Aanvragen deelname veiling landelijke commerciële radiostations vanaf maart

De landelijke veiling van negen vergunningen voor landelijke commerciële radiostations start dit voorjaar. Van begin maart tot en met begin april 2023 is het mogelijk voor geïnteresseerde partijen uit binnen- en buitenland om een aanvraag in te dienen voor deelname. De veiling zelf staat medio juli gepland. In augustus 2023 maakt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) bekend wie de vergunningen hebben verkregen, nadat partijen hun winnende bieding(en) hebben betaald. De minister van EZK heeft vandaag de definitieve veilingregelgeving aan de Tweede Kamer gestuurd.

In deze regelgeving staan onder andere het veilingmodel, de reserveprijs oftewel de minimum opbrengst van de veiling (totaal € 73,7 miljoen) en de voorwaarden. Twee van deze negen landelijke vergunningen zijn straks bestemd voor een commerciële nieuwszender en voor een zender die voornamelijk Nederlandstalige muziek draait. Een rechtspersoon kan er maximaal drie verwerven via de veiling. De vergunningen, waarbij analoge radio (FM) is gekoppeld aan digitale radio (DAB+), zijn voor een periode van twaalf jaar (2023-2035). Het eventueel verplicht uitfaseren van analoge radio (FM) kan dus ook pas ná 2035 plaatsvinden.

Minister Micky Adriaansens (EZK): “In 2003 zijn de vergunningen voor landelijke commerciële radiostations voor het laatst geveild. Digitale radio, streamingdiensten, podcasts en sociale media hebben in twintig jaar tijd de manier hoe we luisteren naar muziek, entertainment of nieuws ingrijpend gewijzigd. Door deze zomer te veilen, hebben we straks weer een toekomstbestendige radiomarkt waarin ook nieuwkomers een kans krijgen. We veilen bewust voor een periode van twaalf jaar, omdat dat zekerheid biedt aan partijen die één of meerdere winnende biedingen hebben.”

Vergunning specifiek voor nieuws en één voor Nederlandstalige muziek

De huidige negen landelijke commerciële zenders zijn 100% NL, BNR, Qmusic, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica, Sky Radio, Slam! en Sublime. Bij de vorige verdeling van de vergunningen in 2003 zijn er aan vijf van de negen vergunningen specifieke eisen (clausulering) verbonden qua muziekgenre of thema.

De minister heeft nu bepaald, in overeenstemming met staatssecretaris Gunay Uslu (OCW), om dit bij de komende veiling terug te brengen tot twee specifieke vergunningen: één voor Nederlandstalige muziek en één voor nieuws & actualiteiten. Dat is voldoende, omdat nieuwe kanalen zoals DAB+, internetradio en streamingdiensten inmiddels zorgen voor een gevarieerd aanbod om een breed Nederlands medialandschap te hebben.

Een commerciële radiozender met Nederlandstalige muziek heeft een culturele waarde voor de samenleving en bevordert de productie en verspreiding van muziek van eigen bodem. Een commerciële zender met nieuws en actualiteiten draagt naast de publieke nieuwsvoorziening – via de NPO – bij aan ontwikkeling, opinievorming en representatie van de samenleving. Het produceren van nieuws(programma’s) brengt hoge kosten met zich mee waardoor het aannemelijk is dat er zonder clausulering geen commerciële nieuwszender tot stand komt.

8 Comments

  1. Wat zou een FM-kavel waard zijn. Gaan we rare Viaplay-taferelen zien waarbij er flink boven de marktwaarde geboden wordt door internationale partijen voor een plekje?

    • een ding staat hier mee vast, Kink die de hele handel aan de gang heeft gebracht kan nooit of te nimmer een frequentie bemachtigen met zulke bedragen.
      En dat is terecht ook!

      • Kink op FM gaat hem toch niet worden inderdaad. Net zo’n woke/deug zender gemaakt voor en door linksdraaiende yoghurt eters. Get woke, got broke kan de nieuwe pay-off daar wel worden, vandaar dat ze nimmer en nooit kunnen betalen!

        • De gemiddelde prijs is iets meer dan €8 miljoen per kavel. Dit moet ook voor Kink haalbaar zijn. Maar waarschijnlijk wordt de opbrengst veel meer.

          • ik schat zo in dat de kleinste kavels rond de 20 miljoen gaan opbrengen, en dat is te veel voor Kink, gezien hun luistercijfers en achterban, dat wordt nooit terug verdiend.

    • hoeveel streams zijn er wel niet, en hoe populair zijn die??
      Dan moet je wel een goede marketing campagne gaan op zetten om luisteraars naar je stream te krijgen en dat kost voor velen ook veel geld.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*