Voor de derde maal wordt De Nachtwacht Award georganiseerd. De organisatie is deze editie in handen van voormalig ‘Mister RadioRing’ Arjan Snijders. Spreekbuis.nl vroeg hem naar zijn nachtradio ervaringen.
Je bent in het verleden initiatiefnemer geweest van de Radioring. In hoeverre is een aparte prijs voor nachtradio noodzakelijk?
Op het RadioGala worden publieksprijzen voor de grootste titels en bekendste namen uitgereikt. Ik heb op dat Gala het aantal categorieën altijd bewust zo beperkt mogelijk gehouden. Niets is eenvoudiger dan er nog tien categorieën bij bedenken, maar dan onthoudt niemand wie er wat heeft gewonnen en is de spanning voor de uitslag aanzienlijk minder. Nachtradio is zo’n categorie, die hoeft niet op het RadioGala, die prijs verdient een eigen podium.
Wat is jouw eigen ervaring met nachtradio?
Allereerst heb ik er veel naar geluisterd. Ik viel m’n halve leven in slaap met de radio, vaak tot in de late uren. Met een partner naast je is dat wat lastiger nu, maar ik zit nog steeds graag in de auto in de nacht te luisteren naar bijzondere nachtradio.
Ik heb ook zelf nachtradio gemaakt, vooral op 3FM. Dat was spannend, in het donker in al die studio’s waar overdag zo veel drukte was en in de nacht loop je daar in je eentje. Dat je iets zegt en duizenden, toen nog vele tienduizenden mensen, dat horen en daar soms op reageren, super bijzonder. Mooie verhalen kwamen er van luisteraars terug, ook slap dronkemans geouwehoer.
Altijd anders dan overdag. En het waren de jaren 90, ik mocht de nacht op 3FM nog volledig zelf samenstellen. Dat leverde geregeld telefoontjes op met opmerkingen als “Waarom draaien jullie alleen ’s nachts zulke goeie muziek?” Dat lag zeker niet alleen aan mijn smaak, maar ook hoe ik het kon verkopen. Vanuit passie voor die muziek, songs die verbanden hadden, een verhaal vertelden, of dat nou oud of nieuw was, passend bij het format of niet, singles of album tracks, als het maar goed was. Die vrijheid mis ik nog steeds wel op de radio. Laat de mensen los ’s nachts op de radio. In talentenpools waar nieuw talent met begrenzingen moet leren werken, snap ik dat je dat niet toelaat. Maar toch, je zou positief verrast kunnen worden wat een dj dan meebrengt….
Wat is volgens jou de ‘kracht van de nacht’ bij radio?
Een radiopresentator maakt het beste contact als hij zich op JOU richt. Dat kan ’s nachts nog beter, omdat je in het donker zonder omgevingslawaai of veel afleiding nog meer tussen de oren van die ene luisteraar kruipt. Daarnaast kan er wat meer, je mag mee de tijd nemen, het kan persoonlijker, het mag wat meer uit de bocht vliegen, formats zijn niet zo dwingend. Soms hoor je een nieuw talent groeien en groei je mee als je vaker luistert, dat is ook leuk!
Je gaf eerder aan dat de nachtprogrammering -vooral bij commerciële stations- onder druk staat. Steeds vaker wordt een nachtprogrammering ingeruild voor een non-stop playlist. Op welke wijze is dat niet alleen nadelig voor de luisteraars, maar uiteindelijk ook voor de radiostations zelf?
Dat lijkt me helder, de kweek van eigen, nieuw talent, droogt zo op. Als je nu nieuw presentatietalent nodig hebt, ga je die bij de concurrentie weghalen. Ze zijn dan niet zo sterk aan je merk verbonden dan wanneer je zelf hebt grootgebracht. Je hebt ze zelf niet kunnen leren wat bij jouw zender past. Dit type dj duikt om de paar jaar bij een andere zender op en zal nooit een overtuigend uithangbord van jouw merk worden.
Daarnaast is non-stop muziek uitzenden echt van geen enkele toegevoegde waarde meer als je ook uit streaming platforms kan kiezen en daar jouw muziekmix kan halen, maar dan zonder reclames en zonder liedjes die je niet leuk vindt. Voor de mensen die dat niet zelf willen uitvogelen is er al Sky Radio (of honderdduizenden non-stop online radiozenders). Tot slot willen de meeste zenders 24 uur per dag eenduidig uitstralen waar ze voor staan, daar horen die zes nachtelijke uren dan ook bij.
Nachtradio is ook een kweekvijver voor nieuwe radiotalenten. Welke jonge radio-dj’s moeten we in de gaten houden?
Danny Blom bij 538, zegt veel in weinig zinnen en doet dat buitengewoon ritmisch. Andres Odijk op 3FM klinkt soms als een nieuwe Giel, zonder hem na te doen of op ‘m te lijken. In ‘Gaan’ op NPO Radio 1 tussen 4 en 6 zit ook veel leuk nieuw talent, zoals Mai Verbij. Er is gelukkig nog veel te ontdekken in de nacht!
Wat maakt de nachtluisteraar echt anders ten op zichte van ‘dagluisteraars’?
Dat ze meer de tijd hebben om te luisteren, dus veel aandachtiger horen wat je zegt. Overdag moet je altijd rekening houden met dat mensen worden afgeleid tijdens het luisteren, ’s nachts kan je eens een boompje opzetten van vele minuten, dat past daar wel. Het clubgevoel is ook bijzonder, wij zijn met een kleine groep onder elkaar terwijl de rest van de wereld slaapt, de sufferds. Dat geeft een saamhorigheidsgevoel. Zelfs zij die wel willen slapen maar het niet kunnen, zij kunnen hun leed delen met andere slapeloze nachtbrakers.
Nachtradio is bijzonder het is net of de jock persoonlijk voor jouw draait het alleen tegen jouw heeft buiten is het donker en stil .