Annemarie den Daas: Het begrip ‘Mediastad’ is gaan leven

Hilversum was en is dé Mediastad van Nederland, en de gemeente moet in het zicht van de raadsverkiezingen en de komst van een nieuwe burgemeester dat besef vasthouden voor de toekomst. Zegt Annemarie den Daas, fractievoorzitter van collegepartij D66 in de gemeenteraad en zelf gepokt en gemazeld in de mediawereld.

Den Daas komt uit een uitgesproken mediamilieu en begon zelf al op haar zeventiende bij de Gooi en Eembode, huis-aan-huisblad in Hilversum en omstreken. ‘Toen ik van school kwam, ben ik daar gestart. Dan ging ik op mijn fiets naar het Raadhuis van Hilversum om persberichten op te halen en daarvan een stukje te maken.’ In het Raadhuis komt ze nog heel vaak, maar nu dus als politica, al zal dat na de raadsverkiezingen van volgend jaar ophouden. ‘Na twaalf jaar stop ik, dat is ook een regel binnen onze partij.’ 

Na haar tijd bij de Gooi en Eembode is ze blijven schrijven, maar is ze ook overgestapt naar de omroepwereld. 

Media en politiek
Noch het schrijven, noch de omroepwereld was Den Daas vreemd: haar moeder schreef onder meer columns voor TROS Kompas, haar grootvader Jaap den Daas was bij de AVRO onder meer de bedenker van Arbeidsvitaminen en vader Cees maakte de TROS groot. Dochter Annemarie ging, na tussenstops bij onder andere de Hitkrant, niet naar de TROS, maar naar John de Mol (Produkties), waar ze werkte met diens zus Linda, die voor de TROS een jongerentalkshow presenteerde. Van redactie en productie ging ze naar regie (o.a. De 5 Uur Show) en het opzetten van digitale themakanalen voor Endemol, een aanvulling op het aanbod op basis van hergebruikt archiefmateriaal. Haar sportliefde kon ze kwijt bij Eredivisie Live en na een onderbreking volgde OUTtv, waar ze General Manager was tot juni 2020. ‘Toen de coronacrisis uitbrak, werden alle gay-events afgeblazen en ik vond dat ik best zwaar op de loonlijst drukte. Disney vroeg me toen om daar iemand te vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof, als channelmanager.’ Dat duurde tot januari dit jaar, sindsdien is ze extra druk geweest met haar politieke rol in de Mediastad. ‘Burgemeester Broertjes werd ziek, ik zit nu de gemeenteraadsvergaderingen voor. Ik ben ook voorzitter van de vertrouwenscommissie die een opvolger voor hem zoekt, de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan, er speelt van alles.’

Mediastad 
Na de raadsverkiezingen keert Den Daas niet terug in de Hilversumse politiek. In de 12 jaar dat ze voor D66 in de gemeenteraad zat, is er een duidelijke verandering gekomen in de houding van de gemeente ten opzichte van de media-industrie. ‘Media is veel meer ‘top of mind’ geworden’, zegt ze daarover. ‘En het begrip ‘Mediastad’ is gaan leven. Met name in de afgelopen tien jaar, met Pieter Broertjes als burgemeester. Het was toen hij aantrad ook uitdrukkelijk de bedoeling, dat het iemand met een mediaprofiel moest zijn.’ Bovendien speelde haar eigen partijgenoot Wimar Jaeger een belangrijke rol als wethouder. ‘Hij was heel actief en zichtbaar en heeft de onderlinge communicatie gestimuleerd. De leegloop van het Media Park is in die periode gestopt. We zaten destijds in een economische crisis, het Media Park verwisselde van eigenaar en de sfeer was nogal lamlendig. Het gemeentebestuur heeft dat opgepakt, want de mediasector moest hier niet verloren gaan. Dan zouden we veel werklozen krijgen en Hilversum moet een werkstad blijven.’  

Dat is gelukt, constateert ze. ‘De gemeente heeft de mediabedrijven actief betrokken bij plannen en ze ertoe aangezet om zich meer te laten zien als onderdeel van Hilversum. Als er nu een TROS Muziekcafé is in de Vorstin, komen mensen uit alle delen van het land hierheen. Onder meer Omroep MAX is actief in de Open Studio Dagen, RTL ook, en we hebben hier activiteiten rond de Top 2000 bijvoorbeeld.’ Talpa is inmiddels bijna volledig naar Hilversum verhuisd, het Media Park zit vrijwel vol, NEP, een belangrijke huurder op het Media Park,heeft voor jaren bijgetekend en gaat op het terrein nieuwe studio’s bouwen.

De verbinding tussen het Media Park en het centrum van Hilversum blijft een punt van aandacht voor Den Daas. ‘Het hek dat om het Media Park is gezet is gelukkig weg. Er rijdt nu een lijnbus overheen, er is intussen een supermarkt en er komt een grand café. Dat is goed, maar het Media Park moet nóg meer onderdeel van de stad worden, nog altijd ingewikkeld, ook al gaat het maar om een paar honderd meter die overbrugd moet worden.’

