Interpolis zag het aantal fietsongevallen door smartphones toenemen en besloot er wat aan te doen, met verschillende motieven; minder claims leiden tot minder uitkeringen, lagere premies en vooral tot minder persoonlijk leed.
De verzekeraar kwam met een app tegen fietsen met de mobiel en met een campagne. Dit alles leidde tot een videoclip en documentaire met de rapper Snelle, die daarvoor het nummer Smoorverliefd schreef. In aanloop van De Reclamemuziek Top 40 aller tijden sprak Spreekbuis.nl met Bas Welling (mede-oprichter van productiebedrijf Wefilm).
Wat is volgens jou de kracht van goede reclamemuziek?
Goede reclamemuziek grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Het zorgt ervoor dat je een boodschap beklijft, dat je steeds aan de boodschap denkt als je het nummer op de radio hoort en brengt emotie. In ons geval werd het nummer 40 miljoen keer gestreamd, behaalde het triple platina en de meerderheid van de doelgroep linkt de veiligheidsboodschap direct aan het horen van het nummer.
Hoe kwamen jullie voor deze campagne bij rapper Snelle uit? Hoe gaat zo’n proces voor het zoeken naar de juiste ‘reclamemuziek’?
Samen met Interpolis hebben we allereerst uitgebreid onderzoek gedaan hoe we deze moeilijk te bereiken doelgroep op een effectieve manier konden inspireren tot veiliger gedrag. Daarbij zagen we twee dingen. Verhalen van leeftijdsgenoten werkten goed, en we moesten gebruik maken van een al omarmde popcultuur die gegarandeerd op hun aandacht kan rekenen. We kozen voor hiphop.
Onze muziekpartner AMP hielp Interpolis en ons met de zoektocht naar de meest geschikte artiest, en stuurde ons de demo van De Reünie van Snelle, nog voordat het nummer uit kwam. We voelden in dit nummer de oprechte intentie van Snelle om een maatschappelijk onderwerp bespreekbaar te maken, en daarop nodigden we Snelle uit om het gesprek aan te gaan met jongeren die een ongeval hadden meegemaakt als gevolg van appen op de fiets. Later werd De Reünie zijn eerste nummer 1 hit, en Smoorverliefd zijn 2e.
Jullie hebben met de Smoorverliefd-campagne al wat prijzen in de wacht gesleept, waaronder de Grand Prix Dutch Creativity Awards/ADCN, Esprix en een Spinaward. Zijn deze prijzen voor Wefilm belangrijke criteria of een campagne wel of niet geslaagd is?
Wij geloven dat creativiteit kan helpen om vastgeroeste normen of verkeerde gewoontes te laten kantelen en gedragsverandering te bewerkstelligen, en dat merken hier een belangrijke voortrekkersrol in kunnen pakken. Het helpt om dan een mooi voorbeeld daarvan breed onder de aandacht te brengen, in de hoop dat het anderen motiveert om ook hun maatschappelijke rol te pakken. Dat is de belangrijkste reden waarom het fijn is om samen met Interpolis deze prijzen te winnen en aandacht voor de case te krijgen.
Ondanks de goede bedoelingen van de Interpolis-campagne pakte niet alle media het op door het ‘dienstbaarheidsverbod’. Dat is niet meer van deze tijd en een slecht signaal, meldde je eerder tegenover FD.Juist de overheid, die bedrijven oproept om maatschappelijke betrokkenheid te tonen, werpt volgens jou de drempels op met zijn wetgeving. In hoeverre heb je aanpassing van de Mediawet op de kaart gekregen in politiek Den Haag?
We hebben op dat artikel veel reacties gekregen uit allerlei hoeken. Veel grote merken gaven bijvoorbeeld aan erin te herkennen en we hebben waardevolle gesprekken gevoerd met redacties van grote TV programma’s. Het commissariaat van de media liet ons weten dat zij er niks aan kunnen doen, omdat ze slechts de wet volgen. De enige van wie we geen reactie hebben gekregen is de politiek in Den Haag, dus daar ligt nog een missie.
Het nummer Smoorverliefd is ruim 40 miljoen keer beluisterd op Spotify en meer dan 14 miljoen keer bekeken op Youtube. Hoe belangrijk was het nummer voor de gehele Interpolis-campagne?
Het nummer speelde uiteraard een cruciale rol. Het was heel bijzonder dat Interpolis alle vrijheid gaf aan Snelle om zijn eigen nummer te schrijven, zonder regels of restricties. Snelle plaatste een Instagram post waarin hij zijn volgers opriep om inspiratie met hem te delen. Daarop ging hij het gesprek aan met jongeren met de meest aangrijpende verhalen. Diezelfde avond nog schreef hij het nummer. Het bereik en succes van het nummer blijft natuurlijk ongelofelijk.
Spotify, Youtube en social media waren belangrijke pijlers onder het succes van deze campagne voor 14 tot 17 jarigen. In hoeverre hebben traditionele media nog een rol gespeeld in deze campagne?
Het eerder genoemde onderzoek toonde ook aan dat het belangrijk was om een gesprek aan de keukentafel tussen jongeren en hun ouders te bewerkstelligen, om impact te veroorzaken. Ouders hebben blijkbaar toch nog meer invloed op het gedrag van hun puberkinderen dan we misschien denken. De jongeren bereikten we vooral via socials, maar hun ouders hebben we bereikt via traditionelere media. Daar vertelden we vooral het verhaal achter deze campagne. Zo kregen beide doelgroepen op hun eigen manier en via hun eigen kanalen gepresenteerd.
Het is niet de eerste commercial van Wefilm die viraal is gegaan. Wat zijn volgens jou belangrijke succes-elementen om een commercial gedragen te zien worden door de doelgroep?
We geloven dat drie pilaren daarvoor belangrijk zijn: oprechtheid, spraakmakendheid en craft. De boodschap moet oprecht zijn, passen bij de afzender en mag nooit een gimmick zijn. Het idee moet vervolgens spraakmakend zijn, nog nooit gezien en het onderwerp van gesprek in elke krant of talkshow worden. En de uitvoering moet de craft omarmen en geweldig gemaakt zijn – om welk medium het ook gaat. Dit zijn voor ons de 3 toetsstenen om in te schatten of een plan kan gaan vliegen.
Geef als eerste een reactie