Ahmed Aarad lanceert Nederlands donatieplatform BackMe

Bloggers, vloggers, podcasters en andere mediamakers zijn steeds vaker op zoek naar een goed verdienmodel voor hun activiteiten. Vandaag is BackMe.org officieel gelanceerd. BackMe.org: een Nederlands donatieplatform voor content creators. De website geeft je de mogelijkheid om jouw content, maakt niet uit wat, om te zetten in geld, gedoneerd door jouw fanbase. Ook Spreekbuis heeft zich aangesloten bij dit initiatief omdat ook wij minder afhankelijk willen zijn van advertentie-inkomsten.We spreken de grote man achter BackMe, Ahmed Aarad.

Ahmed, waarom BackMe? Ontbrak dit nog op het internet?
Waarom Backme? Daar zit een aardig verhaal achter. Deze ontdekkingsreis ving alweer vier jaar geleden aan in 2015. Ik begon met schrijven. Eerst voor verschillende journalisten, vervolgens politici waarna ik ook uiteindelijk mijn eigen verhaal kon brengen. Ik was nieuw en heb veel geleerd hoe het voor een onbevangen idealist in de media werkt. Na een aantal maanden begon ik op te merken dat je als schrijver en columnist vooral bijdraagt aan de waarde van het medium of de redactie waarvoor je schrijft. Je verbindt je naam onlosmakelijk met een medium voor, waarschijnlijk, de rest van je leven. Iets waar veel schrijvers naar mijn idee onvoldoende bewust van zijn. Daarnaast kan ik je uit ervaring vertellen dat je vier keer zoveel verdient met een bijstandsuitkering dan met het publiceren van diepgaande onderzoeksjournalistieke publicaties.

Dat vond ik verkeerd. Daarom ben ik in juli 2017 een eigen blogplatform begonnen, saltmines.nl, dat zou de plek zijn voor mensen als ik waar je zonder lidmaatschappen, paywalls of advertenties je mening, nieuwtje of content in het algemeen met een breder publiek kunt delen. Al snel groeide dat uit naar honderdduizenden bezoekers per maand en talloze bijdrages van grote namen, startende schrijvers en journalisten.

Terwijl de kosten opliepen waren er alleen geen inkomsten. Ik ben toen op zoek gegaan naar een verdienmodel. Bestaande verdienmodellen die op het internet worden toegepast stammen nog uit de papieren dagbladen- en krantentijd. Het moge duidelijk zijn dat die niet werken. Bovendien, als je iets schrijft of opneemt, wil je het als maker vooral delen. Dan werkt een paywall bijvoorbeeld averechts. Een lidmaatschap zou misschien kunnen werken als je tig miljoen bezoekers per maand hebt maar anders functioneert dat net zo min.

Dus was ik vooral op zoek naar een alternatief verdienmodel dat dan ook nog eens paste bij mijn ethische waarden: privacy-vriendelijk, transparant en inclusief. Dat betekent in essentie geen handel in persoonsgegevens of advertenties, transparant hoe er geld wordt verdiend en laagdrempelig met dezelfde voorwaarden zodat niet alleen de allergrootsten er van kunnen profiteren maar ook de allerkleinsten. Zodoende heeft het Backme-model mij eigenlijk gevonden en niet andersom.

In Amerika heb je Patreon die een beetje hetzelfde doet. Is dit de Europese versie?
Ja en nee. Patreon is een Amerikaans bedrijf dat gericht is op de Amerikaanse markt. Het is een verdienmodel dat razend goed werkt in de VS, in de EU hebben wij niets vergelijkbaars. Je kunt als Europeaan gebruikmaken van Patreon maar dan komen er allemaal zaken waar je niet op zit te wachten. Je privacy is naar Amerikaans model geregeld, je kunt enkel in US Dollar betalen en je moet haast gebruik maken van aanvullende diensten als PayPal. Nog veel belangrijker: er is geen ander plan anders dan het exploiteren van dit platform. Wij willen met Backme meer doen dan enkel een Point of Finance zijn zoals Patreon is. Daarom staat de komende jaren bij ons volledig in het teken van ontwikkelen, testen en opleveren van diensten waar ik nu nog weinig over kan en mag zeggen. Dat het spannend gaat worden staat vast!