Amsterdam
Den Daas mag diep verbonden zijn met Hilversum, ze nuanceert de positie van de Mediastad ook. ‘Niet alles hoeft per se hier te zitten. Wij zijn Hilversum, maar voor bijvoorbeeld buitenlanders zijn we een voorstad van Amsterdam. Zoals MediaMonks tegen bezoekers zegt: onze kantoren zitten in Amsterdam, met de trein uitstappen bij station Hilversum. Amsterdam is natuurlijk wél de hoofdstad van Nederland en het is hiervandaan ook maar 25 minuten met de trein.’ Ze vindt het dan ook noodzakelijk om, als onderdeel van de Regio Gooi en Vechtstreek, deel te blijven uitmaken van de Metropool Regio Amsterdam (MRA). ‘Dat is een belangrijke gesprekspartner van het rijk, bijvoorbeeld als het gaat om woningbouw en de aanleg van wegen en spoorverbindingen. De MRA beslist niets, maar binnen dat platform wordt wel veel afgestemd tussen de deelnemende gemeenten, regio’s en provincies. Het is echt belangrijk dat de Gooi en Vechtstreek daar aan tafel vertegenwoordigd blijft.’

Erfgoed 
Ruim honderd jaar ‘mediastad’ heeft z’n sporen nagelaten in Hilversum, onder meer in de vorm van gebouwen die met de mediawereld te maken hebben. Den Daas vindt het belangrijk dat die vaak monumentale panden een functie houden of opnieuw krijgen. ‘Ik vind het bijvoorbeeld goed wat er met het oude KRO-gebouw aan de Emmastraat is gebeurd, dat jaren leeggestaan heeft en verpauperde. De gevel is bewaard, maar er wonen nu mensen achter in mooie appartementen. Ik ben ook blij met de deal over het AVRO-complex.’ Maar restauratie en verduurzamen van panden is duur, de gemeente kan niet alles subsidiëren en de -vaak- particuliere eigenaren zijn zelf aan zet, zegt ze erbij. 

Borgen 

Het komende nieuwe gemeentebestuur zal volgens Den Daas moeten borgen dat Hilversum de Mediastad blijft. ‘De sector is de grootste werkgever hier’, merkt ze op. ‘Wij hebben in onze regio veel hoogopgeleide werknemers. Het zou goed zijn als de komende jaren de mediabedrijven het voortouw nemen op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Als gemeente kun je dat proberen te faciliteren door bijvoorbeeld start-ups en andere bedrijven te helpen en subsidies vrij te maken. Dat kan onder andere via de RegionaleOntwikkelingsmaatschappij Utrecht, waarbij Hilversum is aangesloten. Op die manier stimuleer je bedrijvigheid en bind je die aan de stad. Onderwijs is ook belangrijk, we hebben al het MBO College en studenten van de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht lopen hier stage. Een (technische) mediaopleiding op universitair niveau zou goed op het Media Park passen.’

Plein 
Enthousiast is ze over de plannen voor een media- en cultuurplein midden in Hilversum, op de Kerkbrink ‘Het is belangrijk dat het gemeentebestuur en de inwoners meegaan in de vernieuwing van de mediasector. Het plein maakt de innovatie op een aantrekkelijke manier zichtbaar in de stad. Een ontmoetingspunt voor iedereen die geïnteresseerd is in media, waar je hippe en gave dingen ziet die uit Hilversum komen. Waar je kunt leren en verdiepen, met de bibliotheek en het museum in de buurt, maar waar je ook de allernieuwste games kunt uitproberen. Iets waar we met recht trots op kunnen zijn, wat bezoekers trekt en goed is voor de uitstraling van de stad. Dat komt dan ook het vestigingsklimaat in Hilversum ten goede.’

1 Comment

  1. Tja, als je het nou maar vaak genoeg zegt, geloof je het zelf.
    Maar Hilversum is helaas geen stad. Geen stadsrechten en ook altijd onder de 100.000 inwoners gebleven.
    En zeggen dat je in Amsterdam zit met uitstappen op station Hilversum is gewoon liegen. De Oude Amersfoortseweg 125 bestaat niet in Amsterdam…..
    Overigens zegt GoogleMaps dat de afstand van het Mediapark tot het intercity station 1,5 km is. En als je vanaf de parkeergarage Hilvertshof met de auto naar het Mediapark rijdt krijg je een route van 2,2 km voorgeschoteld. Hilversum is toch groter dan de wethouder zegt.

    Wel goed dat de focus wordt gelegd op mediabedrijven in Hilversum.Als je radio en TV bij elkaar wilt hebben is Hilversum de logisch keuze in Nederland.

    Nederlandse gemeenten hebben internationaal het nadeel dat onze gemeenten veel kleiner zijn dan de miljoenensteden in het buitenland. London en Paris zijn zo groot als de hele provincie Utrecht. Als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zouden samengaan met alle omliggende gemeenten die er al tegenaan gegroeid zijn, dan hadden we 3 miljoenensteden in Nederland. Kom je toch anders op de wereld kaart te staan…..

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*