FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op de kanalen Livestream, Radio en Podcast. Dit onderzoek heeft geresulteerd in vijf cruciale “key drivers” die adverteerders en merken in staat stellen om diepgaande inzichten te vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. Deze publicatie markeert de tweede whitepaper van FD Mediagroep over het effect van audio-advertising.
De belangrijkste resultaten
Het onderzoek onthulde onder andere dat de hoogste brandlift wordt gerealiseerd door middel van korte spots van 15,5 seconden waarin de merknaam minimaal 2x wordt genoemd. Bovendien is de ideale mediadruk bij een BNR-campagne vastgesteld op 110 spots in 3 á 4 weken, resulterend in 450.000 impressies.
FD Mediagroep is een prominente speler in het financieel-economisch domein en is onder meer bekend van BNR Nieuwsradio. FD Mediagroep heeft in totaal meer dan 100 actieve podcasttitels, een gemiddeld bereik van 500.000 analoge luisteraars per week, wekelijks 300.000 streamstarts en gemiddeld 5,2 miljoen podcastdownloads per maand,.
De ontwikkelingen in audiokanalen
De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio tot livestreams en podcasts, consumenten hebben nu de luxe om te kiezen wanneer, hoe, waar en wat ze willen beluisteren. Deze diversiteit aan audiobronnen maakt het uitdagend om de effectiviteit van audiocampagnes te benchmarken met het verleden. Toch bieden goed uitgevoerde audio-advertenties een uitstekende mogelijkheid voor merken om een diepgaande emotionele verbinding met hun doelgroep te creëren, waarbij zelfs spontane naamsbekendheid tot 45% kan toenemen.
Over het onderzoek
Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met partners als Brand Metrics, MeMo2, DVJ Insights, Motivaction, MWM2 en GroupM, omvat meer dan 100 studies. De resultaten bieden hiermee een gedegen basis voor de meest effectieve inzet van audio-advertising en zijn samengevat in een whitepaper.
De belangrijkste inzichten van dit onderzoek zijn geclusterd rond de volgende vijf key drivers:
- Contentcreatie: Korte spots van 15,5 seconden waarin de merknaam minimaal 2x wordt genoemd, genereren de hoogste brandlift.
- Doelgroepsegmentatie: Door te kijken naar zowel wie als waarom er wordt geluisterd, kunnen marketeers een holistische en doelgerichte audio-advertisingstrategie ontwikkelen.
- Aandacht: Contextuele relevantie tijdens geconcentreerd luisteren kan de impact en aandacht aanzienlijk verhogen.
- Mediadruk en timings: Het moment waarop audio wordt ingezet, bepaalt in hoge mate de impact en aandacht van de boodschap.
- Keuze van audiokanalen: De veranderingen in de audiowereld hebben het luistergedrag beïnvloed, waardoor de keuze van audiokanalen van cruciaal belang is geworden om de beste campagneresultaten te behalen.
Geef als eerste een reactie