Arjan Lock(EO): ‘In de BBC zit veel minder passie’

EO-directeur Arjan Lock heeft zich tijdens de EO-najaarspresentatie uitgelaten over het voorgenomen mediabeleid van staatssecretaris Sander Dekker.
 

 “Ik geloof dat met de plannen van Dekker de ziel uit het bestel gaat. De passie waarmee wij vanuit onze identiteit programma’s maken, is uniek in de wereld. Iedereen die van buiten Nederland naar onze programma’s kijkt, zegt ‘wat hebben jullie toch een innovatief kanjerprogramma’. Dan ben je toch gestoord als je dat weggooit? Ik hoop dat Kamerleden er goed over nadenken.”
Arjan Lock is ook geen voorstander van Engelse BBC-systeem: “Ik vind de Engelse publieke omroep een stuk slechter dan de Nederlandse, in de BBC zit veel minder passie. Ze maken wel kwaliteit – de natuurseries die we van de BBC uitzenden zien er prachtig uit – maar wij willen passie vanuit het hart.”

Lock is ook fel tegenstander om het publieke bestel open te stellen voor programmamakers buiten de huidige omroepen: “Producenten kunnen ook een programma als The Passion maken, maar bij hen is de eerste vraag of het programma financieel de moeite waard is en of het kijkers trekt. Wij beginnen bij de inhoud. De EO representeert een grote groep in de samenleving die zich herkent in onze programma’s, niet in de producent.”

De EO omroepdirecteur wil graag dat de omroepen nog transparanter aangeven waaraan zij belastinggeld aanbesteden, maar de is niet te spreken over de manier hoe Dekker het omroepbestel heeft neergezet: “Dekker praat op een verkeerde toon over de omroepen en vertelt een VVD-verhaal. Ik hou van een gezonde discussie, maar de suggestie dat we niet innovatief zijn klopt gewoon niet.”

Lock: “Ik weet zeker dat wat ik vertel door al mijn collega’s bij alle omroepen wordt gedeeld. Ik doe deze uitspraken niet voor mijn eigenbelang maar geloof heilig in een publiek bestel waarin de verschillende geluiden gehoord worden. Met elkaar vormen we een mooi palet. Ik wil dat het verhaal dat ik belangrijk vind, door zoveel mogelijk mensen gehoord wordt. Het doel is dus om met onze programma’s zoveel mogelijk mensen te bereiken en daar spreken we elkaar in dit bedrijf op aan. In sommige gevallen neem ik genoegen met lagere kijkcijfers als ik weet dat het programma impact heeft, dat mensen die weinig hebben met het geloof er weer eens over gaan nadenken. Daar gaan de commerciele omroepen niet aan beginnen, wat hebben die aan inhoud…”

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*