De BBC is niet toekomstbestendig in zijn huidige vorm als het er niet in slaagt om een jong publiek te herwinnen, dat meldt Ofcom (Het Engelse Commissariaat voor de Media) in haar nieuwe jaarverslag over de publieke omroep.
Het rapport beschrijft in haar verslag de uitdagingen waar de BBC voor staat:
• Vorig jaar stemde voor het eerst minder dan de helft (49%) van de jongeren in de leeftijd van 16-24 jaar af op BBC TV-kanalen. Onder mannen in deze leeftijdsgroep was dit 46%.
• Mensen van 16-34 jaar brachten elke dag gemiddeld een uur en 12 minuten door met de BBC – vijf minuten minder dan het jaar ervoor en half zoveel tijd als het publiek in het algemeen.
• Na enkele jaren van stabiliteit daalde het aandeel kinderen van 4-6 jaar dat elke week CBeebies (het jeugd-tv onderdeel van BBC kijkt, van 39% naar 34%.
• Het bereik van 15 tot 24-jarigen van BBC iPlayer (het online platform van BBC) daalde van 28% naar 26%, terwijl Netflix zijn jongere publiek zag toenemen van 56% naar 66%.
• De hoeveelheid tijd die 18-24-jarigen elke dag op BBC-websites doorbrachten daalde met een kwart, van 2 minuten 43 seconden per dag naar 2 minuten.
• Jongere doelgroepen keren zich met toenemende mate af van BBC-nieuws en -actualiteiten en maken steeds meer gebruik van sociale media en nieuwsaggregatorservices – zoals Apple News of Upday – waar de BBC slechts een van de vele bronnen is.
• Minder dan een kwart (23%) van de 16-24-jarigen keek naar BBC TV-nieuws in 2018, een daling van meer dan een derde in slechts vijf jaar. De BBC worstelt ook om andere groepen in het Verenigd Koninkrijk te bereiken, zo blijkt uit het jaarverslag. Sommige mensen – zoals oudere vrouwen en mensen uit lagere sociaal-economische groepen – zijn nog steeds ontevreden over hoe ze op de BBC worden afgebeeld. Mensen in Schotland en 65-plussers hebben vergelijkbare zorgen.
Sharon White, Chief Executive van Ofcom, zei: “De BBC is nog steeds een essentieel, gewaardeerd onderdeel van de Britse cultuur. Maar we maken ons zorgen dat een nieuwe generatie haar steeds minder van de BBC gebruik maakt. Dus de BBC moet krachtiger plannen opstellen om contact te maken met jongere kijkers en luisteraars.”
Denk dat dit ook wel geldt voor de Nederlandse PO