Sommige verhalen bij de radio blijven verborgen voor de luisteraar, soms maar beter, soms ook jammer ter lering ende, vooral, vermaak. Het zijn de verhalen van programmamakers en technici die zich achter de kuchknop afspelen in de studio en op locatie. Elke maand een nieuw bericht van achter die knop, mogelijk door de tijd niet meer geheel accuraat, licht aangesterkt of afgezwakt.
De bekendste brievenbus van ons land is elk jaar maar een dag of zes bereikbaar. De eerste keer dat die bus kon klepperen was in december 2004. Dat was het jaar van de eerste editie van het Glazen Huis, de actie van 3FM onder de noemer Serious Request. Maar het was niet de bedoeling van die zender dat er op die manier geld in het huis werd gekieperd. “Een paar dagen voor de opening van de eerste editie van het Glazen Huis kwamen we op het idee om een brievenbus in de deur te plaatsen. Wat is een huis onder brievenbus tenslotte. Het idee erachter was dat zo muzikanten een demo naar binnen konden gooien zodat we die, voor geld, zouden draaien. Al snel bleek dat er weinig demo’s binnenkwamen maar wel dat bezoekers van het Glazen Huis er cash geld doorheen gooiden. Iets waar we geen rekening mee gehouden hadden. We wilden juist alles via de giro van het Rode Kruis laten lopen. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben die week langs alle bankfilialen in Utrecht en Hilversum gegaan om te kijken of we dit cash geld ergens konden laten tellen en alsnog op de giro van het Rode Kruis laten storten, dat lukte niet echt. Ik kreeg overal van die kleine plastic zakjes waar je 40 munten van 50 cent in kon doen, dat schoot niet op. Uiteindelijk kwam ik bij de manager van het Postkantoor dat naast het Glazen Huis op de Neude stond. Die vond wat 3FM aan het uitspoken was zo tof dat ie aanbood om het geld op te slaan in de kluizen van het Postkantoor. Het hele managementteam heeft het geld geteld en ervoor gezorgd dat het op de rekening van het Rode Kruis kwam te staan.”
Zo meldt Ben Houdijk, destijds Manager Productie bij 3FM. Maikel Steur, in 2004 Uitvoerend
Producent van het Glazen Huis, vult aan:
“Ik liep bij de Gamma op zoek naar bezems en andere praktische zaken om het huis aan kant te houden en zag daar ook een losse brievenbus liggen. Dus ik belde Ben met de vraag: is het niet een idee om een brievenbus in de voorzijde van het huis te zagen? Leek hem een goed plan. Er zijn hooguit twee of drie bandjes met demo’s in de bus gegooid. Op een avond was er wel een dronken man die naar de pinautomaat naast het postkantoor waggelde, daar honderden euro’s opnam en die zo door onze brievenbus kieperde. Holy fuck, wat gebeurt hier allemaal? Ik heb na de laatste avond nog met een flightcase vol geld in mijn auto rondgereden. De actie eindigde op Kerstavond en geld storten zou die avond en ook de dagen daarop niet lukken. Maar inderdaad wat Ben meldt, we hadden een goede samenwerking met het postkantoor. Ik krijg nog steeds aan het einde van het jaar een Appje van een toenmalige medewerker van het postkantoor met de beste wensen.”
In 2004 waren Giel Beelen, Wouter van der Goes en Claudia de Breij de bewoners. De actie was toen voor Dafur en het actielied was een productie van Arjan Lubach. Dit jaar staat Het Huis in Nijmegen met Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman. De opbrengst gaat naar stichting ALS Nederland. Noemen we tot slot nog een naam, de man die op het idee kwam om de bewoners van het Glazen Huis te laten vasten: Jan Willem Roodbeen, destijds dj op 3FM, tegenwoordig presenteert hij de ochtendshow op NPO Radio 2.
Volgende maand een nieuwe Kuchknop.
Bijdragen blijven welkom: sybrand.verwer@gmail.com
Op het Neude zat /zit ook een groot kantoor van ABNAMRO. Konden die niets doen?
T was trouwens tijdens SR op het Neude verdomd lastig die bank te bereiken als klant. Toevallig moest ik er een keer zijn.