Apple TV+ leek een grote concurrent te worden van Netflix. Om de dienst zo breed als mogelijk voor het publiek beschikbaar te krijgen stapte Apple zelfs over de muren van haar ecosysteem heen en lanceerde de app op diverse smart tv’s.
De lancering van streamingdienst was voor veel Apple-fans echter een teleurstelling, aangezien het aanbod uit slechts een zeer beperkt aantal tv-series bestond.
Officiële gebruikscijfers heeft Apple nog niet bekend gemaakt, maar de gerenommeerde tech-analist Toni Sacconaghi verwacht na analyse van de Apple-kwartaalcijfers dat wereldwijd nog geen 10 miljoen consumenten gebruik heeft gemaakt van het gratis jaarabonnement van Apple TV+. ‘Een verassend laag aantal’, meent Sacconaghi.
In december zei een expertpanel gehost door de UBS bank dat Apple TV + “een mega-hit televisieserie nodig heeft om uiteindelijk abonnees te behouden,” eraan toevoegend dat het bedrijf waarschijnlijk uiteindelijk ook een andere contentpartij met grote een grote tv en filmcatalogus moet kopen om een uitgebreid en interessant aanbod te kunnen creëeren.”
Door de ‘streaming wars’ tussen diverse grote internationale partijen, waaronder Disney, Amazon en Netflix zal aan een overname een hoog prijskaartje hangen. Inmiddels staat de aandelen van Apple onder druk en ligt de koers op 80% van juni 2019.
Wanneer Apple nu ook nog over haar eigen schaduw kan stappen en de plus dienst beschikbaar maakt voor Android devices (denk aan Android TV van o.a. Philips en Sony), dan heeft Apple nog enige kans op een wat beter succes.