In een uitgebreid Parool-interview vertelt de Hilversumse burgermeester Pieter Broertjes over het economisch belang van de media-industrie voor zijn gemeente en de grote gevolgen van corona op haar bewoners.
Broertjes: “Hilversum telt veel zzp’ers die werken in de audiovisuele en culturele sector. Dat werd nog eens duidelijk door die vreselijke corona: wij kregen achtduizend aanvragen binnen van zzp’ers voor steun. In een stad als Almere, twee keer zo groot, waren dat er zestienhonderd. Dat zegt wel iets.”
Ondanks de snelle veranderingen van het medialandschap blijft volgens hem Hilversum een belangrijke rol vervullen voor de media in Nederland, maar ook daarbuiten.
Broertjes: “Hilversum is en blijft het centrum van de mediawereld. Dat is voor de economie van het Gooi cruciaal. Die zogenaamde tweestrijd met Amsterdam ligt achter ons. BNNVARA zou weggaan, maar ze zijn gewoon gebleven. RTL heeft net de contracten voor tien jaar verlengd. De Mol zit goed in Laren, Talpa en SBS6 zitten weer in Hilversum. Nederland is gewoon te klein voor een strijd op dit gebied. Wat goed is voor Hilversum, is goed voor Amsterdam, en andersom. Voor buitenlandse gasten is het trouwens één pot nat. Allemaal om de hoek van Schiphol.”
Da’s “mooi” als geboren en getogen Hilversummer vind ik ook dat de media hier thuishoren.