Hij was audiotechnicus, side-kick, radiomaker, nieuwslezer en voice-over en onder meer te horen op Radio Veronica, Classic FM, Sky Radio, Slam! FM en Hot Radio. Oosterveen was tot vorig jaar één van de meest actieve radiomakers van de commerciële radio. Oosterveen: ‘Ik rende steeds heen en weer. In de studio van Sky Radio nam ik het nieuws van Veronica en Classic FM op en vervolgens rende ik naar de studio van Veronica om daar als sidekick radio te maken. Daarna schoot ik terug naar de Sky-studio om het nieuws daar live te doen.’
Bereik
Hij bereikte een groot deel van de Nederlandse luisteraars. Dit grote bereik deed hem echter niets. ‘Ik heb nooit begrepen dat mensen de landelijke radio als hoogst haalbare zien. Het moet erom gaan dat je een leuk programma kan neerzetten, waar je zelf ook lol in hebt ‘, aldus Oosterveen.
Distributie
Radio heeft volgens hem niet meer dezelfde toegevoegde waarde als vroeger. ‘De keuze is tegenwoordig een stuk uitgebreider. Voor nieuws en entertainment ben je niet meer afhankelijk van radio en televisie. Je hebt tegenwoordig ook Netflix, internet, Youtube en dergelijke. Dat is wel een bedreiging voor de toekomst van radio’, aldus Oosterveen. Voor de diskjockey is er volgens hem nog wel toekomst. ‘Het apparaat radio hebben we over een jaar of vijf niet meer, maar een plek voor entertainment blijft bestaan. Alleen de distributie wordt anders. Een duur netwerk en zendmasten in Lopik hebben we straks niet meer nodig. Zeker met de komst van 5G’. Oosterveen denkt ook dat online DAB overbodig zal maken.
Diskjockeys
De dj zal volgens hem een steeds nadrukkelijke stempel hebben op radio. Oosterveen: ‘Het enige bestaansrecht van radio is alles behalve muziek.’ Hij verwacht dat over vijf jaar iedereen gebruikt maakt van een muziekstreamingdienst. ‘Je bent dan als luisteraar voor muziek niet meer aangewezen op radio. Wil het overleven, dan moet radio het hebben van de extra content. Ik begrijp ook niet waarom er nog steeds programmaleiders zijn die tegen dj’s roepen dat ze het kort moeten houden.’
Dertig jaar was Oosterveen actief met radiomaken. Eind vorig jaar werd zijn contract bij Talpa Radio niet verlengd en stopte hij bij de radio. Tegenwoordig is hij it-ondernemer en beheert hij websites. Begin dit jaar had hij voor het laatst de radio aan staan. ‘Ik heb te veel anderen dingen te doen. Daarnaast heeft Radio Veronica zoals dat op het laatst was ook een deel van mijn liefde voor radio weggehaald. Hij vindt het radiobedrijf ’te corporate’ geworden.
Ongezonde sfeer
Volgens Oosterveen hangt er bij Talpa Radio niet meer de juiste sfeer op de werkvloer en is de creativiteit zoek. ‘Er zijn daar te veel managementlagen en dan ook nog meneer De Mol. Iedereen moet zijn plasje overal overheen doen. Je kunt niet meer spontaan zijn. Talpa is een groot bedrijf met bijna een monopoliepositie op het gebied van radio in Nederland. Daar krijg je een ongezonde sfeer van. Iedereen heeft angst om zijn baan te verliezen en angst is dodelijk voor creativiteit. Niemand steekt meer zijn nek uit of is kritisch. Vooral mensen die op de zender zijn moet je vertrouwen geven. Radiomensen moeten zonder vrees kunnen doen wat ze denken wat goed is’, aldus Oosterveen. Volgens hem moet de radio zichzelf opnieuw uitvinden. ‘Tegenwoordig hoor je vooral BN’ers die praten met BN’ers over BN’ers. De luisteraars heeft daardoor steeds minder binding met de radiomaker. Ze moeten praten over de dingen, die de luisteraars ook meemaken en herkennen.’
Beluister het hele interview van Patrick Kicken met Alex Oosterveen op de Spreekbuis Podcast of op Spreekbuis Radio, of via de player hieronder:
Voor de distributie van online- en mobiele radio is ook een peperduur kabelnetwerk nodig. Ik geloof evenmin dat alle luisteraars voortdurend bezig zijn met het programmeren van een hoogst individueel luistermenu met inhoud en moment dat het hen zelf uitkomt. Een zekere gemakzucht in combinatie met de neiging om je te laten verrassen door een weloverwogen aanbod zal een flink deel van het publiek blijven aanspreken. Natuurlijk is de stijl van informatieverwerking door de komst van internet en de smartphone veranderd, maar ik weiger te geloven dat iedereen een aandachtspanne van minder dan 5 minuten en de geestelijke diepgang van een pannenkoek heeft. Je ziet nu al verzadiging op het gebied van supersnelle, oppervlakkige, onrustige en vluchtige audioprikkels. Mensen verlangen steeds meer naar rust, evenwicht, nuance, uitwerking en zingeving. De analoge wal zal de digitale speedboot eens keren.
Online luisteren naar muziekstreamingdiensten zijn nooit te vergelijken met radio! We luisterden vroeger ook naar onze favoriete cd’s of muziekbestanden, maar radio is nog niet verdwenen en heeft nog iets anders. Er zal altijd een presentator zijn, iemand die je snel en accuraat kan beïnvloeden, je iets kan vertellen waarbij je over iets kan nadenken, of betrokken kan zijn. Wat wel perfect zou kunnen is radio met je favoriete presentator, inclusief je favoriete muziek die je zelf wil. Voorbeeld: De presentator kondigt geen liedjes aan, maar entertaint je met zijn tussenkomsten. De muziek is de favoriete muziek van de luisteraar. (Jaren 80, favoriete artiest of groep, titels of genre…)
Laat ik het ‘On Demand’ noemen. Je kiest je broodje, met het beleg dat je zelf wenst op dat moment.
Verder is radio iets wat aangeboden wordt, iets wat je niet verwacht. Je favoriete muziek moet ergens ook voorgesteld of gepromoot worden.
Radio kost ook geld, alles moet betaald worden, apparatuur, muziek, onkosten, presentatoren, auteursrechten,…
Radio zal altijd blijven, maar andere kanalen zijn inderdaad mogelijke aanbiedingen. De vraag is “waarom hebben de meeste radiostations nog eens vele thema kanalen nodig?” Om de bandbreedte te vullen en elke luisteraar af te snoepen of tot zich aan te trekken? Gaat het dan toch om luistercijfers met de daaraan gekoppelde inkomsten uit publiciteit?
Men praat over DAB+, maar men denkt al lang aan 5G. De toekomst zal het ons uitwijzen.
Radio is helemaal in, nooit weggeweest, zal nooit verdwijnen, maar zal wel mee moeten veranderen…
Waarom geen aandacht op Spreekbuis voor Streetlab 24 uur lang live op YouTube? 24 uur lang live met allemaal nieuwe programma bedacht door en met Tim Senders, Daan Boom, Stijn van Vliet en Jasper Demollin. Niet alles loop helemaal vlekkeloos maar het heeft wel wat. Nu al vernieuwender dan NPO3 de afgelopen 5 tot 10 jaar.