Voormalig VPRO-medewerkster Anne Moraal (32) is begin deze maand begonnen als chef Audio bij NRC. Zij zal onder meer leiding geven aan de productie van de podcasts NRC Vandaag, Haagse Zaken en Onbehaarde Apen. Spreekbuis.nl sprak haar over haar nieuwe rol.
Bij NRC krijg je de functietitel ‘Chef Audio’ is de audio-ambitie van NRC groter dan podcasts?
NRC ziet de ontwikkeling die online audio doormaakt, dat is niet alleen op het gebied van podcasts maar ook andere vormen. Op dit moment ga ik als chef audio NRC helpen om zich op dit terrein te ontwikkelen, dat bestaat vooralsnog vooral uit het verbeteren, maken en bedenken van podcasts maar het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst ook kijken naar de mogelijkheden van andere audio-vormen.
Bijna de helft van de populairste podcasts in Nederland zijn afkomstig van de publieke omroepen. Je hebt zelf ook lange tijd daar gewerkt. Wat is het geheim van hun succes en wat kunnen uitgevers en individuele podcastmakers hiervan leren?
Omroepen als de VPRO waren er vroeg bij en hebben door hun ervaring met het vertellen van audio-verhalen op radio enige tijd een voorsprong gehad. Ze wisten hoe ze dit soort verhalen moesten vertellen en wisten de kanalen hiervoor ook goed te vinden. Vooral in het begin hoorde je ook goed het kwaliteitsverschil tussen podcasts vanuit omroepen en kleinere producties. Maar door de komst van andere spelers, waaronder NRC, is dat verschil steeds meer aan het verdwijnen. Wat hiervan te leren is, is dat het medium podcast meer is dan ‘goedkope radio’ en dat een goede podcast ook een grondige aanpak nodig heeft, maar als ik de situatie bij NRC nu zie doen wij absoluut niet onder voor publieke omroepen. Sterker nog, ik denk dat doordat partijen als NRC zich nu echt gaan focussen op podcasts, de publieke omroepen hun koppositie in dit genre nog weleens kunnen gaan verliezen.
Podcasting is razend populair in Nederland en dagelijks komen er nieuwe bij. Ondanks de populariteit zijn er maar weinig makers die inkomsten uit hun podcast weten te halen. Voor de podcasts onder NPO geen probleem, maar bij dagbladen is dat anders. Heeft NRC daarin al een visie over?
NRC ziet audio echt als onderdeel van de journalistiek, met drie podcasts die gezamenlijk maandelijks al meer dan 1,5 miljoen keer worden gedownload is het bereik ook indrukwekkend. Uiteraard is het wel zo dat de productie hiervan niet gratis is, daarom ontkomen we er niet aan om na te denken over de toekomst en hoe podcasts toch voor inkomsten kunnen zorgen.
NRC Vandaag is één van de populairste actualiteitspodcasts in Nederland. Hoe wil je deze podcast door laten groeien in aantallen luisteraars?
NRC Vandaag is uniek: in vorm, in het talent van presentator Thomas Rueb en in de kundigheid van alle producers die aan de podcast meewerken. Samen met dit team wordt elke aflevering geëvalueerd en kijken we elke dag hoe we kunnen zorgen dat de volgende dag een beetje beter wordt. Op deze manier groeit de podcast op een organische manier met het aantal luisteraars mee.
De NRC podcasts zijn op diverse platforms te vinden. Toch zie je dat er ook steeds meer podcasts exclusief op één platform te vinden zijn. Spotify is als één van de eersten gestart met exclusieve podcasts, maar ook JUKE (Talpa) heeft ‘exclusives’. AD.nl heeft een eigen podcastplatform gebouwd en ook NPO komt met een eigen omgeving. Belangrijke reden is waarde creëren door exclusieve content, maar ook steeds minder afhankelijk willen zijn van externe techreuzen/internationale platforms. Heeft NRC (Mediahuis Nederland) al een langetermijnvisie op het gebied van podcasts en audiodistributie?
Op dit moment richt ik me op de kwaliteit en uitbreiding van het aanbod van NRC audio, de ambitie is om een echt keurmerk te worden. Bij NRC krijg je altijd audio van uitzonderlijke kwaliteit, zowel inhoudelijk als op het productionele vlak. Maar uiteraard volgen we de ontwikkelingen en denkt ook NRC na over de toekomst.
Het fenomeen podcasts bestaat al jaren en heeft al langere tijd veelal een ‘long form’-karakter. Bij de NRC-podcasts zie je dit ook terug: de meeste podcasts hebben een lengte van tussen de 30 en 60 minuten. Wat is jouw visie op de podcastvormen van de toekomst?
Daar kan ik heel kort over zijn. Mijn visie is: alles kan. Een goed verhaal kan in 5 minuten worden verteld, maar ook in 50. Het gaat erom dat een verhaal zo goed mogelijk verteld wordt. Daarbij is niet alleen de inhoud belangrijk maar ook de vorm, je publiek en het doel van de podcast.
Geef als eerste een reactie