Zwagerman kijk in haar wekelijkse BNR-column terug op 8 jaar Henk Hagoort. Ze altijd kritisch is geweest op de NPO-bestuurder, maar er zijn volgens haar ook goede dingen onder zijn leiding gebeurd.
Zwagerman: ‘Direct na zijn aantreden in 2008, gooide hij de knuppel in het rode hanenhok door te stellen dan de nieuwsvoorziening van de publieke omroep veel te links was. ‘Drie keer de Volkskrant’ noemde Hagoort de actualiteitenrubrieken. Marianne Zwagerman ziet echter de het opheffen van de digitale afdeling van de NPO als één van de grootste misstappen van Hagoort.
‘Al in 2003, dat is drie jaar voordat YouTube op de markt kwam, lanceerde deze toen hyperhippe unit de internetdienst Uitzending Gemist. Een visionaire stap. Maar de NPO is de voorsprong op het digitale vlak helemaal kwijtgeraakt. Hagoort hief de unit al snel op. De webdevelopers werden naar huis gestuurd en de internetverantwoordelijkheid kwam ergens onder de tv-tak te bungelen in de organisatie. YouTube en Netflix veroveren de wereld, maar in Hilversum doen ze internet er een beetje bij. Er is geen strategie, geen focus, geen kennis en de ooit visionaire site is hopeloos verouderd.’
Zwagerman hoopt dat de opvolger meer aandacht aan de digitale kant zal besteden.
Geef als eerste een reactie