De Autoriteit Consument & Markt (ACM) adviseert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) het maximale aantal FM-radiofrequentievergunningen waarover een bedrijf mag beschikken van vier naar drie FM-frequenties te brengen. Op die manier wordt voorkomen dat één of twee partijen de markt kunnen domineren en blijft er voldoende concurrentie op de radioluister- en radioadvertentiemarkt.
Het ministerie van EZK organiseert in 2023 de frequentieveiling voor negen landelijke commerciële (FM)-radiovergunningen. Bedrijven kunnen intekenen om zo’n radiofrequentie te kopen en daarop een radiozender te starten of voort te zetten.
Lekker verhaal als je een langetermijnvisie zou hebben gemaakt voor vier FM-frequenties.
Tja, de overheid is net zo betrouwbaar als een keukenverkoper.
Of beter; de handel in oude (s)loop auto’s. Ook voor al uw oud ijzer en eventueel ook nog oude Rolexen.
Weet ACM het zeker dat de marktaandelen van alle zenders van Talpa, NPO, Radiocorp en Sublime in 2022 precies gelijk zijn als in 2020?
Ik kom in 2020 maar tot zo’n 91 %, terwijl in de categorie “Overige zenders” de rest van alle niet gespecificeerde marktaandelen zou moeten bevatten. Het kan niet zijn dat er zo’n 9% van de marktaandelen niet in de tabel staan.
Dat Q Music in zijn eentje 20,3 % marktaandeel haalt in 2022, kan ik ook niet geloven.
Het betreft tabel 3 onder paragraaf 3.2 op bladzijde 5.
Daarnaast het bezwaar dat de radiomarkt weer wordt beperkt tot 20-49 jaar, terwijl iedereen weet dat de jongeren massaal niet meer naar de radio luisteren.
Meer dan de helft van de luisteraars wordt door ACM genegeerd. De gemiddelde leeftijd van alle lineaire radioluisteraars ligt immers boven de 50 jaar.
In de tabel heeft Radio 5 slechts 0,7% marktaandeel…. (in 2020 èn in 2022)