Vandaag is de overname van Fox door Disney bekend gemaakt. Hiermee wordt Disney een nog grotere speler in de mediawereld. Door deze internationale consolidatieslag zullen Nederlandse tv-bedrijven nog meer concurrentie krijgen. Niels Baas (ceo van NLziet) meldde vandaag op NPO Radio 1/NOS dat verdere samenwerking tussen NPO, SBS en RTL nu van grootste belang is. Baas: “Nederlandse partijen moeten krachten bundelen tegen buitenlandse reuzen.”
John de Mol heeft tijdens een persconferentie eind november al aangegeven dat de concurrentie vooral uit het buitenland komt. Ook hij gaf aan dat samenwerking de enige manier is om een vuist te creëren tegen superplatformen zoals Facebook en Google.
Volgens Niels Baas (NLZiet) wordt het steeds moeilijker voor Nederlandse bedrijven om tegen de grote buitenlandse concurrenten op te boksen. “Grote partijen zijn meer en meer hun krachten aan het bundelen om een dominante positie op de markt te krijgen.”
Volgens hem blijft er steeds minder plek over op de markt voor verschillende Nederlandse partijen: “Je zult één Nederlands alternatief moeten maken. Je moet een zo sterk mogelijk Nederlands fort creëren tegen de grote internationale buitenwereld. Dat is de beste route om op langere termijn te overleven.”
Door de overname komen ook veel andere bedrijven onder het Disney-concern te vallen, waaronder productiebedrijf Endemol Shine National Geographic, Sky, Star en diverse Amerikaanse regionale sportzenders.
Bron: NPO Radio 1
Geef als eerste een reactie