Nederland verbonden. En Veronica was legaal, en zou waarschijnlijk zelf niet akkoord zijn gegaan met illegale bevoorradingen vanuit Nederlandse of Belgische havens, zoals Mi Amigo wel deed.
      Vervolgens had de Nederlandse overheid wel iets verzonnen wat ze later bij Radio Paradijs in 1980 hebben gedaan (schip naar de haven gesleept) of bij Radio Caroline in 1989 (alles in beslag nemen of vernielen). Overigens is dat pas echte piraterij.

        • John de Mol sr. heeft in zijn toespraak in het laatste uur van RNI ook letterlijk gezegd dat Strenholt (exploitant Nederlandse service) niets met piraterij en wetsovertredingen op had.

          Dat beide zenders aan boord van de respectieve schepen op 31 augustus 1974 uit gingen is al bewijs op zich van het standpunt dat Rink omschrijft.

      • Piraterij, ik hou ervan. Je moest eens weten wat ik allemaal met Napster naar binnen heb gehengeld in de tijd van de 3FM muziekredactie. Daardoor hadden we altijd net de nieuwste releases eerder dan iedereen. 538 had bijvoorbeeld een spotje lopen met ‘aanstaande maandag, de primeur van de nieuwe Britney Spears’. Wie denk je dat dat nummer al draaide op zaterdagmiddag bij 3FM?

  5. Er is nog een ding waarvan al zeker is dat DPG groter wordt dan Talpa Media. En ook de reden dat Qmusic commercieel gezien er beter voor staat in de toekomst. Die gedachten is niet moeilijk te voorspellen. Steeds meer jeugd luistert in de toekomst digitaal. Gezien het grote aanbod aan radiozenders, zal er steeds meer online geadverteerd moeten worden op nieuwssites. DPG Media (eigenaar van Qmusic) bezit deze nieuwssites. Denk aan AD, BN DeStem, De Volkskrant, Het Parool, Trouw, PZC, De Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Gelderlander en ook bijna alle lokale nieuwssites. Jammer voor Talpa Media, maar zulke sterke merken op het gebied van nieuwssites hebben zij niet. Dus zal Talpa Media (en dat doen ze nu al) steeds meer moeten gaan adverteren bij DPG Media. Het is daarom niet moeilijk om te bedenken dat Qmusic zich alleen daarom, nu al beter op de kaart kan zetten met veel eigen reclame voor hun station! Crossmediaal gezien staat Qmusic er dus ijzersterk voor in de toekomst!

  6. Ik schrik bijna van de positiviteit. Leuk om te lezen! Ik luister zelf nauwelijks naar Q, behalve als ie de hele dag aan staat want ze hebben niks irritants op de mindere uurtjes.

  7. De langverwachte column waar Patrick even Dave zijn voor besproken verhaaltje publiceert. Het is gênant zo doorzichtig is het. 538 is trouwens groter op Instagram dan Q en doen niks op Twitter. Dus so much voor je feitjes. Laat je toch niet zo kennen Kicken.

    • Wat pas genant is hier steeds onder een andere naam komen reageren terwijl ik echt wel weet wie je bent. Kom toch gewoon uit voor je mening man, die angst om commentaar te krijgen is nergens voor nodig.

  8. I dissagre that put Domien to host a Top 40 is not right a thing. Bringing Ekdom to the biggest hit list machine as a host for me will be a big mistake,because it’s all about the young people who wants listen which tune will be popular in this week in NL. The Youngblood – that was missed in chart shows,which you can probably hear the young hosts the hitlists in for ex. 538 (Top 50 with Ivo Van Breukelen). Domien awesome jobs makes in every episode,because he keeps the pulse on what’s happening in music industry and i heard that. He is on point of music and he goes dynamically when will happen from last moments. That’s why young people on Friday are launching QMusic at 2PM to know what Netherlands are listening at the moment. If put Ekdom in hosting the Top 40,for QMusic and Dave Mineaboo will be an shot in knees. Why? Just ask yourself Patrick how many young guys will listen an his version? Thousand? 10 thousand? 20 thousand? It compltely will cause the reverse of young listeners from taking part of the 4-hour hitlist show and automatically the target will be change from 20-49 to 30-49. If you want that? For me my answer is no! That’s why the young group and youngblood is needed in these times if you want to hear which track is a number 1 in NL

    To end this – your arguments are without any evidence and sucked from your own finger if we talk about the critisicim.

    Maybe it’s time to give up from listening radiostation and leave because Patrick you are trashing out at the moment

  9. Ekdom kan dan wel een betere jock zijn dat maakt hem niet tot een betere hitjock. Domien Verschuuren ( de 10e Top 40 jock , Domien rijmt op 10) doet het erg goed en groeit met de hitlijst mee.

    • Domien zit op zijn plek bij Q. Hij komt daar gewoon veel beter uit de verf dan destijds bij 3FM. Gewoon een goede match tussen dj en station.

