Opnieuw een record van 67,5 miljoen euro in het tweede kwartaal
De audioreclamemarkt blijft groeien in het tweede kwartaal van 2024 met een stijging van ruim tien procent. Hiermee houdt de audioreclamemarkt de enorme groei vast. Adverteerders investeerden maar liefst 67,5 miljoen euro in audioreclame, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.
Stijgende omzet in alle segmenten
De radiospotomzet groeide met 5 miljoen euro (+9,2%) naar een totaal van 60,5 miljoen euro, wat 90% van de totale audiobestedingen vertegenwoordigt. Branded content reclame steeg met 10% en bereikte 3,2 miljoen euro. De investeringen in digitale audioreclame kenden een spectaculaire groei van 33,4%, resulterend in 3,7 miljoen euro.
Branches en adverteerders
De top drie sectoren zagen hun investeringen fors toenemen vergeleken met een jaar eerder. Retail en Financiële Dienstverlening blijven koplopers, maar Transport is de nieuwe nummer drie, en overtreft daarmee de branche Horeca, Toerisme en Recreatie, die ook aanzienlijk meer besteedde dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.
De merken die het meest op radio adverteerden zijn Odido, McDonald’s, Aldi, Lidl en KPN. Opvallend zijn de nieuwkomers die in het tweede kwartaal van 2024 fors op radio adverteerden, zoals Stella (#36), De Baak (#41), Calvé (#58), PICNIC (#62), UNOX (#64) en JEEP (#69).
Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, benadrukt het belang van audioreclame: ”Audio heeft aantoonbaar effect op gedrag. Adverteerders erkennen de kracht van deze effectiviteit. De investeringen in radioreclame leveren rendement op. Dat maakt dat in de betrouwbare omgeving van live radio, adverteerders meer en meer budget toekennen aan radioreclame om met hun merk de vele miljoenen dagelijkse luisteraars te bereiken.”
Geef als eerste een reactie