Beeld & Geluid presenteert in samenwerking met Joop van den Ende de online masterclass Het kan altijd beter, over het media-productievak en cultureel ondernemerschap. Vanaf vandaag is de masterclass voor iedereen gratis online toegankelijk via beeldengeluid.nl/joopvandenende. Presentatie is in handen van talkshow-host Eva Jinek.
In de opening van de masterclass vertelt Jinek over de totstandkoming van de masterclass. “Beeld & Geluid vindt het belangrijk dat kennis over media gedeeld blijft worden. Dat we leren van de mensen die middenin dat medialandschap staan of hebben gestaan. In dat kader vindt ook deze masterclass plaats. Gegeven door één van die grootheden die op de Wall of Fame van Beeld & Geluid is vereeuwigd.”
In Het kan altijd beter vertelt Van den Ende over het media-productievak en cultureel ondernemerschap. In gesprek met Eva Jinek komen aan de hand van vijf thema’s (succes, talent, zaken doen, creativiteit en geld) zijn ervaringen, successen en tips aan bod. Een masterclass voor de nieuwe generatie media- en cultuurmakers.
Beeld & Geluid werkt in samenwerking met Joop van den Ende aan het vereeuwigen van zijn uitgebreide oeuvre op het gebied van televisie, drama, toneel, musical en film. Daarnaast tracht het instituut zijn kennis op het gebied van mediaproductie en cultureel ondernemen te borgen voor toekomstige generaties.
De presentatie van de online masterclass vond vrijdag plaats bij Beeld & Geluid tijdens Dutch Media Week. In het bijzijn van ruim 300 jonge mediamakers sprak Van den Ende, op basis van fragmenten uit de masterclass, met presentator Joost Koning en beantwoordde hij diverse vragen van aanwezigen in de zaal.
Interessant interview.
We kennen in Nederland twee beroemde mediaondernemers: Van den Ende en De Mol. En wat ik dan zo interessant vind:
Waarom wordt Van den Ende in deze branche alom gerespecteerd en geliefd en heeft John de Mol in de loop der jaren al zijn sympathie verspeeld?
Joop wilde altijd een goed en mooi mogelijk product neerzetten. De mensen er leuke avond bezorgen. Daar moest natuurlijk geld mee verdient worden maar, dat stond bij Joop altijd op de tweede plaats. Hij wilde het beste product voor de consument maar ook voor de mensen met wie hij werkte. Daarbij ook nog het liefst producties die hij zelf leuk vond. Dat kon helaas niet altijd. Zeker niet na de fusie met de Mol.
Het verschil met John de Mol is dat hij koste wat het kost de grootste media partij wil zijn. Het maakt niet uit met wat voor productie, als de mensen het vreten en hij kan het verkopen en er veel geld mee verdienen dan maakt hij het. Of dan laat hij het maken en uitdenken. Het moet allemaal groots en vernieuwend lijken maar het liefst gemaakt voor een appel en ei. En er dan veel geld mee verdienen. Zo kan het natuurlijk ook. Echter door de verkoop van Endemol destijds is hij miljardair geworden en zou je kunnen zeggen, wanneer is het genoeg? Wanneer heeft u genoeg geld meneer de Mol? Verkoop toch gewoon de hele handel en ga lekker in uw vakantie villa zitten in Portugal. En nee u houd niet van televisie en is niet uw passie zoals u uw zelf wijsmaakt. Het gaat om macht en geld over de rug van de kijkers, kopers en medewerkers.
Nou, als Joop zou willen zou hij je dat haarfijn kunnen uitleggen…