De Nederlandse tv- en videomarkt ziet een toenemende nadruk op abonnees als bron van inkomsten, vooral dankzij het SVOD-model (subscription video on demand).
Uit een vijfjarige analyse blijkt dat de omzetverhouding nu 46% afkomstig is van consumenten en 54% van advertenties. In 2022 was de markt goed voor 2,6 miljard euro, waarvan het SVOD-segment de grootste groei kende met een stijging van 143% over vijf jaar, resulterend in een omzet van 1,2 miljard in 2022. De gemiddelde inkomsten uit kijktijd tonen aan dat de consument met 21 euro per minuut tweemaal zoveel opbrengt als een adverteerder, die 9 euro per minuut genereert. De totale kijktijd naar streamingsdiensten is sinds 2018 met 40% gestegen, terwijl de kijktijd naar door adverteerders gefinancierde content met 7% is afgenomen. Onderzoekers concluderen dat de tv- en videomarkt nog steeds aantrekkelijk is, met de kijker als een steeds belangrijkere inkomstenbron.
Het gehele Media2030-rapport is hier te downloaden.
Geef als eerste een reactie