Op jullie site staan geen advertenties. Is dat expres?
Jazeker. Natuurlijk begrijp ik dat advertentie-inkomsten, net als alle inkomsten, fijn zijn. Het gaat mis wanneer je voor een heel groot deel afhankelijk bent van advertenties. Zie hiervoor bijvoorbeeld de Adpocalypse. Waarbij hele grote bedrijven voorwaarden hebben gesteld aan YouTube en er over de wereld honderdduizenden YouTubers hebben moeten stoppen. Hetzelfde geldt voor advertentieboycots, je wil daarvan gewoon niet afhankelijk van zijn mits je een alternatief hebt. Als je daarnaast haast alle gegevens van je bezoekers mag overdragen aan advertentiebedrijven is de verhouding scheef. Je haalt in feite een extra directeur je bedrijf binnen die het laatste woord heeft, want zonder zijn medewerking zit je op zwart zaad.

Jullie hebben al flink wat grote namen die gebruikmaken van BackMe. Noem er eens een paar?
We hebben over het hele politieke spectrum content creators. Een aantal grote namen zijn columnist Jan Dijkgraaf, documentairemaker Peter Vlemmix, cartoonist Cortes, radio-dj Patrick Kicken en journaliste Sietkse Bergsma. En dat zijn vooral nieuwe media namen. Een aantal mensen die ook voor ‘de oude media’ content maken zijn bijv. Ebru Umar en Syp Wynia. Jan Roos maakt zijn podcast Echte Jan!, speciaal voor BackMe. Samen met hem heb ik BackMe uitgebouwd tot wat het nu is. Hij liep ook tegen het probleem aan dat content omzetten tot een inkomen, zonder contract ergens, heel moeilijk wordt.

Kan iedere content creator bij BackMe?
Ja, iedereen mits zij media maken natuurlijk. Dat kan geschreven, audio, muziek, video, theater en zelfs kunst zijn. Daarbij helpen grote namen om bekendheid te verwerven. Maar wij zijn vooral gericht om een ieder een start te laten maken en vanaf dag nul een eigen community te kunnen bouwen. Onafhankelijk van het medium waar ze voor schrijven, maken of spelen.

Er is dus niet zoiets als smaak of politieke gezindheid achter BackMe?
Nooit niet. Ik vind sommige mediamakers ook niet leuk maar of ik dan bepaalde mensen waar ik het hartstochtelijk mee oneens kan zijn de mond moet snoeren? Nee, als dat voorkomt dan stop ik morgen met Backme. Het is iets anders wanneer de autoriteiten ons zouden vragen of we een bepaalde mediamaker offline moeten halen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

Wat zijn de kosten voor de content creator?
Op dit moment nog helemaal niets qua opstartkosten, want we hebben zelf controle wie zich aanmeldt. Later gaan we dit vervangen waarbij wij een klein bedrag vragen om te voorkomen dat iemand daar misbruik van kan maken. Misbruik zoals het maken van tientallen of honderden Backme-pagina’s. Verder houden wij 20% in van elke donatie en dat hebben we minimaal nodig om de komende jaren te bouwen. We hebben wel vastgelegd dat wanneer het financieel kan we stapsgewijs teruggaan naar een inhouding van 10%.

De vraag is natuurlijk: werkt het?
Strikt vanuit de cijfers: Ja. We groeien maand op maand tussen de 50-100% qua aantal donateurs. En dat de afgelopen 7 maanden structureel. De omzet neemt evenredig toe. En om een van onze mediamakers te quoten: “Als dit 10 maanden zo doorzet dan hoef ik bij wijze van spreken er niets meer naast te doen. Het meest veelbelovende verdienmodel ever!” – Jan Dijkgraaf. We hebben nog een lange weg te gaan maar we weten, zeker met deze cijfers, dat we er gaan komen.

3 Comments

  1. Als u zo’n ethische man bent , waarom geeft u dan een platform aan mensen die ten kosten van anderen een verdienmodel hebben gecreëerd! Roddelpraat is daar een verwerpelijk voorbeeld van ! U zou toch vanuit de geschiedenis moeten weten waar ophitsing toe lijdt !!!! U heeft een monster gecreëerd!

    • Ik zal het u vertellen.Waarschijnlijk minder zachtzinnig en eloquent dan u gewoon bent. Hou je kut bek Dini en ga afwassen…

    • Roddelpraat is een fantastisch programma dat kneiterharde humor heeft en als basis de vrijheid van meningsuiting, die door steeds meer overheid én medelanders wordt geprobeerd onderuit te halen. Wie bent u om te bepalen wat anderen zeggen en duizenden willen bekijken? U hoeft zelf niet te kijken hè

3 Trackbacks / Pingbacks

  1. Ahmed Aarad lanceert Nederlands donatieplatform BackMe – LekwaalMedia.nl
  2. Podpraat #119 - luisteren is populairder dan kijken - Podpraat
  3. De beste Spreekbuis-interviews van 2019 - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*