De Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren ook dit jaar weer de Reclamemuziek Top 40 aller tijden. Op vrijdag 27 november wordt de gehele hitlijst uitgezonden op NPO Radio 2 in een speciaal radioprogramma van Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof. In aanloop daarvan vragen we diverse mediamensen naar hun reclamefavorieten. Ditmaal: Giel Beelen
- Louis Armstrong – What a wonderful world (Heineken)
Reclamespot van Heineken waarin een maanmannetje met zijn vrouw de Aarde ziet als een kroonkurk van Heineken en hoorbaar slikt. Zo romantisch. Toen ik laatst iemand hoorde zeggen dat de eerste man op de maan Louis Armstrong was in plaats van Neil vond ik het toch een beetje goed. Persoonlijke herinnering is dat ik deze ooit een keer op single gewonnen heb bij een radiospelletje van de lokale omroep (want de song stond ook weer in de hitlijsten dankzij de reclame). Nooit opgestuurd gekregen natuurlijk maar gelukkig ging ik er later werken
- Etta James – I just wanna be loved by you (Coca Cola Light)
Toch goed als mensen oude soulhelden leren kennen door een reclame. Fantastische song waar ik als DJ toch niet onderuit kan door over een cola break te beginnen.
- Temptations – My girl (Nederlands Zuivel Bureau)
Niet alleen vanwege het liedje maar dat in combinatie van die dame die zo vreselijk overdreven ‘Mellllllk’ zegt. Mensen van mijn generatie horen dat nog steeds zodra het intro klinkt.
- Roots Syndicate – Mocking Bird Hill (Centraal Beheer)
Die Centraal Beheer reclame met die gast met dreads en dat maffe wagentje. Hij stopt voor een egel en valt bijna in de afgrond. Het gaat goed en de vrolijke muziek gaat door en dan komt de clou (als je die niet meer weet of niet kent check de reclame). Een nummer waar je nog steeds instant vrolijk van wordt.
- Joe Buck – The way you take time (PLUS)
Even een actuele omdat ik heel trots ben dat een jongen van Giels Talenten Jacht die ik aan Ilse de Lange koppelde nu zo goed gaat. En wat een hit is dit.
We vroegen aan Giel Beelen wat volgens hem de kracht van goede reclamemuziek is. ‘Muziekbeleving zijn herinneringen voor de geest. Als muziek in reclame het dus goed doet heb je een positieve associatie elke keer als je het nummer hoort en moet je dan dus ook aan het merk denken. De kracht kan trouwens ook andersom zo zijn dat de reclame het liedje helpt (in de hitlijsten te komen)’, aldus Beelen.
Geef als eerste een reactie