Algoritme van MusicInBrands verkocht aan private investeerder

MusicInBrands, van het Amsterdamse Blackswan Concepts, maakt vandaag bekend dat het zijn algoritme voor social media-analyse verkoopt aan een private investeerder uit China.

MusicInBrands (opgericht in 2015) is dé pionier in het analyseren van social-mediaprofielen. Door het ‘social engagement’ rond deze profielen met behulp van artificial intelligence (AI) te vergelijken, worden allerlei verbanden zichtbaar die interessant zijn voor bedrijven, zonder dat de individuele privacy van gebruikers in het geding is.

In eerste instantie focuste het bedrijf zich op honderdduizenden muziekprofielen om te onderzoeken wat de muzieksmaak is van klanten van bepaalde merken. Begin 2018 bouwde MusicInBrands zijn algoritme uit met andere merkvoorkeuren, zoals HealthBeauty InfluencersConsumer ElectronicsFinance en Fashion. Het bedrijf voerde vele scans uit voor uiteenlopende Nederlandse en internationale merken, BN’ers en muzieklabels, waaronder Brandstadt, DJ Chuckie, EO, HEMA, Prenatal, BMW en JCPenney.

In de loop van 2019 is MusicInBrands exclusief gaan werken voor een Chinese social-media-analysepartij. Toen dit bedrijf eind 2020 werd verkocht, werd tegelijkertijd ook een bod gedaan op het AI-algoritme van MusicInBrands*. Deze verkoop is inmiddels afgerond.

Met de verkoop van het label zijn geen persoonsdata gemoeid. William Pen, bedenker en oprichter van MusicInBrands: “Wij verkopen enkel het algoritme. Dit algoritme werkt op basis van publiekelijk toegankelijke api’s en data. Het systeem kijkt naar overeenkomsten, maar slaat absoluut géén persoonsgegevens op. De individuele privacy van gebruikers is dus nooit in het geding geweest.”

William Pen gaat zich nu richten op het verder uitbouwen van Strumm, een nieuw non-profit muziekplatform dat artiesten en bands gaat helpen bij het promoten van hun muziek. Ook blijft hij zich bezighouden met het strategisch inzetten van nieuwe technologieën.

Pen: “We blijven altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om mensen te bereiken en te inspireren door middel van creatieve implementaties van techniek. Zo onderzoeken we nu de mogelijkheden van het inzetten van AI bij de implementatie van creatieve content. Gegenereerde Creatives zijn de toekomst en dit loopt uiteen van fotografie tot muziek, games en film.”

* De investeerder wenst anoniem te blijven, het overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*