ACM verwacht fusieonderzoek RTL/Talpa komende weken af te ronden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verwacht het onderzoek naar de overname van Talpa Network door RTL Group “de komende weken” af te ronden, laat een woordvoerder aan Villamedia weten.

“Het is heel moeilijk om te voorspellen wat er precies gaat gebeuren en hoe partijen gaan reageren”, stelt de zegsman. Een Franse deal over een fusie tussen twee grote Franse televisiebedrijven TF1 en M6 werd afgelopen vrijdag afgeblazen na bezwaren van de Franse mededingingsautoriteit. Of het afketsen van die fusie gevolgen heeft voor de Nederlandse fusie is nog niet duidelijk.

De ACM onderzoekt de impact van de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network voor de kijkers, adverteerders en tv-producenten. Over de uitkomst wil de woordvoerder nog niets kwijt.

Eerder deze week werd bekend dat de fusie tussen Franse mediabedrijven afgeblazen. De Franse mededingingsautoriteit gaf aan dat TF1-M6-fusie een “ultradominante” speler zou hebben gecreëerd. De ACM laat weten bij haar beslissing vooral te kijken naar de nationale markt.

Bron: Villamedia

14 Comments

    • RTL doet al jaren met dezelfde logo’s en stationsvormgeving, ook on air. Het huidige dateert uit 2013 al weer. Denk dat ze nu wachten om over te stappen op iets nieuwers als de fusie een feit is.

      • RTL Nederland zou uitstel hebben gekregen voor het doorvoeren van de gekozen Europese huisstijl door de moedermaatschappij. Na de fusie (indien het goedgekeurd wordt) zal het Duitse logo met wat aanpassingen worden overgenomen.

        • En ook als het niet wordt goedgekeurd komt het Duitse logo in Nederland 😉

          Ja, het huidige logo is nog steeds van 2016. Immers toen werd het RTL-lettertype bij alle zenders geimplementeerd.

          Het bedrijfslogo is van 2016 aldus niet van 2013. Tot 4 juli 2016 werd het hierboven afgebeelde logo gebruikt voor het bedrijf.

          • als het niet wordt goedgekeurd kan RTL Nederland zomaar eens verkocht gaan worden … !

          • Het gaat niet om een logo dat door RTL Duitsland bedacht is. Het is door RTL Group bedacht en gaat onder de naam RTL United langs alle zendergroepen van RTL. RTL Duitsland is toevallig de eerste die de rebranding kreeg. Daar bleven zenders als RTL Zwei en VOX overigens buiten schot als het om deze vernieuwing ging.

            Op zich is de huisstijl van RTL Nederland en haar kanalen nog niet sleets. Met de nodige updates is het steeds een beetje bijgewerkt. Die van RTL4 en RTL 7 zijn redelijk tijdloos gebleven. Die van RTL5 en RTL8 zijn steeds heel trendgevoelig.

            Als de fusie doorgaat ben ik benieuwd welke zenders wel in RTL United stijl komen en welke niet.

          • @Jeffrey: dat lijkt me dan stationsbreed doorgevoerd te worden. Is dat nieuwe logo van RTL Duitsland met die 3 gekleurde blokjes?

  1. @Erwin:
    Van RTL 4, 5, 7 en 8 verwacht ik wel dat ze de RTL United stijl gaan gebruiken, net als bij de RTL themakanalen voor crime en lounge. Ik denk echter niet dat Videoland RTL+ gaat heten, Videoland lijkt mij een sterker merk.

    Ook alle SBS zenders zullen vermoedelijk geen RTL naam en uitstraling krijgen, maar wat dan wel?

  2. Ik ga er niet vanuit dat de fusie doorgaat zonder dat ofwel RTL4 ofwel SBS6, een radiozender, digitaal platform en advertentieverkoop verkocht moet worden. Dit is echt 1+1 bij elkaar optellen. En voor zover ik weet wordt RTL in NL dit najaar in RTL United gestoken: dat zou overigens ook gebeuren als de fusie wél doorgaat.

  3. Hoezo niet bedacht door RTL Deutschland? Lees dit mee uit het persbreicht van RTL Group en zie daar de rol van RTL Deutschland. het is zeker geen toeval dat RTL Deutschland de eerste is waar dit is doorgevoerd; dat is de belangrijkste operatie van RTL Group en mede-ontwikkelaar/initiator van de vormgeving.

    The re-positioning of RTL was jointly developed by the marketing teams at RTL Group and RTL Deutschland, with the support of transformation advisor Caroline Seifert. The new design was created by the design team at RTL Deutschland, in close collaboration with the design and innovation agency AKQA (UK/Sweden).

    bron persbericht RTL Group van 14 juni 2021. Daarbij moet worden aangehaald dat RTL Group tegenwoordig niet alleen in Luxemburg maar ook in Keulen zit, dus in Duitsland waar ook controlerend eigenaar Bertelsmann die in Duitsland zit. De CEO van RTL Group is ook de CEO van Bertelsmann.

    https://media.rtl.com/meldung/Inspiration-energy-and-attitude-RTL-presents-new-brand-identity/?__locale=en

    • Ik doelde erop dat RTL Group deze stijl (mede)ontwikkelde om over alle zenders uit te rollen. Ik had niet scherp meer dat RTL Duitsland meedacht. Maar het is niet zo dat RTL Duitsland per toeval de huisstijl voor RTL als geheel heeft uitgevonden. RTL Group ging zelf als eerste over op RTL United stijl.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*