Amer Grgic (Bits vs Bytes): ‘LinkedIN is een geweldig platform voor mij om publiek te bereiken’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Amer Grgic (Bits vs Bytes podcast).

Waarom hebben jullie voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog?
Een podcast is een geweldig format omdat het format er zich voor leent om te consumeren zonder dat je daadwerkelijk 100% je focus erop moet hebben. Bij een blog of vlog heb je toch al snel dat je naar een scherm moet kijken en je aandacht daar bij moet houden. Ikzelf blog ook daarnaast, zeker als ik een vorm zoek waar ik zelf iets wil delen qua gedachten en dit liever in geschreven vorm wil doen. Wat wel nog een doel is, is om ook video van de podcast te gaan delen in de toekomst.

Deze week maakte Chartable bekend dat er 700.000 podcasts wereldwijd beschikbaar zijn. Hoe maken jullie Bits vs Bytes-podcast het verschil?
Zoals je zelf al zegt, 700.000 podcasts wereldwijd, het is een enorm aantal en enorm gegroeid de afgelopen tijd. Het verschil maken is dan ook moeilijk, echter probeer ik altijd te zoeken naar gasten die met een passie kunnen vertellen waar ze mee bezig zijn. Hierdoor krijg je goede content, en denk ik dat je daar al een verschil mee kan maken. Daarnaast is het denk ik belangrijk om goede kwaliteit audio te hebben. De setup die Bits vs Bytes gebruikt is wellicht niet de crème de la crème, maar naar mijn idee van een goed niveau, en ik denk dat mensen dat kunnen waarderen.  

Jullie podcast is in het Engels. Uit welke landen komen jullie luisteraars?
Echt over de hele wereld, dat was ook de insteek om de podcast in het Engels te doen. Het is superinteressant om in de analytics te zien dat er mensen uit India, Australië, Amerika en nog veel, veel meer naar de podcast luisteren. Ik kreeg laatst een verhaal doorgestuurd van een gast van mij die bij een startup in Hamburg, Duitsland werkt, dat er door de podcast die we hebben gedaan mensen gesolliciteerd hebben bij hen. En deze mensen waren ook nog eens niet op zoek naar een functie in de IT specifiek. 

Wat doen jullie om jullie publiek te bereiken?
Vooral delen op social media, door mijzelf maar ook door de bedrijven van de gasten. Daarnaast het samenwerken met andere platformen, maar ook mond-tot-mond via gasten. Gek genoeg is LinkedIN een geweldig platform gebleken voor mij om publiek te bereiken, maar ik krijg ook het grootste deel van mijn gasten via LinkedIN. 

Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Hoe verdienen jullie geld met jullie podcast?
Op dit moment verdien ik er niets mee, behalve dat ik een rijk netwerk opbouw. Het doel op zich was ook niet om er geld mee te verdienen maar vooral te laten zien wat voor toffe ontwikkelingen er zijn op drie onderdelen, technologie, leiderschap en business in het algemeen. Verhalen zoals eerder genoemd zijn al helemaal mooi om te horen, dat laat zien dat er beweging in zit en dat steeds meer mensen bereikt worden door de verhalen van mijn gasten. 

Met podcasting en online radio lijkt de vernieuwing in het radiolandschap supersnel te gaan. Toch is opvallend dat er bijvoorbeeld nog steeds beperkte interactie tussen luisteraars en de makers. Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Het grootste wat in mijn ogen mist is een eenduidig platform waar je dus ook reclames kunt regelen, maar ook waar de suggesties gewoon goed zijn. Een YouTube voor podcasts dus. Het is wel duidelijk dat Spotify heel erg hierop mikt, onder andere met het overnemen van Anchor en Gimlet. We zijn er echter nog lang niet, en het is door de versnippering dus ook moeilijk om een goed beeld te krijgen van je luisteraars. De statistieken blijven in dat opzicht ook nog achter, bijvoorbeeld, hoe lang luistert iemand? Sommige platforms hebben dat, sommigen niet. Het zou mooi zijn als er één ultiem platform zou komen. 

Door de huidige technologische ontwikkelingen worden podcasts en online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog groter publiek te laten omarmen?
Ik denk dat het grote publiek al langzaamaan begint te komen. Ik hoor steeds meer en meer mensen podcasts omarmen en beluisteren, maar zoals in mijn vorige antwoord aangegeven. Het is nog niet mainstream omdat er nog zo’n verschrikkelijke versnippering is. Als ik kijk naar welke platformen Bits vs Bytes zit, dan kom ik al op Apple Podcasts, Spotify, Soundcloud, Stitcher, TuneIn. En dan zijn er nog een hoop apps zoals Pocket Casts, Overcast, Castbox etc. 

In mijn ogen is het voor het grote publiek veel makkelijker om te weten, dit is het platform waar je moet zijn voor podcasts. Daarom vind ik het bijvoorbeeld jammer dat YouTube met zijn Music aanbod zich niet richt op podcasts maar alleen op artiesten, ik denk dat het anders veel makkelijker zou worden. 

Met jullie podcast zitten jullie op een heel aantal podcastplatformen. Welk platform is het populairst? 
Dit is dus het lastigst om te zeggen, maar Bits vs Bytes wordt gepubliceerd op Soundcloud en deze embed ik ook op de website, dus daar komt het grote deel vandaan, maar ik denk dat daarnaast Apple Podcasts en Spotify de twee andere grote zijn. 

Waarom zouden er meer mensen naar jullie Bits vs Bytes- podcast moeten luisteren?
Als je geïnteresseerd bent in technologische ontwikkelingen, leiderschap (dingen zoals bedrijfscultuur bijvoorbeeld) en business, dan denk ik dat Bits vs Bytes, een erg mooi punt is om te beginnen. De reden hiervoor is dat het aanbod divers is en er elke week weer een ander mooi bedrijf te gast is. Moeten is natuurlijk een groot woord, maar ik denk dat die diversiteit het superleuk maakt voor mensen om naar te luisteren! 

Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl. Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*