ABN AMRO: ‘TV van reclamemedium naar abonnementsdienst’

‘Een streaming strategie voor de Nederlandse omroepen is cruciaal.’

Halverwege 2016 sprak ABN AMRO al de verwachting uit dat in 2025 het aandeel uitgesteld en online tv-kijken uit zal komen op 25% van de kijktijd. Het is niet moeilijk om voor de komende jaren een sterke stijging van streaming video-on-demand te voorspellen. Op basis van nieuwe cijfers verwacht ABN AMRO dat deze 25% al in 2020 wordt bereikt.

Steeds meer mensen hebben een televisie met internet-aansluiting, ook wel smart TV. Inmiddels zo’n 35% (GFK, 2017). Hierdoor wordt de televisie steeds meer gebruikt voor online diensten, bijvoorbeeld via apps. Aan de andere kant verbreedt het kijklandschap zich, want er wordt steeds vaker live televisie gekeken via smartphones en tablets. Over het geheel consumeren mensen evenveel media, maar het aantal beschikbare opties is fors toegenomen. Een complex landschap voor traditionele televisiezenders, die het op moeten nemen tegen nieuwe spelers die gespecialiseerd zijn in de online wereld.

De blijvende verschuiving in het kijkgedrag van consumenten heeft op termijn een belangrijk strategisch gevolg: televisie verandert voor een deel van een openbaar advertentiemedium naar een betaald abonnement zonder reclame. Met andere woorden: de televisiebranche haalt in de toekomst minder geld uit reclame en meer uit abonnementsgelden.

Volgens ABN AMRO is een streaming strategie voor de Nederlandse omroepen cruciaal nu spotreclame aan een structurele krimp is begonnen.on: ABN AMRO Update TV
Met dank aan Adformatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*