Ben van der Burg (De Technoloog): ‘Ik houd niet van podcasts waarbij luisteraars interacteren met de makers’

Ben van der Burg

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal Ben van der Burg van BNR-podcast De Technoloog.

Podcasting wordt steeds populairder Wat merken jullie bij De Technoloog-podcast van de groeiende belangstelling van podcasting? We merken het aan de luistercijfers, aan de reacties en het meeleven van de luisteraars en aan de gasten die graag in De Technoloog komen.

Steeds meer Nederlanders hebben een smart speaker thuis. Wat voor invloed gaat dit hebben op online radio en podcasting?
Waarschijnlijk zal het aantal luisteraars toenemen. Maar als ik tegen mijn startspeaker zeg: ’He Google, speel de podcast de Technoloog af op Spotify’, kan hij me niet helpen. Dus er zijn nog wat iteraties nodig om te krijgen wat ik wens. Uit armoede speel ik vooral Ben Howard op mijn smart speaker af, want dat begrijpt hij wel.

Binnen de podcastscene zijn er geluiden om de term ‘Podcast’ te vervangen voor ‘Audio On Demand’. Is dit een toepasselijkere naam nu podcasts al lang niet meer op alleen iPods te beluisteren zijn?
Niet doen. Gewoon ‘Podcast’ houden. Term is aardig ingeburgerd. Gaan we het dan ook afkorten naar AOD?  Slecht idee.

Met podcasting en online radio lijkt de vernieuwing in het radiolandschap supersnel te gaan. Toch is opvallend dat er bijvoorbeeld nog steeds beperkte interactie en de makers. Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Ik houd niet van podcasts waarbij luisteraars interacteren met de makers. Hoewel tijdens onze 100ste jubileum uitzending met live publiek, kregen we wel hele goede vragen uit het publiek. De vernieuwing die ik wel zou willen zien is een persoonlijke tijdslijn met de momenten die ik mooi vind. Dus de Technoloog duurt een uur. Niet alle 60 minuten zijn briljant. Dus je kunt de beste 5, 10, 15, 30 of 45 minuten luisteren. De audiostream fastforward dankzij een persoonlijk algoritme. Dus jij krijgt een ander half uur te horen dan ik, want je bent een ander mens. Je kunt natuurlijk ook gewoon de niet-geëdite versie van 60 minuten luisteren.

Door de huidige technologische ontwikkelingen worden podcasts en online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog groter publiek te laten omarmen?
In mijn auto heb ik achter één knop de podcast die ik wil luisteren. Dat helpt. De gebruiksvriendelijkheid van de podcasts apps zijn best brak. De Apple Podcast app, wat een drama. Ik gebruik Pocket Casts, voor mij de beste, maar het kan zoveel beter. Verder moet je niet altijd streven naar ‘een nog groter publiek’. Als mensen sterven zonder ooit een Podcast te hebben beluisterd, dan maakt dat uiteindelijk niet zoveel uit. 

Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Op welk platform zien jullie meeste groei in luisteraars?
Spotify en de BNR app doet het erg goed.

Hoe kiezen jullie de onderwerpen voor De Technoloog-podcast? 
We lezen beiden veel. Dus dan komen er onderwerpen langs. We mailen wat ideeën en zijn het snel eens met het onderwerp. We zijn beiden nieuwsgierig, dus we vinden veel onderwerpen boeiend. De backlog met onderwerpen is veel te vol. We missen wel soms goede gasten bij de onderwerpen die we willen. Vind jij maar eens een goede Business Tech Analist in het Nederlands taalgebied van het niveau Ben Thompson of Benedict Evans. 

Jullie maken de podcast in een professionele BNR-studio. Is het verschil van een studio ten opzichte van een microfoon aan de keukentafel merkbaar?  
Zeker wel. Dit vinden we belangrijk. De kwaliteit telt, het moet mooi zijn. Maar ieder zijn ding. Soms werkt het ook als je aan de keukentafel zit, maar niet voor ons. 

Momenteel schieten de podcasts als paddenstoelen uit de grond. Gaan podcasts een zware concurrent worden van de reguliere radio of blijft het een niche?
Ik kan me niet voorstellen dat mensen veel live naar de radio gaan luisteren in de toekomst. Ja, bij een ramp of een grote gebeurtenis, maar ik luister nu al bijna alles terug, want dan kan ik slechte stukken skippen.. Of het mainstream wordt of een niche blijft hangt af van de gebruiksvriendelijkheid. De radio zet je aan met één druk op de knop en je hebt live radio. Een podcast vergt meer handelingen en dan haken veel mensen af.

Welke zaken zouden op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken?
De gebruiksvriendelijkheid van de apps. Meer helderheid waar je wat moet vinden. Vroeger had je een televisiegids, weet je nog, dat werkte wel. Uiteindelijk blijft een podcast een audio file waar mensen naar luisteren. Ik geloof veel meer in een persoonlijke geoptimaliseerde audiostream die op ieder moment van de dag mij de audio brengt die ik op dat moment wil horen. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand optimaliseert de stream de onderwerpen, vorm, toon, etc. Met Smartradio is BNR daarmee aan het werk.  Daarnaast betere content. Nu praat iemand in een microfoon en je hebt een podcast. Kwalitatief goede content in het Nederlands taalgebied, is best schaars.

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019. Veel online radiomakers en podcasters zijn nog op zoek naar een goed verdienmodel. Welke podcast-verdienmodellen zijn volgens jou het meest kansrijk?
Op dit moment lijkt het voorlezen van een advertentie het meest gebruikte verdienmodel te zijn. Dus prima, zal nog wel even blijven bestaan. De alternatieven zijn niet zo uitputtend. Echter, als ik mijn persoonlijk geoptimaliseerde audiostream krijg, dan betaal ik graag een paar euro per maand voor die stream. Ik zal het nog sterker vertellen. Ik begin mijn dag met de podcast Techmeme ride home, in 20 minuten wordt het belangrijkste technologie nieuws voorgelezen. Die podcast is zo belangrijk voor me, dat ik er een paar euro per maand voor over zou hebben om hem te kunnen  luisteren.  Ik weet, ik ben een uitzondering, maar soms hoort goede content bij je media consumptie. Een ander voorbeeld is Spotify. Ik luister geen podcasts op Spotify, maar de podcasts in Spotify vergroten te bereidheid om voor Spotify te betalen. Daar zit dus waarde in. Voor de maker weliswaar niet zoveel. Maar je maakt geen podcast voor het geld. Tenzij je Sam Harris heet, die live podcasts opneemt met 15 duizend mensen in een zaal die gemiddeld $75 voor een kaartje hebben betaald. 

Tijdens de Online Radio Day organiseren we ook weer de Online Radio Awards voor het beste online radioprogramma, podcast en presentator. Waarom zou het publiek op jou moeten stemmen?
Dat hoeven ze helemaal niet te doen. Ik zou het publiek op geen enkele wijze willen overtuigen, motiveren of bewegen om op Herbert of mij te stemmen. Ik laat mensen graag vrij. Ik ben sceptisch tegenover iedere vorm van brainwashen, nudgen of manipulatie.

Podcast: De Technoloog
Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl


Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*