[INTERVIEW] Voor de Nachtwacht Award 2019-verkiezing voor het beste nachtprogramma op de Nederlandse radio interviewt Spreekbuis diverse radiomakers. Ditmaal: Bas Menting (Radio 538).
Welk nachtprogramma vind jij het beste wat ooit op de Nederlandse radio is gemaakt?
Ooit? Dat vind ik heel lastig om te zeggen. Het is misschien niet het mooiste antwoord, maar ik ben de nachtradio eigenlijk pas gaan ontdekken toen ik er zelf in ging werken. De Show Zonder Naam was fantastisch en ik heb veel fragmenten teruggeluisterd van MiddenInDeNachtRick, ook top. Nu ik er zelf middenin zit zou ik iedereen aanraden de radio ’s nachts eens aan te zetten. Zeg zo nu en dan tegen je baas dat jij de nachtdienst op je neemt, zelfs als die er niet is. Puur voor de radio.
Vorig jaar was je bij De Gouden Radioring genomineerd voor een Marconi Award, in de categorie aanstormend talent. Wat heeft je deze nominatie je gebracht?
Sterker nog, ik zit er dit jaar tot mijn grote verbazing weer. Voor mij is het vooral een stukje waardering waar ik veel motivatie uit haal, ik merk dat ik die waardering best goed kan gebruiken. Het geeft nieuwe energie en die is zeker in de nacht nodig om scherp te blijven.
Waar moet een goed nachtprogramma volgens jou aan voldoen?
Het moet intiem zijn. En dan niet per sé met lingerie en zo (al moet ik dat producer Sydney nog regelmatig uitleggen). Omdat er relatief gezien zo weinig mensen wakker zijn is de band met je luisteraar heel anders. Overdag rijden er auto’s, zie je honderden kleuren, hoor je de vogels, toetert er iemand achter je of belt je vriend(in). ’s nachts is het stil en kijk je in een kilometers lang zwart gat, waar af en toe een gele schelp langs de weg schittert. Dat is het enige. Voor veel mensen ben je ècht een maatje. Een goed nachtprogramma is wat mij betreft een programma waarin dat hoorbaar is.
Er wordt vaak gezegd dat je met nachtradio veel dichter op de huid zit van de luisteraar. Hoe bouw jij een band op met je publiek?
We hebben een Facebookgroep gemaakt voor de vaste luisteraars tussen 4 en 6u: ‘De club voor de mensen van de nacht’. Dat is een groep met inmiddels 3500 leden die vaak ’s nachts aan het werk zijn en de radio op 538 afstemmen. Via die pagina, maar ook via mijn persoonlijke Instagram hou ik contact met de ‘leden’. Het komt regelmatig voor dat ik buiten de uitzendingen met luisteraars aan het praten ben via die kanalen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat Richard een nieuwe Fuse Light Turbo Led unit ding heeft aangeschaft voor z’n Scania V8 en dat de relatie van Danny uit is omdat hij niet wilde stoppen als binnenvaartschipper.
Tijdens de uitzending worden er ook regelmatig video’s van de uitzending voor op social media gemaakt. Merk je dat dit voordeel voor jouw programma heeft?
Absoluut! Het werkt twee kanten op. Ik vind het leuk om items waar ik veel werk in heb gestoken te delen op Instagram. Dat is bijna een showroom voor mijn uitzending, waarmee ik nieuwe mensen laat zien dat het de moeite waard is om ’s nachts de radio eens aan te zetten. Andersom kan ik de radioluisteraar naar Instagram lokken om te zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat (zie: lingerie van producer Sydney). Ik denk dat dit veel voordelen heeft!
Je zit al enige tijd van 4 dagen per week in nacht op de radio. Dit kan een flinke impact hebben op je sociale leven. Hunker je naar een ander tijdstip of ben je een nachtdier?
Dat is het enige nadeel. Ik vind de nacht fantastisch, maar het kost veel energie. Zeker omdat je vaak van slaap-/leefritme wisselt. Voor nu vind ik het dat absoluut waard, maar mijn lichaam lijkt er niet voor gemaakt om dat járen vol te houden. Uiteindelijk hoop ik – weliswaar met een soortgelijke show – in de avond terecht te komen. Op zondagavond doe ik dat al met veel plezier!
De Nachtwacht Award 2019
De Nachtwacht Award is een radioprijs gericht op nachtprogramma’s tussen 0:00 en 6:00. Op Spreekbuis.nl/nachtwachtaward kan het publiek stemmen op haar favoriet. Dinsdag 29 januari wordt de winnaar bekend gemaakt.
De Nachtwacht Award wordt mede-mogelijk gemaakt door Spreekbuis.nl en Hilversum Marketing.
Geef als eerste een reactie