Barbara de Boer: ‘‘Wees jezelf! Laat je niet tegenhouden door de gedachte dat je iets niet kan.’’

Er werken veel vrouwen in de mediawereld, ook op leidinggevende posities. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart spreken wij Barbara de Boer, manager Klant Contact Centrum van Bindinc. Wat belangrijk is? ‘Echt laten zien dat je om mensen geeft en verbinding maken.’

Wie heeft jou aan het begin van je carrière geïnspireerd?
Dat was een van mijn eerste managers, de eerste persoon die mij echt verder heeft geholpen. Zij was ontzettend empathisch en kon duidelijk zien wat ik nodig had, terwijl ik daar zelf niet bewust van was. Zij gaf niet alleen leiding, maar maakte ook echt verbinding. Daardoor kon zij mij laten zien wat ik miste. Van haar kreeg ik de tools om mijn ontwikkeling in gang te zetten en dat is mij altijd bijgebleven. Ik dacht: zo wil ik ook leidinggeven.

Wat is volgens jou de belangrijkste eigenschap van een manager?
Leidinggeven vanuit je eigen kracht en dat combineren met empathisch vermogen. Zo blijf je dicht bij jezelf en laat je zien dat je authentiek bent. Tuurlijk moet je sterk staan, maar ik denk juist dat het krachtig is om je ook kwetsbaarder op te stellen. Écht laten zien dat je om mensen geeft en verbinding maken.

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
Ik geef vooral intuïtief leiding, dus ik voel heel erg in het moment. Af en toe kan dat ook een gevaar zijn, dat je je te veel laat leiden door emoties. Dat zie ik dan ook als mijn valkuil. Maar een valkuil is ook je kracht, en daar moet je de juiste balans in vinden.

Wat is het verschil tussen vroeger en nu?
De afgelopen jaren heb ik geleerd om zakelijker te zijn. Soms vind ik dat nog lastig, maar het is belangrijk om de balans te vinden tussen de bedrijfsdoelstellingen en waar collega’s zich goed bij voelen. In het begin moest ik erg zoeken, dan wilde ik het vooral goed doen in de ogen van een ander. Nu blijf ik meer bij mezelf, maar dat heb ik wel moeten leren.

Waar ben je het meest trots op?
Tijdens één van mijn eerste banen ging ik met mensen in gesprek om erachter te komen waar hun kracht lag, zowel zakelijk als privé. Dus praten over ‘wie ben ik?’ en ‘wat wil ik?’. Zo heb ik mensen kunnen inspireren om een volgende stap in hun carrière te zetten, waar ze mij heel dankbaar voor waren. Dat vind ik nu nog steeds een van de mooiste complimenten die ik kan krijgen trouwens.

Heb je goede raad voor de nieuwe generatie vrouwen die staat te trappelen om carrière te maken?
Wees jezelf! Laat jezelf niet tegenhouden door te denken dat je iets niet kan, je mag echt fouten maken. Daar leer je juist ontzettend veel van, en zo kan je het de volgende keer weer anders, of misschien wel beter, aanpakken.

Barbara de Boer is sinds 2019 manager van het Klant Contact Centrum (KCC) bij Bindinc. Ze besteedt veel tijd aan de groei van haar team, zowel op zakelijk gebied als op het persoonlijke vlak.

Bindinc. verbindt content met kijkers. Dit doen wij door toonaangevende mediabedrijven te helpen bij het bereiken van meer kijkers, meer omzet of een grotere impact. Voor het bereiken van die doelen bouwen wij op onze expertise en strategisch data inzicht. Daarnaast bereikt Bindinc. met de eigen consumentenplatformen, waaronder TVgids.nl, Binge.nl en de Gouden Televizier-Ring verkiezingen, meer dan 8 miljoen digitale bezoekers die niets willen missen op het gebied van tv of streaming.

7 Comments

  1. Wat een inspirerende vrouw die haar eigen kracht combineert met empathisch vermogen om te verbinden. Dan kom je van ver en ga je ’t ver brengen. We gaan nog meer van haar horen.

  2. Is deze opvulling een gesponsord artikel ofzo? Oh wacht, er staat daadwerkelijk boven dat het een ‘partnerbijdrage’ is. Nou, dan wil ik bij deze die ‘verbinding’ graag doorbreken. Dat is voor mij bij hoogdravend en nietszeggend geklets heel intuïtief en zo kom ik weer in mijn kracht. Ik neem dan ook altijd graag de leiding bij het weren van zelfpromotie propaganda.

  3. Wat een onzin: ‘‘Wees jezelf! Laat je niet tegenhouden door de gedachte dat je iets niet kan.’’ Er zijn voorbeelden genoeg van incapabele mensen. Bij elk bedrijf lopen incapabele mensen rond. Zij zijn niet op hun positie neergezet omdat ze ergens goed in zijn. Als je iets niet kunt dan kun je het niet. Je bent dan incapabel/ongeschikt, niet in staat je functie goed te vervullen. Dit soort mensen maken er meestal een grote puinzooi van.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*