Precies een eeuw geleden, vond op 21 juli 1923 de eerste radio-uitzending plaats. Een belangrijk moment in de geschiedenis, van waaruit later de AVRO ontstond. Inmiddels is AVROTROS niet meer weg te denken uit het medialandschap en voelt die 100 jaar nog maar als een begin. Dit jubileum wordt groots gevierd met een campagne en een publieksevenement waarbij AVROTROS laat zien waarin het sterk is: het brengen van en verbinden met cultuur.
Eric van Stade, algemeen directeur AVROTROS: “Als publieke omroep is het onze kerntaak om bij te dragen aan een goed geïnformeerde, veilige en rechtvaardige samenleving. Daar zijn we met programma’s als Radar, EenVandaag en Opsporing Verzocht zeer succesvol in. Maar wat ons -al 100 jaar- onderscheidt is het toegankelijk maken van cultuur. Cultuur in de breedste zin van het woord: van klassieke tot Nederlandstalige muziek, van musical tot toneel, van kunst tot kitsch. Het brengen van cultuur zit in ons DNA. En dat blijven we wat mij betreft nog 100 jaar doen.”
Cultuur verbindt ons
Met een grote jubileumcampagne is AVROTROS de komende maanden veelvuldig te zien op tv, online, in het straatbeeld en te horen op radio. Met de campagneregel ‘Cultuur verbindt ons’ laat de omroep voor ons zien dat cultuur van en voor ons allemaal is.
In een tv-commercial en een outdoor- en social campagne staat het AVROTROS van de afgelopen 100 jaar én nu centraal. Iconische gezichten van toen, zoals Ad Visser, Mies Bouwman en Willem Duys komen voorbij. Maar ook gezichten van nu, zoals Marlijn Weerdenburg, Frits Sissing en Maria Fiselier zien we in de campagne terug. Op muziek van Wende Snijders, ingezongen door Meis, wordt verteld wat cultuur aan emoties bij ONS (Nederland) losmaakt en hoe het ons raakt, verrukt, verandert. Hoe het verbindt.
Ons Fest Live
Een 100-jarig jubileum, dat vieren we niet één keer, dat vieren we honderd keer. Vanaf 21 juli organiseert AVROTROS 100 cultuur events door heel Nederland. Op avrotros.nl/100jaar staan alle events opgesomd en kan iedereen in Nederland zich inschrijven voor een event naar keuze. Dat varieert van het bijwonen van de opnames van Maestro tot een kookworkshop van Yvette van Boven. Van rondleidingen in musea tot een groot event in Breda op 9 september. Daar treedt onder anderen Nielson op, kan er meegezongen worden met musicalhits met Marlijn Weerdenburg, Soy Kroon en Danique Graanoogst en kan er gedanst worden op de grootste Toppop hits.
De outdoor- en online campagne zijn geïnspireerd op wildplakken. Door heel Nederland zijn op verschillende wildplakspots posters te vinden die laten zien hoe de omroep al een millennium lang cultuur brengt en hoe ons dat verbindt.
Het AVRO deel wel. Maar het TROS deel niet, dat was november 1964.
“Precies een eeuw geleden, vond op 21 juli 1923 de eerste radio-uitzending plaats.”
Huh?
Hebben we niet al 4 jaar geleden 100 jaar radio gevierd, waarbij men eigenlijk 100 jaar omroep bedoelde? En nu gaat AVROTROS beweren dat die eerste radio-uitzending in 1923 plaats vond?
Overigens vond de echte eerste radio-uitzending ver voor 1919 plaats, in België bijvoorbeeld had men in 1914 al radio-uitzendingen.
En jawel, 100 jaar geleden begonnen met radio, maar de alg. dir. noemt alleen tv-programma’s…. En de “bekende gezichten” zijn ook al bekend van tv…..
En weer wordt radio verward met omroep.
De eerste omroep uitzending was in November 1919 door a Sterenga I’dzerda.
En dus niet in 1923 zoals de AVRO ons wil laten geloven.
Nep nieuws a la ON!
De vereniging bestaat niet meer sinds 2014, dus wat valt er te vieren? Ze hebben dom genoeg ingestemd met een fusie die amper meer zendtijd opleverde.
Het lijkt er op dat AVROTROS opnieuw naar iets gezocht heeft om te kunnen vieren. Bij deze omroep houden ze wel van een feestje. Vooral zonder de kijkers en luisteraars er bij (maar dat terzijde). Dit terwijl er eigenlijk niet te vieren valt. De TROS starte pas in 1964 en beide omroepen zijn in 2014 opgeheven en verworden tot een omroep met een nieuwe naam dus eigenlijk bestaat de AVRO ook geen 100 jaar. Die omroep is 91 jaar geworden in het verleden.
Het is en blijft stom dat het management van AVROTROS zich nog altijd genoodzaakt voelt om in het NPO bestel te blijven ondanks dat ze niet meer kunnen doen waar de omroep voor staat. Dat is (groot) amusement brengen. Op wat kleine amusement programma’s na en wat muziekprogramma’s na dan. Ook doet AVROTROS heel erg aan commerciële activiteiten binnen het NPO bestel of zoekt wel heel erg het randje op. Het gezocht naar een nieuwe identiteit maar is daarmee net zo kleurloos geworden als andere omroepen. Het zelfde verhaal als bij KRO-NCRV. Waar deze laatste omroep dat niet heeft kan AVROTROS als 2 losse merken commercieel helemaal uitgebouwd worden. Ik heb het al eerder gezegd als ze zich bij een andere grote partij aansluiten kan er heel veel met de merken AVRO en TROS op allerlei vlakken als radio, tv, online, events, print etc. Zelfstandig een stap uit het bestel gaat financieel niet lukken maar met een andere grote partij er bij hebben de merken het in zich om de grootse te worden. Ze hadden dit jaren geleden al moeten doen maar, het kan alsnog om deze mogelijk verder te onderzoeken.
Doe niet zo dom