      • Ekdom en de Top 40… ik zie hem niet hoor. Gros van de muziek is totaal niet Ekdom, maar dertien in een dozijn bagger. Dat ga je onherroepelijk horen, omdat hij er gewoon niet zoveel mee heeft…. Misschien mag hij bij Q zijn jingles wel langer dan 15 sec. houden en geeft dat dan de doorslag 🙂

  10. Als ik dan nog even een kritiekpuntje mag uitten op Q. Doe wat aan die oersaaie studio. Dat doet Qmusic Vlaanderen visueel echt veel beter (bijzaak als je alleen luistert, maar toch).

      • Mooi initiatief inderdaad. On a sidenote, het valt me op dat Q Nederland en Vlaanderen afwijkende apparatuur hebben, nu ben ik een detailfreak en vraag ik af wat ze bij Q Vlaanderen aan microfoons gebruiken. Zelfs de plopbollen zijn visueel aantrekkelijker dan de Nederlandse evenknie (en ook bij Joe trouwens)

  11. Leuk en aardig verder. je vergeet echter dat Q Music ook onderdeel uitmaakt van de eenheidsworst. Velen zien Q liever vertrekken. Je focust je teveel op het wereldje en niet wat daarbuiten gebeurt. Natuurlijk zijn ze niet slecht, doen het nodige, zijn professioneel en weten hoe ze de doelgroep moeten bedienen. Maar het neemt niet weg dat het behoorlijk subjectief is, aangezien zij hun succes koppelen aan die luistercijfers dat alles behalve objectief is en een daadwerkelijke meting hoe de rest van NL er over denkt. Laat staan er naar luistert.

    En nog het allerbelangrijkste: Q music (en de rest van deze soortgelijke commerciële stations) zijn er niet voor de luisteraar, maar voor de adverteerders en geldschieters. Dat ze bij dit soort stations het een invulling geven alsof ze er voor de luisteraar zijn? Tja, je moet wel maken dat er iets of iemand naar je luistert. En blijven geloven in dat sprookje toch? Het wordt in de volksmond al gekscherend Q(ut)music genoemd. 😉

    Als laatste: triest dat een topper als Veronica destijds wordt vergeleken met dit nietszeggende station dat enkel muziek uitzendt, bestaande uit piepstemmetjes door een autotune gehaald omdat de meesten niet kunnen zingen. Net zoals de meeste stations geen radio meer kunnen maken. Ik snap de frustratie van Juul hier in de comments wel…

    Dat het ‘foute uur’ scoort, komt omdat het publiek dat er nog wel durft naar te luisteren echt andere muziek wil horen dan enkel de hele dag Dua Lipa en nietszeggende ‘rappers’ met strafblad, die ondertussen aan de linkse tafel van de VARA worden geknuffeld terwijl ze graag zwarte piet in het gezicht willen trappen. Wat een kansloos volk.

  12. Domien past wel een station als Q alleen stelt hij als dj niet zo heel veel voor. Zou goed voor de tussenuren van de zender zijn. Het weekend ook maar de ochtend/middag show is echt te hoog gegrepen voor hem. Voor Q zou het goed zijn om Ekdom binnen te halen. Past zoals Patrick als aangeeft precies bij iets als de TOP40. Domien zou de middag van 13.00 tot 16.00 of de avond van 19.00 tot 22.00 weer kunnen doen.

  13. Met een aantal dingen zeer eens, maar met een paar ook ook niet. Qua kleurbranding is Q idd consequent, maar ook wel erg saai hoor. Die laatste abri met die graffiti, dat was toch gewoon matig? Je stuk over social media klopt niet helemaal. 538 is overal groter dan Q (FunX trouwens ook op Instagram) en laat ook meer afwisselende content zien en gaat volgens mij vaker viral. Oh en Jerusalema… Jij hebt ‘m natuurlijk voorspeld als #1 dus ik snap dat je nu zegt dat dit een hit is, maar laten we over twee maanden nog eens kijken. 😉

    Ook al is het een column, blijf op de feiten letten. Dan valt je Talpa-aversie ook wat minder op.

    • Oh maar mijn Talpa aversie moet juist opvallen Kes. Als er ergens onkunde vertoond wordt op met name managementniveau is het daar! Man man man hoe krijgen ze het voor elkaar. En dan maar afvragen hoe het toch kan dat er zoveel onrust in het gebouw is.

      • Die onrust wordt a.s. vrijdag 11 september alleen maar groter als Johan Derksen er nog een bommetje opgooit n.a.v. de streken van Genee vlak voor de zomerstop. Die Talpa bom gaat inslaan!

  14. QMusic is overdag prima behang. Zegt toch wel genoeg dat ik na een jaar luisteren (op werk voor corona), niet weet of eerst Menno komt en dan Wim of eerst Wim en dan Menno.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Is Radio 538 nog te redden? - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*