De TV is lange tijd het belangrijkste nieuwsmedium voor adverteerders geweest. Uit onderzoek van mediabureau ZenithOptimedia blijkt echter volgend jaar meer geld te worden uitgegeven aan online advertising dan aan tv-commercials en sponsored tv-content. Marketeers laten hiermee echter een enorm potentieel liggen.
Uit dit onderzoek blijkt dat in 2015 zo’n 37% van de advertentiebudgetten naar tv ging, terwijl online advertising het vorig jaar nog met 30% van de totale advertentiebestedingen moet doen. In dit zelfde onderzoek blijkt echter dat volgend jaar 36% aan online advertising wordt gespendeerd, terwijl het aandeel voor televisie naar 35% terug zal vallen.
Vooral jongeren laten de tv steeds vaker uit en focussen zich steeds meer op hun mobiele schermen. Opmerkelijk is trouwens wel dat oudere doelgroepen niet snel hun kijkgedrag zullen aanpassen. Met snel oplopende vergrijzing zal dat de traditionele tv-sector enigszins rust geven. Op gebied van advertentie-inkomsten is het uiteraard wel wat lastiger. De meeste adverteerders focussen zich immers nog steeds op de doelgroep onder de dertig jaar. Er is valt alles te zeggen over de tv-bedrijven die jongeren niet goed kunnen omarmen, maar ook veel adverteerders bewegen niet snel mee met de veranderende populatie door bijvoorbeeld producten en bijbehorende commerciële boodschappen relevanter maken voor oudere doelgroepen. Uit onderzoek blijkt immers dat over drie jaar meer dan de helft van de Nederlander 50 jaar over ouder is. Een enorm potentieel waar de reclameblokken en gesponsorde programma’s nog niet goed op zijn afgestemd. Daarnaast is de inzet van tv nog steeds ongeevenaard wanneer je als adverteerder op korte termijn voor relatief weinig geld veel consumenten wil bereiken.
De groep 50-plus is een koopkrachtige groep, want zij hebben maar liefst 80% van het totale Nederlandse vermogen in handen blijkt uit een onderzoek van uitgeverij Bindinq. De inkomenspositie en met name de vermogenspositie van ouderen zal komende 15 jaar verder doorgroeien. 42% van de 50-plussers geeft aan makkelijker geld uit te geven naarmate ze ouder worden. Een ander interessant gegeven is dat 50-plussers de prijs minder belangrijk vinden. Meer dan jongere doelgroepen vinden ze eerlijke informatie, goede service en kwaliteit belangrijker. Tv-zenders én adverteerders zouden daarom juist niet minder, maar juist meer moeten focussen deze groeiende doelgroep.
Bron: Bindinq. ZenithOptimedia
Geef als eerste een reactie