Achter de kuchknop #7

Mooie verhalen bij de radio blijven verborgen voor de luisteraar, soms maar beter ook maar vaak ook jammer. Het zijn verhalen van programmamakers en technici die zich achter de kuchknop afspelen, in de studio en op locatie. Elke maand een nieuw bericht van achter die knop. Nu een bijzonder verhaal van Paul Raaijman, in 2016 ontving hij De Media Diamant, een prijs voor bijzondere medewerkers achter de schermen van radio, tv en internet. Paul werkte meer dan 40 jaar als radiotechnicus.

“Het precieze jaar is me ontschoten, maar Sjors Fröhlich was toen nog de motorverslaggever van Radio Tour de France. Ik zat als technicus samen met regisseur/chef d’équipe Ferry de Groot in de reportagewagen die op de finish stond, die dag in Briancon. In die jaren hadden wij voor Radio Tour de France een ‘eigen’ vliegtuigje in de lucht voor verbindingen over grote afstand. Door zenders en ontvangers op motor en in de volgwagen(s) was er contact via het vliegtuigje met de finish-reportagewagen die aan een lijn vastzat met Hilversum. Via die wagen werd alles samengevoegd qua verslaggeving om aan de luisteraars een zo goed mogelijk overzicht van de wedstrijd te geven. Aan de finish zat verslaggever Jacques Chapel, die vanuit zijn commentaarcel overzicht had via de beelden van de Franse tv en andere bronnen. Vlak voor de uitzending kregen we in de finishwagen het bericht dat één van de twee piloten ziek was geworden en er daardoor niet kon worden gevlogen. Voor die bergetappe desastreus. Dat zou betekenen, geen verslag meer vanuit de koers. Alleen Jacques Chapel, via een kabel verbonden met de wagen, zouden we nog in de uitzending kunnen brengen. Maar, Ferry (meneer) de Groot kreeg een idee… ‘we gaan de Dik Voormekaar Show doen!”. Toen Sjors Fröhlich ons via een telefooncel belde kreeg hij van Ferry de opdracht om met onze Belgische motard Raymond Nackaerts, naar de finish te rijden en gedurende de laatste 5 kilometer zijn zender aan te zetten en niet te praten. Intussen deden we bij de wagen wat technische aanpassingen zodat we, als de motor dichtbij genoeg was, het geluid van de motor en de omgeving konden opnemen. Geluiden van langzaam en snel rijden. Dat lukte prachtig en nadat de heren waren gearriveerd werd de motor achter de wagen gezet. Sjors op een klapstoel ernaast, tv-scherm erbij en een extra microfoon om nog wat windgeluid te kunnen toevoegen. Alles klaar voor het verslag! Vanuit Hilversum, vaak op aangeven van ‘Frankrijk’, komt dan geregeld de vraag voor een verslag ‘in twee’ d.w.z. Jacques begint aan de finish om vervolgens door te schakelen naar Sjors. Op tv zagen we welke snelheid de renners ongeveer reden om dan het juiste achtergrondgeluid van de motor erbij te mengen. Sjors deed verslag en Ferry blies in de extra microfoon om windgeluid te maken. Zo hadden we zonder vliegtuig de motor in de uitzending. Niemand had het door op één persoon na, dat was de in 2020 overleden schaatscoach Ab Krook. Altijd tijdens de tour met zijn camper en zijn vrouw op een berg te vinden. Sjors moest het natuurlijk doen met dezelfde beelden als Jacques en daarom weken hun verslagen qua feiten niet veel van elkaar af. Krook had heel goed door dat e.e.a. anders verliep dan normaal. Overigens was er in Hilversum nog iemand die zei dat hij het ‘allang’ doorhad, maar dit pas kenbaar maakte toen het door Ferry was opgebiecht, jaja… We hebben een bijzondere uitzending gemaakt deze middag, onvergetelijk.”

6 Comments

  1. moi verhaal weer Syb.
    Ik weet nog goed dat ik samen met Imre Somogyi (NCRV ), Chris Galjaard(TROS ) en Nico de Haan ( NOS technische baas ) op een erg koude februari ochtend betrokken was bij de eerste test vluchten van het vliegtuig dat vanaf Teuge opsteeg. Mijn schooonvader was betrokken bij de inbouw van de relaiszender. Dit nadat het NOS vliegtuig met NOS piloot Charel van de Heijden was “afgeschoten”, te duur.

    Ja, dat waren nog eens tijden. Mooi verhaal van Paul trouwens !

    • Nou zeker mooi verhaal zeg. Als het maar ouden stoffig is vind onze zeurpruim Juul het wat. Plaatje maar weer.

      • Dag “Eric de Wit “,
        Wat is er “zuurpruimerig” aan ? beste man.
        Jij vindt ook overal wat van………………………en dan anderen de maat nemen.
        Maar ja, begrijpelijk lezen valt niet mee hé?

        En “plaatje maar weer” ( ©Lex Harding ) is niet van jou zelf want zoiets verzinnen is niet aan jou besteed.
        Mooi weekend !

  2. Het grappige was dat je de zender van het vliegtuig op een FM radio kon ontvangen. Dat zat boven de 100 of 104 MHz.
    Ik heb het zelf een keer gehoord, leuk dat je dus ook de communicatie buiten de uitzending kon horen.

    Ook de Wandelende Zenders gebruikte zo’n frequentie, en dat gaf aanleiding voor piraten om er eens flink over heen te gaan. Met een beetje geluk was je even landelijk te horen.

    (Slechte keuze van frequenties natuurlijk, ook onbegrijpelijk dat de FM band niet meteen helemaal werd overgenomen van de Amerikaanse)

    PS, kan een moderator niet reacties die op de man worden gespeeld, bashing, verwijderen Dank U

  3. Ja Ruud,

    Zelfs uit Spanje komen ze, zie Eric de Wit. Vanaf de Costa.
    Maar helaas zien vele van die meneertjes de SB als een “speeltuin’.

  4. Mooi verhaal! Had je de columns op Facebook van Ferry gezien? Die heeft een hele serie aan de Tour de France gewijd. Hilarisch!

1 Trackback / Pingback

  1. Achter de kuchknop (deel 11, november 2022) - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*